autoweek.cz

Konec konce spalovacích motorů?

Konec konce spalovacích motorů?

03.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zdálo se, že rozhodnutí o zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozidel se spalovacími motory v EU od roku 2035 je hotovou věcí. Nyní se zdá, že by Německo mohlo tuto dohodu zvrátit a svůj souhlas revidovaly také další země EU.

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) svůj souhlas s rozhodnutím odvolal s tím, že osobní auta a lehká užitková vozidla s nulovými emisemi poháněná e-palivy by měla být nově registrována i po roce 2035. Protože německému velvyslanci při EU ve středu chybělo jasné stanovisko Německa, konečné hlasování o zákazu spalovacích motorů v EU muselo být odloženo.

 

Samotné Německo by ale postupné vyřazování spalovacích motorů nemohlo zvrátit. Jenže také Itálie, Polsko a Bulharsko již oznámily, že nebudou souhlasit nebo požadují jeho zmírnění. Pokud by nesouhlasilo ani Německo, nebyla by v Radě EU kvalifikovaná většina a opatření by bylo zamítnuto.

 

Co bude dál, není jasné. Tvrdohlavost německé politické strany FDP by mohla ohrozit i vládní koalici v Německu. V zákulisí již někteří členové německé Strany zelených vyzývají k rozpadu koalice, pokud FDP prosadí postupné vyřazení spalovacího motoru. Jenže ministra dopravy nyní nečekaně podpořil státní tajemník pro hospodářské záležitosti ministerstva hospodářství, které je pod vedením Zelených. Sven Giegold (Zelení) na okraj jednání EU v Bruselu řekl: „My jako Německo vždy říkali: Podporujeme konec starých, konvenčních spalovacích motorů, ale chceme řešení mimo limity vozového parku, tedy mimo tento zákon pro takové spalovací motory, které jsou provozovány pouze s udržitelnými syntetickými palivy.“

 

Kompromisem by mohlo být omezení emisí CO2 z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel nikoli o 100 %, ale na 90 %, jak navrhuje například Itálie. Syntetická paliva jsou součástí směrnice EU, ale nevztahují se na nové osobní automobily a lehká užitková vozidla. Nákladní vozidla, vozidla záchranné služby a traktory ale je zřejmě budou moci používat.

 

Podle plánu má Rada členských států o přijetí dohody o zákazu spalovacích motorů bude konečně hlasovat příští úterý.

 

Jenže k ukončení prodeje spalovacích motorů může dojít bez jakýchkoli vládních iniciativ nebo zákonů. Mnoho výrobců automobilů totiž již prohlásilo, že přestanou vyrábět auta se spalovacím motorem, a to ještě před rokem 2035, takže rozhodnutí o zákazu spalovacích motorů může být pouze symbolické.

 

Bez ohledu na rozhodnutí z Bruselu automobilky už v podstatě přestaly investovat do vývoje spalovacích motorů. K novým investicím na úkor elektromobility by je ale mohlo přinutit zavedení nového standardu Euro 7. Odvolání zákazu by tedy uvrhlo evropský, především ale německý, automobilový průmysl do velkých problémů, protože by začal zaostávat za jinými částmi světa i v oblasti spalovacích motorů.