name | autoweek.cz
Kritika Lamborghini Countach LPI 800-4
28.10.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Designérská legenda Marcelo Gandini se cítí zrazen novým supersportem Lamborghini Countach LPI 800-4 hlásícím se k odkazu slavného modelu Countach, jehož design počátkem 70. let vytvořil.
Podle šéfa značky Lamborghini Stephana Winkelmanna představuje nový Countach LPI 800-4 „poctu k dědictví značky“. Vznikl na základě modelu Sián FKP 37, derivátu modelu Aventador s mild hybridním pohonem se superkondenzátory a motorem V12 6,5 l/602 kW (819 k).
I přes své větší rozměry nenechá jeho tvar na pochybách, že inspirací pro jeho design byl legendární model Countach. V tiskové zprávě, distribuované v srpnu při premiéře vozu, se jeho hlavní designér Mitja Borkert nadchl: „Uvést tak důležitý vůz do nové éry je jedinečné privilegium.“ Exkluzivní limitovaná edice s cenou údajně dva miliony eur vznikne jen v počtu 112 kusů.
Reakce mezi věhlasnými stylisty je ovšem (mírně řečeno) velmi rozpačitá. Už při premiéře vozu slavný designér Frank Stephenson poznamenal, že má dojem, že Lamborghini zneužívá „skvělou pověst původního Countache jako dojné krávy.“
Nyní do hry s brutální invektivou vstoupil Marcello Gandini, tvůrce původního Countache LP 400, legendárního modelu vyráběného v letech 1974 až 1990, který byl dlouhou dobu nejrychlejším sportovním vozem na světě. Gandini se od projektu Lamborghini LPI 800-4 New Countach distancuje: „Na základě komunikace mezi Lamborghini a médii v posledních týdnech, mohla veřejnost nabít dojem, že jsem byl součástí projektu, mohl s ním být spojen nebo že mu dal své požehnání. Tak tomu není.“
Na videu zveřejněném automobilkou Lamborghini jsou 83letý Gandini a šéfdesignér Lamborghini vidět při rozhovoru na jaře 2021. Borkert Gandinimu předal model nového Countache jako „osobní poctu“. O malé sérii se při tom nemluvilo. Slavný designér se usmál, když mu Mitja Borkert představil model a se vší slušností to vzal na vědomí. Až později si uvědomil, že rozhovor nebyl samoúčelný, protože výrobce oznámil sériovou výrobu tohoto vozu. S tím Gandini nechce mít nic společného.
Nyní to dal jasně najevo: „Svou identitu designéra, zejména s ohledem na superauta Lamborghini, jsem založil na jasném přístupu: každý nový model je inovace, průlom, něco úplně jiného než jeho předchůdce. To vždy definovalo mou práci - mít odvahu a schopnost udělat si přestávku navzdory úspěšnému předchozímu modelu a sebevědomí neupadnout do návyků.“ Gandini v novém modelu tyto principy nevidí, právě naopak: „Opakování modelu z minulosti je negací základních principů mé DNA.“
Pro Lamborghini jsou Gandiniho výroky sice velmi nepříjemné, nicméně nebudou však mít žádný vliv na úspěšnost tohoto projektu - všech plánovaných 112 vozidel bylo již dávno prodáno.
I přes své větší rozměry nenechá jeho tvar na pochybách, že inspirací pro jeho design byl legendární model Countach. V tiskové zprávě, distribuované v srpnu při premiéře vozu, se jeho hlavní designér Mitja Borkert nadchl: „Uvést tak důležitý vůz do nové éry je jedinečné privilegium.“ Exkluzivní limitovaná edice s cenou údajně dva miliony eur vznikne jen v počtu 112 kusů.
Reakce mezi věhlasnými stylisty je ovšem (mírně řečeno) velmi rozpačitá. Už při premiéře vozu slavný designér Frank Stephenson poznamenal, že má dojem, že Lamborghini zneužívá „skvělou pověst původního Countache jako dojné krávy.“
Nyní do hry s brutální invektivou vstoupil Marcello Gandini, tvůrce původního Countache LP 400, legendárního modelu vyráběného v letech 1974 až 1990, který byl dlouhou dobu nejrychlejším sportovním vozem na světě. Gandini se od projektu Lamborghini LPI 800-4 New Countach distancuje: „Na základě komunikace mezi Lamborghini a médii v posledních týdnech, mohla veřejnost nabít dojem, že jsem byl součástí projektu, mohl s ním být spojen nebo že mu dal své požehnání. Tak tomu není.“
Na videu zveřejněném automobilkou Lamborghini jsou 83letý Gandini a šéfdesignér Lamborghini vidět při rozhovoru na jaře 2021. Borkert Gandinimu předal model nového Countache jako „osobní poctu“. O malé sérii se při tom nemluvilo. Slavný designér se usmál, když mu Mitja Borkert představil model a se vší slušností to vzal na vědomí. Až později si uvědomil, že rozhovor nebyl samoúčelný, protože výrobce oznámil sériovou výrobu tohoto vozu. S tím Gandini nechce mít nic společného.
Nyní to dal jasně najevo: „Svou identitu designéra, zejména s ohledem na superauta Lamborghini, jsem založil na jasném přístupu: každý nový model je inovace, průlom, něco úplně jiného než jeho předchůdce. To vždy definovalo mou práci - mít odvahu a schopnost udělat si přestávku navzdory úspěšnému předchozímu modelu a sebevědomí neupadnout do návyků.“ Gandini v novém modelu tyto principy nevidí, právě naopak: „Opakování modelu z minulosti je negací základních principů mé DNA.“
Pro Lamborghini jsou Gandiniho výroky sice velmi nepříjemné, nicméně nebudou však mít žádný vliv na úspěšnost tohoto projektu - všech plánovaných 112 vozidel bylo již dávno prodáno.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz