name | autoweek.cz

Klesl odhad prodeje elektromobilů

Klesl odhad prodeje elektromobilů

05.04.2023 | | Statistiky

Odhady celosvětového i evropského prodeje aut s elektrickým pohonem v roce 2030 jsou mezi vrcholnými manažery automobilového průmyslu mnohem méně ambiciózní než před rokem. Zároveň přetrvávají obavy o dodávky dílů a surovin. Panuje ale velký optimismus z možností prodeje dat.

Odhady celosvětového i evropského prodeje aut s elektrickým pohonem v roce 2030 jsou mnohem méně ambiciózní. Zároveň přetrvávají obavy o včasnost a úplnost dodávek dílů a surovin. Současně ale výrazně posílila víra, že v globálním autoprůmyslu v příštích pěti letech poroste ziskovost. Stoupne také význam smluvní výroby a přímého i online prodeje. Zákazníci si auto vyberou hlavně podle výkonu a značky. Vyplývá to z 23. ročníku průzkumu GAES od poradenské společnosti KPMG, která vyzpovídala 915 manažerů autoprůmyslu působících ve 29 zemích včetně České republiky.

 

GAES porovnával sentiment v roce 2022 oproti roku 2021. Celkově v sektoru znatelně posílil optimismus, navzdory ruské invazi na Ukrajinu a inflací oslabené kupní síle domácností – 83 % respondentů věří ve vyšší ziskovost v příštích pěti letech, zatímco předloni takto odpovědělo pouze 53 %. „Podíl optimistů mezi dotázanými z Česka dosahuje 83 %, v pro nás klíčovém Německu dokonce 87 %. V minulém průzkumu přitom mezi německými manažery sdílelo víru v růst zisků jen 49 %,“ zdůraznil automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart.

 

Zisk si dotázaní neslibují jen od prodeje aut, ale i od poprodejních služeb – 62 % vyjádřilo silné přesvědčení, že zákazníci budou ochotni platit měsíční poplatky za pokročilé asistenční systémy řidiče a/nebo softwarové služby, které pomohou s nabíjením elektromobilů či analýzou stavu vozu.

 

Další zdroj příjmů oslovení vidí v množství dat, která generuje provoz vozů umožňujících konektivitu. „Tato data otevírají automobilkám možnost získat podíl na trhu s autopojištěním – 46 % manažerů předpovídá, že automobilky uzavřou partnerství s pojišťovnami a 44 % očekává, že budou pojistitelům data prodávat. Pouze 7 % míní, že automobilky zkusí pojišťovnám přímo konkurovat,“ uvedl Linhart. 

 

Oproti předloňsku se téměř zdvojnásobil z 11 na 21 % podíl manažerů označujících za extrémně pravděpodobné, že v příštích letech odprodají některé nestrategické části svých podniků. Důvodem je potřeba získat prostředky na masivní investice, které si změny na trhu vynucují.

 

Častější veřejné dobíjení elektromobilů 

Předloni GAES předpovídal rychlejší prosazování elektromobilů. Podle tehdejších odhadů měl jejich podíl na celosvětových prodejích nových vozů v roce 2030 dosahovat 20 až 70 %. Loni ale respondenti toto rozpětí snížili na 10 až 40 %. „Důvodem poklesu je očekávání výrazně nižších prodejů v zemích jako Indie, Japonsko a Brazílie. Odhady prodejů se ale znatelně ponížily i v Evropě a USA. Předloni se v západní Evropě předpokládané rozmezí pohybovalo mezi 30 až 70 %. Loni toto rozpětí činilo už jen 10 až 30 %, a to navíc za celou Evropu. Odhad vztahující se pouze k Česku průzkum neobsahuje,“ vysvětlil Linhart.

 

Na 60 % zůstává podíl manažerů přesvědčených o tom, že i bez jakýchkoliv dotací se výrobní náklady na elektromobily do roku 2030 sníží na úroveň vozů se spalovacím motorem. Podle pětiny dotázaných bude této parity dosaženo až kolem roku 2035.

 

Na 21 %, tedy trojnásobně oproti předloňsku, vzrostl podíl oslovených nepodporujících vládní dotace na nákup elektromobilu. Takovéto dotace vyplácí svým občanům například Norsko, Německo, Rakousko a Francie.

