name | autoweek.cz

Kia Soul - svěží koktajl

Kia Soul - svěží koktajl

02.05.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

Nový model Soul útočí na zákazníky především svým zajímavým, moderním designem, praktickým interiérem a velmi agresivní pořizovací cenou.

Konečná podoba jihokorejské novinky vykrystalizovala z několika koncepčních studií, které firma představila v průběhu uplynulých tří let na autosalonech v Detroitu a Ženevě. Na vývoj tohoto městského crossoveru dohlížel osobně šéfdesignér Kia Motor Corporation, Peter Schreyer, a nutno říci, že styling vozu je při délce pouhých 4,1 metru skutečně velmi emocionální. Zejména pro mladou klientelu, která oceňuje především jeho originalitu a praktičnost v běžném každodenním provozu. Tomu je do značné míry přizpůsobena i nabídka příslušenství a pestrá paleta barev exteriérů a interiérů. Stylovost nového modelu Soul navíc podtrhuje jasná dynamická boční linie oken a výrazná příď s velkoplošnými světlomety. Zadní partie s kratičkým převisem a svisle uspořádanými sdruženými svítilnami sice již není tak působivá, celkový vizuální dojem vozu však příliš nenarušuje.
Interiér Soulu těží zejména z vyšší stavby karoserie a polohy sedadel, které poskytují vpředu i vzadu velmi přirozený posaz a jsou poměrně komfortní i při delším cestování. Řešení přístrojové desky s dominantním středovým panelem, do něhož jsou integrovány ovládací prvky ventilace a klimatizace a překvapivě kvalitní audiosystém, je přehledná a vcelku vkusná. To platí i o trojici tubusů s přístroji, které se ukrývají za tříramenným multifunkčním volantem. Příjemnou atmosféru ve voze navozuje i vynikající výhled z místa řidiče a spolujezdce. Pro dosažení ještě větší pohody při cestování lze využít USB,AUX a iPod konektory pro připojení osobních přehrávačů a mobilních telefonů. Zavazadelník není na první pohled nikterak ohromující, pod jeho podlahou se ovšem ukrývá další prakticky uspořádaný úložný prostor o objemu 100 litrů a sklopíme-li obě opěradla zadních dělených sedadel, vznikne takřka rovná plocha pro přepravu větších předmětů či sportovní výbavy. Výrobce uvádí, že v této úpravě sedadel disponuje Soul zavazadlovým prostorem o objemu 818 litrů. To je ovšem měřeno do výšky spodní hrany oken, takže přepravní kapacita vozu je mnohem větší.
Pro novou Kiu Soul jsou k dispozici dva motory o objemu 1,6 litru, námi testovaný turbodiesel CRDi kombinovaný s manuální pětistupňovou převodovkou (dovozce nabízí i čtyřstupňový automat) představuje dražší a o něco výkonnější variantu s mnohem lepším průběhem točivého momentu, který se pozitivně odráží nejen v pružnosti pohonné jednotky v nižších a středních otáčkách, ale zejména ve spotřebě paliva, jež se v mimoměstském provozu bezpečně pohybovala pod hranicí 5 l/100 km. Jen škoda, že jsme k této hodnotě museli dospět matematickou cestou při doplnění nádrže, palubní počítač se zatím do modelů Soul nedodává.
Na kvalitních silnicích se nový Soul chová velmi spořádaně, s poloměrem otáčení 5,25 m je obratný, snadno ovladatelný a přesný ve vedení stopy v zatáčkách. Tužší nastavení podvozku, které mimo jiné zabraňuje větším bočním náklonům v zatáčkách, se ovšem jen těžko potýká se současným stavem českých komunikací a někdy mívá celá posádka vozu pocit, že každou nerovnost vozovky tlumí vlastními těly. Na šestnáctipalcových pneumatikách to ještě není tak hrozné, nedokážu si však představit jízdu po místních silnicích s pneu o rozměru 225/45 R18, které jsou v základní výbavě špičkového modelu Exclusive. Elektrický posilovač řízení zajišťuje velmi bezprostřední kontakt s vozovkou během parkovacích manévrů i při jízdě po dálnici a pochvalu si zaslouží i velmi účinná brzdová soustava s předními ventilovanými kotouči o průměru 280 milimetrů. Bezpečnost všech cestujících zvyšuje standardně montovaný ESP ( je k dispozici u všech modelů), doplněný brzdovým asistentem a protiprokluzovým systémem.
Kia Soul je bezesporu jedním z nejzajímavějších nových vozů na českém trhu a díky svému atraktivnímu designu a velmi lákavé pořizovací ceně, která začíná u modelu Base na 299 980 korunách, má veškeré předpoklady pro to, aby výrazně zasáhla do prodejních statistik. Ostatně náš test potvrdil, že se jedná o velice sympatický automobil.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor

Vznětový řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC a turbodmychadlem VGT. Zdvihový objem 1582 cm3. Největší výkon 94 kW (128 k) při 4000 1/min. Největší točivý moment 260 N.m při 1900 - 2750 1/min. Pětistupňová manuální převodovka. Pohon předních kol.

Karoserie

Pětidveřový hatchback.

Rozměry a hmotnosti

Délka 4105 mm, šířka 1785 mm, výška 1660 mm. Rozvor 2550 mm. Pohotovostní hmotnost 1345 kg, užitečná hmotnost 351 kg. Objem palivové nádrže 48 l. Objem zavazadlového prostoru 0, 340 - 0,818 m3.

Jízdní výkony

Největší rychlost 182 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,3 s. Spotřeba paliva (kombinovaná/ mimo město/město) 6,3/4,6/5,2 l/100 km.

Pořizovací cena

439 980 Kč vč. DPH

HODNOCENÍ

+ Možnosti individualizace
+ Výkonný a hospodárný motor
+ Moderní design karoserie
- Tuhé odpružení