name | autoweek.cz

Koalice proti normě Euro 7 získává další příznivce

Koalice proti normě Euro 7 získává další příznivce

03.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ministři dopravy Evropské unie debatovali o emisní normě Euro 7. Česká republika společně s dalšími sedmi zeměmi normu v současné podobě odmítá. Koalice států se podle ministra Kupky navíc může rozrůst o další státy.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se během jednání Rady EU s ostatními ministry dopravy postavil proti současnému návrhu normy Euro 7. Společně s Českou republikou se proti normě staví i Bulharsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Rumunsko a Slovensko (tedy 8 ze 27 států, což je víc než nezbytná třetina aby návrh nemohl být přijat). Před několika týdny tyto státy zaslaly společný dopis švédskému předsednictví Rady EU a Evropské komisi, ve kterém kritizují návrh normy. Reagovaly tak na požadavky představitelů automobilového průmyslu. Státy považují navrhované emisní limity za nereálné. Nelíbí se jim zejména časové vymezení normy.

 

„Téma je důležité pro většinu Unie. Shoda je téměř úplná v oblasti nerealistických termínů, který původní návrh obsahuje. Na tom si troufnu tvrdit, že je téměř většinová shoda,“ uvedl po jednání ministrů Kupka.

 

Skupina států proto požaduje odklad platnosti navrhovaných pravidel – u osobních aut minimálně o tři roky, u nákladních vozidel o pět let. Právě u těžkých vozidel podle koalice požadavky návrhu normy neodpovídají současným technologickým možnostem a měly by být zmírněny. Kritici normy požadují, aby jakákoli nová pravidla pro emise výfukových plynů byla odstraněna.

 

„Současná podoba normy narušuje proces dekarbonizace. To může mít negativní vliv na cenu aut, jejich dostupnost a věk flotily především u nákladních aut, a tím pádem i na životní prostředí,“ uvedl ministr dopravy slovenské „úřednické“ vlády Pavol Lančarič.

 

Koalice států kritizujících normu se může rozrůst o nové partnery. Před jednáním se mluvilo o Portugalsku či Německu jakožto dalších členech koalice. Německo však kvůli vnitropolitické situaci zůstává zdrženlivé. Přesto Lančarič po jednání prohlásil: „K našemu překvapení iniciativu podpořilo i Německo. S tím jsme ani nepočítali.“

 

Po jednání vyplynulo, že dalším potenciálním členem koalice by mohl být Kypr. „Z reakce Kypru jednoznačně vyplynulo, že může být další spojenec. A rýsují se i spojenci další. Je zde jasná aliance států, které mají blokační menšinu a mohou tak zabránit přijetí současné podoby normy. Chceme na svou stranu ale získat další země a prosadit potřebné změny. . Jaký bude výsledek, nejsem sto předjímat, ale troufám si tvrdit, že i díky naší víc než blokační menšině Euro 7 v té původní verzi na světlo světa nepřijde,“ uvedl český ministr dopravy Kupka.

 

Návrh normy bude projednávat také Evropský parlament. Tam je zpravodajem návrhu český europoslanec Alexandr Vondra, podle kterého nynější návrh ohrožuje cenu i výrobu aut v Evropě. Vondra pro Euractiv mj. uvedl: „Normy Euro 7, ačkoli mají dobré úmysly, budou mít ve své současné podobě negativní dopad na evropské spotřebitele a výrobce automobilů, což by se nemělo v diskusi přehlížet, neboť jsou neúměrné pozitivním dopadům na životní prostředí. Euro 7 jistě zvýší náklady v celém dodavatelském řetězci, což se v konečném důsledku projeví ve vyšších maloobchodních cenách pro spotřebitele. To by vyřadilo z trhu soukromých vozidel mnoho spotřebitelů s nízkými příjmy a negativně by to ovlivnilo zejména venkovské a méně rozvinuté regiony v Unii.“

 

„Pokud bude Euro 7 zavedeno v roce 2025, bude vyžadovat rychlé investice. Výrobci automobilů se hromadně vrhnou na úvěrový trh a budou se snažit získat potřebné miliardy eur, aby stihli přechod v termínu aniž by byli schopni investorům prokázat, že jejich investice budou mít pozitivní finanční návratnost - protože nebudou. Získané prostředky totiž budou použity na pokrytí vyšších nákladů a nepovedou k vyšším tržbám. Úrokové sazby budou tuto skutečnost odrážet. I kdyby se automobilkám podařilo získat potřebné finanční prostředky, tyto investice omezí investice do bateriových technologií a elektromobilů,“ varoval Vondra.

 

„Euro 7 by znamenalo, že regulační režim EU by se výrazně lišil od zbytku světa a mnoho výrobců by se mohlo rozhodnout přesunout výrobu z EU do zemí, jako je Čína, kde jsou ekologické standardy podstatně nižší. Již rozhodnutí zakázat od roku 2035 vozidla se spalovacími motory nechtěně poskytne obrovskou podporu čínské ekonomice,“ varoval Vondra.