name | autoweek.cz

Kia staví závod na výrobu speciálních elektrických vozidel

Kia staví závod na výrobu speciálních elektrických vozidel

14.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kia staví závod pro výrobu elektrických vozidel pro speciální účely PBV s kapacitou 150 000 vozidel ročně. Sériovou výrobu začne ve druhé polovině roku 2025.

Kia zahájila výstavbu závodu určeného výhradně k výrobě elektrických vozidel pro speciální účely PBV. Závod Hwaseong je v jihokorejské provincii Gyeonggi.

 

Skupina HMG, jíž je značka Kia součástí, spolu s Hyundai Mobis společně plánuje do roku 2030 investovat 24 bilionů KRW (400 miliard Kč) do domácího výroby elektromobilů, aby se Jižní Korea stala jedním ze tří největších světových producentů elektromobilů. Kia plánuje zahájit sériovou výrobu v druhé polovině roku 2025. V prvním celém roce chce vyrábět 150 000 vozidel s možností podle podmínek na trhu výrobu navyšovat.

 

Nový závod na výrobu PBV bude provozován jako ekologické zařízení s uplatněním budoucích pokrokových technologií výroby v zájmu co nejnižších uhlíkových emisí. Bude též využívat výhody plynoucích z vyšší efektivity a výměny informací v rámci ekosystému chytré výroby E-Forest Kia a Hyundai Motor, který usiluje o inovace ve výrobních systémech s organickým propojením všeho jako jsou např. digitální systémy výroby.

 

Jedním z pokrokových výrobních procesů, jenž bude v novém závodu PBV zaveden, je tzv. „buňkový systém“, umožňující výrobu vozidel v závislosti na různorodých požadavcích zákazníků. Tento systém zahrnuje takové uspořádání procesů, kdy se do jednoho místa seskupují stroje a pracoviště k výrobě podobných produktů nebo součástí. Cílem systému je vytvořit hospodárnější a flexibilnější výrobní procesy zkrácením vzdáleností při přesouvání materiálů a produktů během výroby. Stroje jsou v tomto případě uspořádány tak, aby se optimalizoval tok materiálů a produktů mezi pracovišti ve prospěch co nejmenších prostojů, snížení nákladů a zvýšení produktivity.

 

Nejmodernější systém výroby v závodu se specializací na PBV spojuje výhody nového buňkového systému s původním dopravníkovým systémem sériové výroby, aby bylo možné zajistit potřebnou flexibilitu výroby se širšími možnostmi adaptace na nejrůznější druhy produktů.

 

Kia uplatní i další pokrokové technologie, jako např. automatizaci zařízení s využitím metod strojového učení a umělé inteligence (AI), automatizované kontroly kvality lakování spodku vozidel, automatizované montáže některých dílů (včetně skel, označení vozidel a firemního loga), resp. analýzu kvalitativních dat automatického měření v reálném čase pro nezávislé korekce a instalaci karoserií vozidel v reálném čase.

 

Závod pro PBV bude kromě toho postaven jako zařízení s nízkou uhlíkovou stopou. Nové zařízení bude „human-friendly“ závodem využívajícím automatizaci náročných úkonů a úloh vyžadujících natáčení hlavy vzhůru. V závodě má též panovat ‚otevřená atmosféra‘ a bude potlačena hladina hluku.

 

Prvního zástupce modelové nabídky vyhrazených vozů PBV chce Kia představit do roku 2025. Ponese označení SW, což je název projektu. Bude se jednat o středně velký vůz PBV na podvozkové „skateboardové“ platformě eS pro vozidla PBV s akumulátorem, umožňující pružně modifikovat karosářské nástavby. Vývoj modelu SW díky vnitřní prostornosti (dosahující výšky dospělé osoby) zohledňuje nejrůznější požadavky komerčního nasazení, jako je např. doručování zboží, placená spolujízda nebo mezifiremní transakce (B2B). Po uvedení středně velkého modelu SW chce Kia rozšířit produktovou nabídku PBV o velké modely pro nasazení v logistice nebo službách rozvozu čerstvých potravin, v roli mikrobusů pro kyvadlovou dopravu nebo jako mobilní kanceláře a prodejny, jakož i malé vozy typu PBV a středně velká robotická taxi s uplatněním technologie autonomního řízení.