name | autoweek.cz

Konference o eMobilitě Unicorn Vysoké školy

Konference o eMobilitě Unicorn Vysoké školy

28.11.2023 | | Tiskové zprávy

10. ročník on-line konference Unicorn University Open nazvaná Electromobility: The Future Is Now konstatovala, že elektrifikovat dopravu je nezbytné.

Online konferenci o elektromobilitě uspořádala pražská soukromá Unicorn Vysoká škola. Konference nazvaná Electromobility: The Future Is Now nabídla přednášky expertů z ČR i ze zahraničí. Své zkušenosti prezentovali také zástupci norského Osla a švédského Göteborgu. Na konferenci se registrovalo přes 2200 zájemců z celé Evropy.

 

Majitel společnosti Unicorn Vladimír Kovář na úvod mj. řekl: „Kdo se jednou posadí do elektromobilu, jiné auto už nechce. Cesta ke stanoveným cílům evropské eMobility bude ovšem ještě dlouhá, protože naše společnost se bez fosilních paliv zatím neobejde.“

 

Na Kovářova slova navázal ředitel společnosti Charge Up Daniel Ševčík: „Elektromobilita je bezesporu jednou z možností světové mobility. Ovšem cílem konference není vysvětlit, proč bychom se měli ubírat pouze cestou emobility, ale spíše sdílet názory jednotlivých řečníků a zasadit je do celkového kontextu.“

 

Čínská BYD prodala více elektromobilů než americká Tesla

Wulf Schlachter, který je majitelem společnosti DXBe Management, byl představen jako jeden z průkopníků eMobility v Evropě. Upozornil na to, že v současnosti jsou nejprodávanějšími elektrickými vozy automobily čínské výroby. „Čínská společnost BYD prodala v prvním čtvrtletí letošního roku více vozů než americká Tesla. Řada evropských automobilek ovšem také zvýšila produkci elektrických vozů a v žebříčku se posunula nahoru. Například Mercedes oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku poskočil z 11. místa na šesté.“

 

Výrazný nárůst vozů s elektrickým pohonem se dá podle Schlachtera přepokládat rovněž v segmentu nákladních automobilů: „Očekáváme, že podle složené roční míry tempa růstu by měl trh s elektrickými nákladními vozy do roku 2030 vzrůst o 26,4 % a měl by tak dosáhnout obratu 3,86 miliardy USD. Jen v loňském roce došlo k nárůstu o 51 %.“ Zároveň dodal, že je nezbytné, aby současným tempem pokračovalo budování nabíjecí infrastruktury, která by měla zákazníkům nabízet víc než jen možnosti dobití auta: „Měla by to být natolik atraktivní místa, aby na ně lidé chtěli jezdit.“

 

Budování infrastruktury brzdí byrokracie a odlišná legislativa

Firma E.ON Drive Infrastructure v deseti evropských zemích provozuje 4600 nabíjecích stanic. Její provozní ředitel Arjan van der Eijk uvedl: „Naším cílem je ročně postavit více než tisíc vysokovýkonných dobíjecích stanic. Potýkáme se však s problémy s kapacitou přenosové sítě a s nedostatkem hardwaru, a to zejména transformačních stanic, na něž se někdy čeká i rok.“

 

Dodal také, že další zásadní překážkou v rychlejším budování evropské infrastruktury je všudypřítomná byrokracie a odlišná legislativní pravidla v jednotlivých evropských zemích. Důležité podle van der Eijka je výrazné zvýšení podílu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a budování přenosové sítě, která bude schopna tuto energii pojmout.

 

Oslo  - hlavní město eMobility

Nejvyspělejším městem v oblasti elektromobility je v současnosti norské Oslo. Nikde jinde v Evropě nejezdí tolik elektromobilů a hustota dobíjecí infrastruktury není tak vysoká jako právě zde. Tamější poradkyně pro eMobilitu Sara Teige Kalsåsová společně s projektovým manažerem Sture Portvikem informovali, že 83 % vozidel, která se v loňském roce v Oslu prodala, byly elektromobily.

 

„Lidem musíme umožnit, aby tato vozidla pro ně byla dostupná, proto by měla prodávat bez DPH. A také jejich provoz by měl být co nejlevnější. Z tohoto důvodu jsme majitelům elektromobilů umožnili parkování a nabíjení zdarma, aby pro ně cestování bylo příjemné a zároveň praktické,“ demonstrovala podporu eMobility v Oslu Sara Teige Kalsåsová.

 

V Oslu pro řízení dobíjecí infrastruktry používají softwarový produkt české společnosti ChargeUp. Firma ChargeUp, která patří do skupiny Unicorn, dodala svůj softwarový produkt i do švédského Göeteborgu, kde chtějí dosáhnout podobných cílů jako Norové. „Snažíme se být udržitelní a využívat co nejvíc obnovitelných zdrojů energie,“ prohlásil Per Häger ze společnosti Göteborg Energi.

 

Dynamická cenotvorba přináší řadu výhod

Nabíjecí platforma tuzemské společnosti ChargeUp, která funguje ve švédské i norské metropoli, nabízí provozovatelům i zákazníkům několik nesporných benefitů. Jedná se totiž o cloudové řešení, které dokáže řídit, monetizovat a škálovat, objasnila projektová manažerka společnosti ChargeUp Lenka Rychtářová.

 

„Systém nabíjecích míst umožňuje operátorům stanovit dynamickou cenovou politiku dobíjení v závislosti například na spotových cenách energie. Koncoví uživatelé, tedy majitelé elektromobilů, se mohou rozhodnout pro dobíjení v časech, kdy jsou ceny nižší,“ vysvětlila princip dynamické cenotvorby Lenka Rychtářová.