name | autoweek.cz

Klikaté cesty k čistšímu ovzduší

Klikaté cesty k čistšímu ovzduší

28.12.2023 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo prosincové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Na ukázku přinášíme jeho úvodník. Magazín je volně ke stažení na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-prosinec-2023/as-prosinec-2023.pdf.

Mnohem efektivnější než redukovat emise CO2 je předcházet tomu, aby vznikaly, tedy snižovat potřeby dopravy aniž by to znamenalo omezení komfortu našeho života. Jenže nic takového se neděje. Nedávno se tisíce osobností bojujících za ochranu klimatu ve stovkách soukromých tryskáčů slétlo do emirátu bohatnoucího na ropě, aby během konference COP28 v dokonale klimatizovaných hotelích a sálech projednali jak omezit přístup k energiím pro většinu obyvatel světa. A výsledek předchozích 27 jednání? Neustále rostoucí spotřeba fosilních paliv a emisí CO2!

 

Je nesmyslné kvůli produkci „ekologických“ biopaliv dovážet přes půl světa palmový olej do Evropy, stejně jako likvidovat vlastní zemědělskou produkci a nahrazovat ji dovozem z tisíce kilometrů vzdálených zemí, které si lépe dokázaly vyjednat dotace pro své zemědělce. Přesouváme výrobu čehokoliv na jiné kontinenty, kde se nedodržují žádné emisní ani lidskoprávní normy, a posléze pronásledujeme moderní osobní auta produkující zlomek škodlivých látek.

 

Ve vývoji už jsou hybridní technologie pro další radikální snížení emisí ze spalovacích motorů. Máme před sebou paradox, kdy jsou k dispozici spalovací motory, z jejichž výfuků vychází čistší vzduch, než jaký nasají. Jenže z hlediska legislativy EU bude jejich použití zakázáno, protože ve výfuku nejsou zcela bez emisí - na rozdíl od elektromobilů s výfuky u uhelných elektráren. Tyto nové technologie se ovšem vyvíjejí v Číně, protože evropské automobilky se povinně zaměřují na elektromobilitu a zabývat se spalovacími motory si nemohou dovolit (čest výjimkám, jako je Škoda Auto).

 

Když se před 15 lety v Číně ve snaze snížit zatížení velkých měst emisemi rozhodli podpořit elektromobilitu, vytvořili podmínky pro výrobce elektromobilů, zavedli dotace na jejich koupi, ale také vypsali podporu pro firmy budující potřebnou infrastrukturu (včetně výstavby elektráren na uhlí daleko od městských center…). Součástí programu byla i podpora výrobců akumulátorů a dovozců kritických surovin. Dnes čínské společnosti ovládají drtivou většinu zdrojů po celém světě, v Číně jsou největší producenti akumulátorů a současně tamní společnosti získaly velký náskok ve vývoji pro budoucnost.

 

EU naopak stanovila striktní omezení pro spalovací motory až po zákaz jejich prodeje od roku 2035 -bez analýzy technických i ekonomických podmínek pro realizaci vynucené elektrifikace. EU předepisuje členským zemím počet dobíjecích míst, aniž by se zajímala, zda jsou k tomu všude potřebné podmínky. Někdy to skoro vypadá, jakoby Evropská komise pracovala ve službách čínských firem s cílem zlikvidovat evropský automobilový průmysl…

 

     Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor