name | autoweek.cz

Kodaň chce zakázat auta se spalovacími motory

Kodaň chce zakázat auta se spalovacími motory

09.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dánské hlavní město Kodaň chce do roku 2030 zakázat vjezd automobilů se spalovacími motory. Všechny místní vládnoucí strany se dohodly na usnesení, které k tomu má připravit podmínky.

Místní politici v dánském hlavním městě se dohodli na úplném zákazu vjezdu vozidel na fosilní paliva do Kodaně od roku 2030. Konečné datum zákazu vmá být stanoveno ještě letos. Dánské hlavní město Kodaň do konce roku připraví studii proveditelnosti, v níž prozkoumá několik možností souvisejících s dosažením tohoto cíle, například se bude zabývat i tím, jak odpovídajícím způsobem rozšířit počet dobíjecích stanic, které budou nutné k uspokojení obrovské poptávky, jež vznikne přechodem města na udržitelnější typy vozidel.

 

Aby mohl být plán zákazu vjezdu aut se spalovacími motory do města uveden v život, musí mu dát zelenou také dánská vláda. V roce 2021 se politická většina shodla na tom, že by mělo být možné, aby obce zavedly takzvané „bezemisní zóny“, do nichž by auta se spalovacími motory nesměla. Tato dohoda se však zatím nestala zákonem. Není tedy jasné, zda Kodaň může zakázat spalovací motory v celém městě, nebo jen v některých oblastech.

 

V roce 2021 Kodaň oznámila, že bude pořizovat pouze elektrické autobusy. Podle tehdejších informací však měly být stávající autobusy na naftu využívány až do konce smluvního období. To znamená, že autobusy se spalovacími motory jsou průběžně vyřazovány, ale zatím nebyl stanoven přesný termín konce jejich používání. Celkem 13 autobusových linek v Kodani je již bezemisních. Podle současných plánů se tento počet zvýší na 22 linek v prosinci 2023 a na 34 do konce roku 2025 - tedy na 90 %.

 

Není jasné, zda a jak by se zákaz vztahoval na Frederiksberg, enklávu zcela obklopenou Kodaní, která by v roce 2030 čelila obtížné situaci, pokud by nenásledovala jejího příkladu a rovněž nezakázala vozidla na fosilní paliva. „Myslím, že by nám Kodaň měla vyjít vstříc, abychom neskončili jako jakýsi Západní Berlín a neocitli se v sevření,“ uvedl starosta Frederiksbergu Michael Vindfeldt.

 

Druhá Kodaní obklopená enkláva, Svobodné město Christiania, nebude mít problém, protože ta existuje zcela bez automobilové dopravy.