name | autoweek.cz

Koncepty BMW v Pebble Beach

Koncepty BMW v Pebble Beach

20.08.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pro Concours d’Elegance v kalifornském Pebble Beach si BMW připravilo světovou premiéru dvou konceptů - vysocevýkonného sportovního vozu Concept M4 Coupé a retrospektivního 3.0 CSL Hommage R, postaveného k příležitosti 40. výročí značky BMW v Severní Americe.
V srpnu se všichni automobiloví nadšenci ze všech koutů světa setkávají při Concours d’Elegance v kalifornském Pebble Beach. Vedle fascinujících klenotů z let minulých se zde objevují i studie budoucích vozů. Letos si BMW do Pebble Beach připravilo retrospektivní závodní vůz postavený k příležitosti 40. výročí značky BMW v Severní Americe BMW 3.0 CSL Hommage R a ukázku toho, jak by mohl vypadat vysokovýkonný sportovní vůz nejen pro silnice, ale především pro závodní okruhy BMW Concept M4 GTS.
 

BMW 3.0 CSL Hommage R

V roce 1975 byla založena pobočka BMW North America, první oficiální pobočka značky otevřená mimo území Evropy. Ve stejném roce si svůj debut odbylo také oddělení BMW Motorsport, které se se speciálně postaveným modelem BMW 3.0 CSL zapojilo do šampionátu IMSA. Jen několik týdnů nato slavilo BMW svůj první historický úspěch v závodě 12 hodin Sebringu. Ten následovaly další, včetně vítězství na okruhu Laguna Seca nedaleko Pebble Beach. Úvodní sezona BMW vyvrcholila ziskem Poháru konstruktérů, pro nějž si na první pokus dojelo bílé BMW 3.0 CSL v barvách BMW Motorsport. Tento úspěch, doplněný designem vozu a nápisem Bavarian Motor Works na čelním i zadním skle, předznamenal příchod značky BMW do Severní Ameriky.
 
Na Hommage najdete všechny detaily originálního BMW 3.0 CSL, a to v původní podobě. Tohle auto je poklonou vozu z roku 1975. Každý detail vozu Hommage má svůj původ v úspěšném závodním stroji z roku 1975, ovšem všechny prvky byly náležitě modernizovány a technicky začleněny do moderního designového jazyka. Design BMW 3,0 CSL Hommage R je čistým vyjádřením motoristického sportu se spoilery, širokými podběhy kol a mohutným přítlačným křídlem, které rovněž reflektuje originální BMW 3.0 CSL. BMW 3.0 CSL Hommage R dokonce oživuje takové detaily, jako je nápis Bavarian Motor Works na předním a zadním okně.

Základem mimořádně minimalistické geometrie interiéru je ochranná klec z uhlíkových kompozitů, která je integrována do střechy a bočních partií. Všechny prvky v interiéru jsou naprosto nezbytné, navržené s ohledem na maximální funkčnost. Head-Up Displej zde tak nabírá zcela nový rozměr. V interiéru, který je téměř celý vyroben z uhlíkových kompozitů, je pouze na jednom místě použité dřevo v podobě příčného nosníku, jako odkaz na centrální prvek BMW 3.0 CSL, kde i závodní verze byla vybavena dřevěným obložením interiéru.
 
Snaha o dosažení minimální hmotnosti je viditelná zejména na sloupku řízení. Protože se jedná o mechanické spojení mezi vozem a řidičem, je domovem všech ovládacích prvků a ovladačů. Malý displej na sloupku řízení zásobuje řidiče sekundárními informacemi, jako jsou časy dosažené v předchozích kolech, o celkové době závodu a aktuální pozici
 
„Motorsport je založen na schopnosti vozů uchvátit své okolí a neředěné radosti z jízdy. Vyhrávat závody v roce 1975 bylo, stejně jako je tomu dnes, záležitostí souhry člověka a stroje. Technická vylepšení posunula efektivitu tohoto svazku na ještě vyšší úroveň. Modelem BMW 3.0 CSL Hommage R chceme ukázat, jak blízko se v budoucnosti k sobě mohou řidič a jeho vůz dostat,“ vysvětluje viceprezident BMW Group Design Adrian van Hooydonk.
 

BMW Concept M4 GTS

Rok po premiéře BMW M4 Coupé představuje divize BMW M ukázku toho, jak by mohl vypadat vysokovýkonný sportovní vůz nejen pro silnice, ale především pro závodní okruhy.
 
Divize BMW M se vozem BMW Concept M4 GTS navrací ke svým kořenům. Tato divize, která vznikla v roce 1972 jako BMW Motorsport, má za sebou řadu mimořádně úspěšných vozů, především supersportu M1 a nejúspěšnějšího závodního cestovního vozu všech dob M3 skupiny A. Také se zde zrodil první přeplňovaný závodní motor, který vyhrál šampionát formule 1.
 
Nové BMW Concept M4 GTS pokračuje v tradici speciálních modelů postavených na základě BMW M3. Je ukázkou spojení emocí a exkluzivity s ukázkou revoluční techniky, která je určena pro budoucí sériovou produkci. BMW Concept M4 GTS je například vybaveno vstřikováním vody, které již ukázalo možnosti značného zvýšení výkonu a točivého momentu v motoru Safety Caru BMW M4 určeném pro MotoGP.
 
BMW Concept M4 GTS je také vybaveno zadními svítilnami OLED (organické světelné diody), které tomuto vozu propůjčuje při jízdách v noci zcela výjimečný vzhled.