name | autoweek.cz

Kia uvádí revoluční koncept užitkové elektromobility

Kia uvádí revoluční koncept užitkové elektromobility

10.01.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

Kia na veletrhu CES předvedla modifikovanou modulární platformu PBV spolu s pěti koncepty elektromobilů s modulárními typy karoserií, s nimiž se vydává „za hranice mobility“.

Kia na veletrhu CES odhalila mnohem víc o svém plánovaném projektu Platform Beyond Vehicle (PBV). Platforma za horizont vozidel PBV není jen jedno auto. Kia při CES poskytla pohled na několik prvních produktů PBV – celkem jich je na CES vystaveno pět– tři verze PV5 a po jednom PV7 a PV1. Všechny mají elektrický pohon a každé má svůj účel.

 

Společná platforma pro různé moduly

Spojující myšlenkou za řadou vozidel PBV je vytvořit modulární vozový park, který lze rychle upravit tak, aby vyhovoval určitým potřebám. Aby tato vozidla vyhovovala strategii použití jediné konstrukce podvozku, vyhovující řadě potřeb, mají podobnou oblast „zóny řidiče“, zatímco nad a za sebou se mohou připojovat různé účelové nástavby - vyměnitelné „moduly života“. Struktura pod PBV je podle společnosti Kia bez svařování, což umožňuje velkou flexibilitu.

 

Kia to popisuje takto: „Strategií návrhu je umožnit použití jediného podvozku pro splnění různých potřeb mobility. Za pevnou kabinou neboli „zónou řidiče“, lze k základnímu vozidlu připojit různé vyměnitelné horní nástavby nebo „moduly života“ prostřednictvím technologie hybridního elektromagnetického a mechanického spojení, čímž se PBV během dne změní na taxi, v noci na dodávku a o víkendech v osobní rekreační vozidlo.“

 

Všechna vozidla PBV sdílejí podobný designový jazyk, který lze nejvýstižněji označit za praktický. Jsou jako lehká užitková vozidla, ale maximalizují užitné vlastnosti za řidičem.

 

Tři typy vozidel

PV5 je všestranný vůz, který je umístěn pro jízdu a rozvoz na poslední míli. Přístup pro náklad i cestující u PV5 usnadňuje otevírání dveří bez sloupků a nízká nakládací výška. Kia uvádí, že si představuje sériovou verzi PV5 ve čtyřech různých karosářských stylech: Basic, Van, High Roof a Chassis Cab. Dokonce pro budoucnost naznačuje i možnou verzi robotaxi vytvořeného prostřednictvím společného podniku s autonomní společností Aptiv.

 

PV7 je navržen tak, aby nabízel nejvíc vnitřního prostoru, nejdelší dojezd a nejvíc vybavení resp. funkcí. Má nejdelší rozvor ze všech a je opakem PV1, které je nejmenší a jde svou vlastní cestou s ohledem na styl. PV1 je zdánlivě hatchback a Kia uvádí, že má být používán pro přepravu na krátké vzdálenosti a být agilním nástrojem v limitovaných prostorech s mimořádnými schopnostmi manévrování. PV1 bude schopen využívat své hnací moduly k minimalizaci poloměru otáčení v úzkém prostoru.

 

Vyměnitelné moduly

Všechna PBV jsou vybavena modulárním kolejnicovým systémem ve stropě, podlaze a bočních panelech pro snadné přizpůsobení a přenos úložných systémů (skříně, police atd.) mezi různými vozidly. Konstrukce PBV umožňuje jejich snadnou transformaci využitím modulární technologie Easy Swap. Různé vrchní části karoserie, které se připevňují na podvozek, mají být k dispozici ve formě sady a jsou navrženy pro rychlou a jednoduchou transformaci v terénu.

 

Kia v Las Vegas ukazuje řadu různých případů použití. Dodávky jsou využívány jako pojízdný obchod s oblečením, jako přepravní zařízení pro handicapované osoby a pro pohodlný transport osob se spoustou sedadel. Prostor pro řidiče a spolujezdce je vybavena obřím okrouhlým displejem, zatímco volant má svůj vlastní displej uprostřed. Tím se dá otáčet a posouvat. Odnímatelný tablet slouží jako displej infotainmentu i přenosné zařízení. Z různých konceptů vyzařuje téma obývacího pokoje jako obzvláště příjemného místa, kde se můžete setkávat.

 

Víc než jen vozidla

S elektromobily určenými pro práci a vozové parky Kia plánuje spuštění zcela nového specializovaného podnikání PBV, které bude dohlížet na produkty, integraci softwaru a globální partnerství. To bude zahrnovat i globální partnery pro přestavby.

 

Celý projekt je mnohem serióznější než většina nápadů, které se také na CES prezentují, protože plány na výstavbu montážního závodu určeného pro PBV se již realizují. Továrna má být postavena v Autolandu Hwaseong. Má být v provozu v roce 2025 a vyrábět až 150 000 vozidel ročně. Kia plánuje v roce 2030 vyrábět celkem 1,6 milionu elektromobilů ročně.

 

Významnou součástí zavedení PBV je také software, resp. softwarově definovaný vozový park SDF. Kia pomůže zajistit správu vozového parku, monitorování zásob a inteligentní plánování tras se zaměřením na efektivitu, zatímco řešení zpoplatnění budou zahrnovat jízdní řády a přestávky.