name | autoweek.cz

Kia Stinger na sněhu a ledu

Kia Stinger na sněhu a ledu

01.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kia Stinger se po americkém Detroitu evropské veřejnosti představí na autosalonu v Ženevě. Současně míří i do vývojového centra Arjeplog ve Švédsku k finálnímu odladění podvozku, hnacího ústrojí a asistenčních systémů při zkouškách na sněhu a ledu.
Kia Stinger bude před uvedením na trh v druhé polovině roku 2017 v rámci poslední vývojové fáze vystavena nástrahám arktické zimy. Konstruktéři opouštějí evropské testovací centrum Kia na severní smyčce závodního okruhu Nürburgring v Německu, aby nový fastback podrobili extrémním mrazům a dalším nástrahám na ledem pokrytých vozovkách na severu Švédska.
 
Cílem konstruktérů je reagovat na volání řidičů po čitelné a stabilní ovladatelnosti za všech podmínek a vyvážit ji s charakterem vozu a jeho schopnostmi umožnit pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti očekávané od vozu Grand Turismo. Ve vývojovém centru v Arjeplogu na severu Švédska Kia odladí svůj vůz za nejrůznějších podmínek ztěžujících záběr kol, například na kruhové dráze, na trati pro testování ovladatelnosti a při slalomu na povrchu zamrzlého jezera Uddjaure.
 
V poslední testovací fázi vozidla bude vývojový tým modelu Stinger, čítající přes 100 lidí, schopen odladit ovladatelnost vozu ve verzích s pohonem zadních nebo všech kol včetně úprav charakteristiky elektronických asistentů. Zimní testovací režim má zároveň doložit odolnost vozu, který bude čelit teplotám až -35 °C, což technikům umožní ověřit všechny aspekty i za nejextrémnějších podmínek.
 
Albert Biermann, šéf vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia, k tomu uvádí: „Testování vozu za tak extrémních podmínek nám umožňuje zaměřit se na jízdní stabilitu a předvídatelnost vozidla z pohledu řidiče. Naším přáním je, aby si nadšení řidiči mohli vychutnávat radost za volantem Stingeru za všech okolností a bez kompromisů v otázkách bezpečnosti.“
 
Stinger bude prvním sedanem Kia, u něhož bude možné volit mezi pohonem zadních nebo všech kol. Systém pohonu všech kol s upřednostňováním zadní nápravy je konstruován tak, aby zajistil optimální záběr za všech podmínek. Pohon všech kol je doplněn systémem dynamického vektorování točivého momentu, jenž automaticky směruje hnací a brzdný moment na příslušná kola, aby vůz sledoval požadovanou trajektorii i při rychlém průjezdu zatáčkou nebo na kluzkém povrchu. Zájemci o pohon zadních kol si mohou pro lepší ovladatelnost zvolit i mechanický samosvorný diferenciál.
 
V závislosti na konkrétním trhu se budou pro Stinger nabízet tři různé motory. Nejvýkonnějším bude dvojitě přeplňovaný V6 3,3 l, dosahující výkon 272 kW (370 k) a točivý moment 510 N.m. S ním dokáže Stinger akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,1 s, čímž se stane nejlépe zrychlujícím sériovým vozem Kia v historii. Přeplňovaný čtyřválec 2,0 l dosahuje 187 kW (255 k) a točivý moment 353 N.m. Turbodiesel 2,2 l o výkonu 147 kW (200 k) a točivém momentu 440 N.m zřejmě bude představovat většinu prodeje v Evropě. Převodovka je vždy osmirychlostní samočinná. Stinger GT je vybaven vypínatelným systémem elektronického řízení stability ESC a protiprokluzovou soustavou TCS.
 
„Naším cílem bylo vytvořit vůz, který bude pro lidi srdcovou záležitostí, za nímž se otočíte a u něhož se vám zrychlí tep, když ho uvidíte projíždět,“ vysvětluje šéfdesignér společnosti Kia Motors Europe Gregory Guillaume.