 

Z 30 na 23 % se snížil podíl manažerů, podle kterých budou majitelé své elektromobily dobíjet hlavně ve vlastních domovech. Počítá se totiž s častějším dobíjením u veřejných dobíjecích stanic, v zaměstnání nebo na ulici. „Tento posun souvisí s nárůstem objemu státních prostředků investovaných do rozvoje dobíjecí infrastruktury. Z českých respondentů jich 34 % věří, že lidé budou nejčastěji dobíjet u veřejných nebo soukromých dobíjecích stanic. Dalších 13 % předpovídá, že dobíjet budou hlavně v práci a podle 9 % na ulici,“ sdělil Linhart.

 

Rozhodují výkon a značka

Ve výhledu do roku 2030 respondenti jako předloni očekávají, že americká automobilka Tesla zůstane lídrem na trhu elektromobilů. „Na předpokládané druhé místo se ale loni vyšvihlo německé Audi, přestože předloni se v žebříčku vůbec neobjevilo. Velkým skokanem je také americký Apple, který se dostal na čtvrtou pozici z předloňské deváté. Technologická společnost Apple přitom ještě žádný elektromobil nevyrobila ani neprodala. Spekuluje se ale, že na tento trh brzy vstoupí,“ upozornil Linhart.

 

Podle GAES bude v příštích čtyřech letech uvedeno na světový trh až 160 nových modelů elektromobilů. Ve většině zemí zůstane nabídka široká i v kategorii vozů se spalovacími motory. „Očekává se, že z této záplavy možností si zákazníci budou vybírat hlavně podle jízdního výkonu. Výkon za nejdůležitější faktor při nákupním rozhodování označilo 80 % manažerů, oproti 71 % předloni. O 6 % v průzkumu narostl význam značky a image vozu,“ poznamenal Linhart.

 

GAES znovu potvrdil, že posílí přímý prodej na úkor dealerů. Manažeři si myslí, že do roku 2030 automobilky samy prodají kolem 34 % nových vozů rovnou konečným zákazníkům, kteří budou automobily nakupovat stále více na internetu. Respondenti zároveň předpovídají, že vozy začnou nabízet i tradiční hráči v e-commerce. „Jako předloni i nyní 78 % dotázaných věří, že se do roku 2030 bude prodávat online většina nových vozů. Z českých respondentů takto odpovědělo přibližně 67 %,“ řekl Linhart.

 

Výrobci investují do dodavatelů

Zhruba polovina respondentů vyjádřila velké nebo extrémní znepokojení ohledně plynulosti dodávek všech osmi komodit a dílů, na které se průzkum ptal. Tyto komodity a díly zahrnují 1) lithium, 2) polovodiče, 3) ocel/hliník/měď, 4) fosilní paliva, 5) elektrické součástky, 6) speciální lehké materiály (titan, hořčík), 7) speciální kovy (elektroocel) a 8) prvky vzácných zemin (skandium). Přitom lithium, ale i elektroocel jsou klíčové pro výrobu elektromobilů.

 

„Reakcí na nejisté dodávky je několik. Většina podniků hledá alternativní dodavatele a alternativní dodavatelské kanály, pokud možno z blízkých a stabilních teritorií. Nebo aktivity z ciziny přesouvají zpět do svého regionu nebo přímo do domovské země. Zkracování a diverzifikace výrobně-dodavatelských řetězců ale není jedinou strategií. Někteří výrobci navyšují bezpečnostní zásoby či se snaží získat podíly ve svých klíčových dodavatelích. Jiní výrobci zkouší zakládat mezinárodní aliance, které by posílily jejich pozici v odběratelsko-dodavatelských vztazích,“ shrnul logistický expert KPMG Ladislav Rulf. 

 

Rozšiřuje se také smluvní výroba vozidel – 76 % oslovených věří, že automobilky mohou uspět i tehdy, když výrobu přenechají třetí straně. Například americké automobilce Fisker vyrábějí její modely tchajwanská firma Foxconn a rakouská společnost Magna Steyr.

 

O průzkumu GAES 2022

Zpracování dat k 23. ročníku GAES (Global Automotive Executive Survey) se uskutečnilo na konci roku 2022. KPMG vyzpovídala 915 lidí z vrcholového i středního managementu, včetně 207 výkonných ředitelů. Respondenti zastupují automobilky, jejich dodavatele a další navázaná odvětví, 351 dotázaných pracuje ve firmách, jejichž roční příjmy přesahují miliardu dolarů.

 

V Evropě působí 29 % oslovených, v USA 28 % a v Číně 17 %. Zbytek připadá na Austrálii, Kanadu, Mexiko, Brazílii, Argentinu, Saúdskou Arábii, Turecko, Japonsko, Jižní Koreu, Indii, Indonésii, Thajsko a Jihoafrickou republiku. V průzkumu odpovídalo i šest manažerů žijících v Česku (v minulém ročníku byli čtyři).