name | autoweek.cz

Kouzla českých statistik
04.07.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V 1. pololetí 2014 vzrostly registrace ve všech kategoriích silničních motorových vozidel. Uvádí to tisková zpráva SDA. Růst registrací byl výrazný v červnu a před tím i v květnu. Jenže podle ČSÚ současně dramaticky klesly tržby z prodeje motorových vozidel.
Podle informací Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo během prvního letošního pololetí zaregistrováno celkem 94 058 nových osobních automobilů, 6067 lehkých užitkových automobilů, 465 autobusů, 4474 nákladních vozidel, 9699 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 80 818 nových osobních automobilů, 5123 lehkých užitkových automobilů, 376 autobusů, 3683 nákladních vozidel, 9657 motocyklů.
Celkově registrace nových osobních automobilů v období 1.-6./2014 vzrostly oproti loňsku o 16,38 % (z 80 818 na 94 058 vozů, tj. o 13 240 vozů). Červnový meziroční nárůst přitom činil 25,5 %, zatímco květnový nárůst byl o 14,4 %. Podíl firemních vozidel činí 63,8 %, privátních pouze 27,8 %. U 8,4 % nelze podle registru nového majitele vozidla určit (!!!).
Registrace nových lehkých užitkových automobilů vzrostly v 1. pololetí letošního roku o 18,43 % z 5123 na 6067 vozů, tj. o 944 vozů. Červnový nárůst činí 29,3 %, před tím květnový 16,14 %.
Registrace nových nákladních vozidel v prvním pololetí vzrostly oproti loňsku o 21,48 %, registrace nových autobusů vzrostly o 23,67 % a registrace nových motocyklů vzrostly oproti loňsku o 0,43 %. Pouze registrace dovážených ojetých osobních automobilů letos poklesly o 5,5 %, ale podíl vozidel starších 10 let už narostl na 42,11 %.
Registrace nových vozidel všech kategorií tedy letos velmi výrazně rostou, dokonce v mnohem vyšší míře, než v jiných evropských zemích vyjma Španělska, kde trh podporují výrazné státní dotace na prodej nových aut. Až potud vše vypadá velmi optimisticky.
Jenže současně byla vydána informace Českého statistického úřadu, podle níž tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy v květnu meziročně klesly o 1,5 %, očištěné o kalendářní vlivy o 1,1 %, což je první pokles tržeb po několika měsících. Nejzajímavější na tom je, že tento pokles byl podle ČSÚ způsobem poklesem tržeb z prodeje a oprav motorových vozidel o 3,5 % resp. po očištění o kalendářní vlivy o1,3 %.
Znamená to tedy, že proti loňskému roku o tolik poklesly ceny motorových vozidel, že navzdory výraznému růstu jejich registrací klesají příjmy z tohoto prodeje? Určitě totiž neplatí druhá alternativa, že by se zhroutila oblast servisu a prodeje náhradních dílů, protože právě servis a prodej dílů drží mnohé prodejce motorových vozidel nad vodou.
Další pozoruhodností českého trhu je vývoz ojetých vozidel (zde není nijak definováno stáří těchto vozidel, tedy může jít o vozidla registrovaná před mnoha lety i před pár dny). U osobních automobilů bylo vyvezeno 28 % z 81 381 vozidel vyřazených z registru, tedy okolo 23 tisíc vozidel (porovnejte si prosím tento údaj s výše uvedeným počtem nově registrovaných vozidel…). Podíl vývozu mezi osobními vozy vyřazenými z registru přitom trvale roste - z 8 % v roce 2010 přes 11,6 % roku 2011, 13,4 % v roce 2012 až na loňských 20 %). Podobně bylo vyvezeno 2100 ojetých LUV (plných 41 % ze všech likvidovaných vozů), 3662 nákladních vozidel (tedy 68 % ze všech vyřazených, ale zde se jedná z 80 % o vozidla nižších emisních kategorií - Euro 2 až 4) a 463 autobusů (70 % ze všech vyřazených).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz