name | autoweek.cz

Koncept energeticky úsporného vozidla

Koncept energeticky úsporného vozidla

25.04.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Shell na autosalonu v Pekingu představuje koncept městského vozu, který by mohl přinést snížení energetické náročnosti osobních vozidel. Shell koncept vychází z městského vozu T.25 společnosti Gordon Murray Design a motor pro něj navrhl Osamu Goto.
Třímístný vůz je dokladem pokroku v oblasti energetické účinnosti, kterého lze dosáhnout díky využití nejmodernější dostupné techniky při souběžném vývoji karoserie vozu, konstrukce motoru a použitých maziv.
 
Nezávislé testy ukazují, že koncept vozidla od společnosti Shell by ve srovnání s typickým městským vozem používaným v současnosti během celého životního cyklu přinesl 34% snížení ve využití primární energie. Na jeho výrobu a provoz by bylo potřeba přibližně o polovinu méně energie než u typického malého rodinného auta a o 69 % méně energie než u typického SUV.
 
Trojstranná spolupráce
Vozidlo je výsledkem inženýrské spolupráce předních světových konstruktérů automobilů, motorů se specialisty na vývoj maziv. Snížení energetické náročnosti vyžadovalo holistický přístup a vzájemnou provázanost všech tří hlavních oblastí - od vhodné volby materiálů přes agresivní zmenšení rozměrů a snížení hmotnosti vozidla až po zvýšení energetické efektivnosti prostřednictvím inovativní konstrukce motoru a složení motorového oleje.
 
Shell koncept vychází z městského vozu T.25 společnosti Gordon Murray Design navrženého v roce 2010. Společnost Shell pro něj vyvinula speciální motorový olej zvyšující energetickou účinnost vozu.
 
Mark Gainsborough, výkonný viceprezident divize Shell Lubricants, která stála za projektem, řekl: „Je to významný milník v automobilovém průmyslu. Tento projekt ukazuje, že když využijeme nejlepší současné technologie, včetně nejnovějších znalostí o mazivech, mohli bychom výrazně ovlivnit využívání energií a snížit emise CO2. Snížení spotřeby paliva pomocí společně vyvinuté konstrukce motoru a motorového oleje je působivé a podtrhuje obrovské výhody vyplývající z velmi úzké spolupráce mezi konstrukčními partnery. Zároveň ukazuje, jak důležitou roli mohou maziva potenciálně hrát ve snaze o naplnění cílů pro snížení emisí CO2.“
 
Podíl tří partnerů
Společnost Shell speciálně pro koncept navrhla motorový olej zlepšující celkovou účinnost především díky minimalizaci tření. Technologický tým divize Shell Lubricants vyrobil speciální motorový olej, vycházející z prémiového produktu Shell Helix Ultra s technologií Prepuls.
 
Skupina motorového specialisty Osamua Gota ze společnosti Geo Technology souběžně optimalizovala tříválcový zážehový motor. Upravila konstrukci a optimalizovala řadu vnitřních komponent motoru s cílem snížit tření.
 
Gordon Murray a Osamu Goto naposledy spolupracovali při stavbě jednoho z nejúspěšnějších monopostů formule 1 všech dob - McLarenu MP4-4 s motorem Honda V10, s nímž v roce 1988 Alain Prost a Ayrton Senna vyhráli 15 ze 16 velkých cen. Goto po odchodu od Hondy mj. navrhoval i motory F1 u Ferrari.
 
Koncept městského vozu Shell je postaven na patentované platformě iStream společnosti Gordon Murray Design. Kombinuje moderní lehké technologie - vozidlo má hmotnost pouze 550 kg - a je vyroben z pečlivě vybraných materiálů, jejichž zpracování se vyznačuje nízkou spotřebou energií a nízkými emisemi CO2. Řada součástí vozu byla vytvořena pomocí 3D tisku, což výrobu prototypu značně urychlilo. Na karoserii byla použita recyklovaná uhlíková vlákna, což umožnilo pořídit ji za čtvrtinu ceny běžné ocelové konstrukce. Téměř celé vozidlo lze po skončení životnosti recyklovat.
 
Snížení spotřeby a emisí CO2
Výsledky testů ukazují, že bylo dosaženo spotřeby 2,64 l/100 km při rychlosti 70 km/h a snížení hodnoty emisí CO2 o 4,67 g/km při měření podle nového modelu evropského jízdního cyklu (NEDC) s použitím speciálního motorového oleje, což je ekvivalent snížení spotřeby paliva o 5 % v porovnání s běžně dostupnými mazivy.
 
Koncept úsporného vozu Shell byl také nezávisle testován v britském certifikovaném automobilovém testovacím centru společně s řadou dalších vozů. Měřena byla spotřeba paliva a emise CO2. Při testu NEDC dosáhl koncept nižších emisí CO2 než typický městský vůz se zážehovým motorem o 28 % i než hybridní vozidlo - o 32 %.
 
Dr. Andrew Hepher, viceprezident výzkumného týmu divize Shell Lubricants, řekl: „Náš vůz je sice malý, ale skrývá v sobě obrovský potenciál. Chceme urychlit diskuzi o tom, jak vyrábět energeticky účinnější vozy s menší uhlíkovou stopou. V následujících týdnech a měsících se o naše vědecké poznatky z tohoto projektu podělíme s návrháři motorů, automobilkami, akademickými pracovníky a dalšími odborníky napříč automobilovým sektorem.“