name | autoweek.cz

Klimaticky neutrální mobilita vyžaduje technickou otevřenost

Klimaticky neutrální mobilita vyžaduje technickou otevřenost

21.03.2023 | | Aktuality

Zákaz registrace nových vozidel se spalovacími motory má podle Jana Schnellenbacha v zásadě jen pochybný přínos. Uvedl to v analýze zpracované pro Euractiv.

„V diskusi o zákazu prodeje spalovacích motorů od roku 2035 je pohled pouze na energetickou účinnost nedostatečný, protože ekonomická účinnost je širší pojem, který zahrnuje preference spotřebitelů,“ píše Jan Schnellenbach, profesor ekonomie na Braniborské technické univerzitě.

 

Diskuse o celoevropském zákazu registrací nových automobilů se spalovacími motory do roku 2035, aby se dosáhlo klimaticky neutrální mobility, se na úrovni EU dostala do slepé uličky, ačkoli je stále pravděpodobné, že zákaz spalovacích motorů nakonec přece jen spatří světlo světa.

 

Proti takovému zákazu však existuje několik důvodů. Je to možná překvapivé, protože zastánci elektrické mobility v její nejčistší podobě opakovaně poukazují na vysokou technickou účinnost této technologie. Zdůrazňují zejména to, že, na rozdíl od spalovacích motorů, elektromobily spotřebují téměř veškerou energii, která je do akumulátoru přivedena ve formě elektřiny.

 

U spalovacích motorů poháněných e-palivy se elektřina využívá k výrobě paliv, která jsou klimaticky neutrální. Vzhledem k procesům přeměny je technická účinnost nižší. Zjednodušeně řečeno: do ujetí 1 km v automobilu se spalovacím motorem využívajícím e-paliva musíte investovat mnohem víc elektrické energie než v případě elektromobilu. Účinnost e-paliv se může díky inovacím ještě o něco zvýšit, ale z technických důvodů budou akumulátory vždy účinnější.

 

Může tedy mít ještě smysl používat technologii, která se zdá být technicky neefektivní? Odpověď zní ano. Ekonomická účinnost je širší pojem než technická účinnost. V rámci, v němž se o ekonomické efektivnosti hovoří, hraje technická efektivnost také určitou roli, ale nemusí mít nutně dominantní nebo dokonce zcela rozhodující význam.

 

Uveďme si pro ilustraci jednoduchý, do očí bijící příklad: z čistě technického hlediska jde v naší stravě o to, abychom tělu denně dodali zhruba 2500 kilokalorií a uspokojili tak naše energetické potřeby. Abychom toho dosáhli, měli bychom v ideálním případě pít pouze mléko, pokud je k dispozici. Vynakládat čas a energii na přeměnu mléka v jogurt nebo dokonce sýr je technicky zcela neefektivní a jednoduše plýtvání. Účinnost mléka, použitého v tomto procesu, se tím drasticky snižuje. Přesto to děláme. Zatímco původně byla výroba sýra způsobem, jak mléko uchovat, dnes je to záležitost chuti, za kterou jsou někteří ochotni zaplatit vyšší cenu, která je spojena s dodatečnými výrobními náklady.

 

To se však netýká pouze mléka a sýrů. Cílem ekonomické efektivnosti je vždy sloužit preferencím spotřebitelů a organizovat výrobu technicky efektivním způsobem, avšak za druhotné podmínky, že výrobky slouží daným preferencím spotřebitelů.

 

Čistě elektrická mobilita s akumulátory zatím nesplňuje některé potřeby potenciálních uživatelů. V případě osobních automobilů se jedná například o velmi rychlé doplňování paliva u čerpacích stanic, což stále představuje výhodu pro spalovací motory, zejména při dlouhých cestách. Některým řidičům mohou jednoduše vyhovovat jízdní vlastnosti spalovacích motorů. I to je v zásadě legitimní: de gustibus non est disputandum.

 

Do doby, než vstoupí v platnost zákaz spalovacích motorů, se může ještě mnohé změnit, a to jak z hlediska technických možností, tak i preferencí. Také elektromobily se vyvíjejí a i zde je stále velký potenciál pro inovace, zejména u nových generací akumulátorů. Ale i pak mohou existovat další důvody pro spalovací techniku.

 

Pokud budou spalovací motory poháněny pouze e-palivy vyrobenými z ekologické elektřiny, budou i tyto motory klimaticky neutrální. Při současném mixu výroby elektrické energie v Německu mají elektromobily s akumulátory ke klimatické neutralitě daleko. Plynové a uhelné elektrárny stále vyrábějí elektřinu, která je velmi silně znečištěna CO2.

 

Výhodou e-paliv je, že umožňují přepravu zelené energie nezávisle na přenosových linkách. Do Německa lze dovážet zcela ekologická e-paliva vyrobená ve slunných zemích, jako jsou Austrálie, Namibie nebo Saúdská Arábie. E-paliva tak pomáhají vyřešit technický problém přepravy zelené energie na velké vzdálenosti, a to z těch částí světa, kde je obnovitelné energie dostatek. Podobně jako kdysi pomohl sýr k trvanlivosti a snadnější přepravě mléka.

 

Tímto způsobem mohou e-paliva pomoci překlenout mezery, protože není vůbec jisté, zda vypneme naše plynové a uhelné elektrárny dostatečně rychle, abychom měli mix elektřiny bez CO2 už v polovině příštího desetiletí. Pak bychom se museli radovat z možnosti dekarbonizovat dopravu nejen pomocí akumulátorů, ale také pomocí e-paliv.

 

V každém případě se to týká vozidel se spalovacími motory, která budou po našich silnicích jezdit ještě dlouho poté, co zákaz nových registrací projde. A týká se to i těžké nákladní dopravy.