name | autoweek.cz
Kritika od T&E
17.12.2025 | Aktuality
Zvrat v EU do roku 2035: hraní o čas neudělá z evropských automobilek znovu skvělé. Prodloužení prodeje spalovacích motorů by odklonilo investice od elektromobilů, zatímco Čína se bude rychleji rozvíjet. Uvedla to nevládní organizace Transport & Enevironment.
Zvrat postupného ukončování prodeje spalovacích motorů v EU do roku 2035 vysílá matoucí signál evropskému automobilovému průmyslu a spotřebitelům. Evropská komise navrhla, aby automobilky mohly pokračovat v prodeji automobilů se spalovacími motory, a to navzdory cíli EU, aby se do roku 2050 ze silnic vyřadila poslední znečišťující auta. To odkloní investice od elektrifikace v době, kdy evropští výrobci naléhavě potřebují dohnat čínské výrobce elektromobilů.
Cíle emisí CO2 u automobilů
Cíl nulových emisí v roce 2035 by měl být oslaben na 90% snížení emisí CO2. To otevírá dveře prodeji vozidel se spalovacími motory s nejvyššími emisemi. Podle organizace T&E se v roce 2035 prodá až o 25 % méně elektromobilů než v rámci současného cíle. Elektrická vozidla s akumulátory však budou na trhu s automobily i od roku 2030 nadále dominovat.
Tato flexibilita by byla podmíněna tím, že výrobci automobilů získají kredity za zelenou ocel při výrobě vozidel. Automobilky budou také získávat kredity za pokročilá biopaliva a syntetická e-paliva ve svém evropském palivovém mixu.
Organizace T&E uvedla, že palivové kredity by výrobcům automobilů umožnily prodávat méně elektromobilů výměnou za neexistující úspory emisí. V případě pokročilých biopaliv by také zvýšily závislost Evropy na dovozu použitého kuchyňského oleje a živočišných tuků, které jsou často předmětem podvodů.
William Todts, výkonný ředitel společnosti T&E, řekl: „EU zvolila složitost před jasností. Chov rychlejších koní by nikdy nemohl zastavit vzestup automobilů. Každé euro investované do plug-in hybridů je euro, které nebylo utraceno za elektromobily, zatímco Čína se žene dál vpřed. Lpění na spalovacích motorech neudělá z evropských automobilek znovu skvělé.“
Ekologizace firemních vozových parků
T&E uvítala oznámení národních cílů elektrifikace pro velké firemní vozové parky, ale tyto cíle nebudou dostatečně ambiciózní, aby podnítily větší využívání v odvětví, které by mělo být v čele evropského úsilí o elektrifikaci.
Znepokojivé je, že plug-in hybridy by se mohly započítat do cílů firemních vozových parků, a to i přes to, že mají mnohem vyšší emise CO2, než automobilky tvrdí – zejména v korporátním sektoru, kde mají řidiči s palivovými kartami menší motivaci k nabíjení. Nezahrnutí cílů elektrifikace pro sektor nákladní dopravy je promarněnou příležitostí k podpoře výrobců v EU v rozšiřování nákladních vozidel s nulovými emisemi.
Malé elektromobily
T&E varovala, že plán EU na podporu výroby malých elektromobilů by mohl vést k menšímu počtu prodaných elektromobilů. Každý prodaný malý elektromobil by se započítával jako 1,3 vozu s nulovými emisemi do cíle výrobce automobilů v oblasti emisí CO2, čímž by se snížil celkový počet elektromobilů, které by museli prodat. Superkredity pro malé elektromobily by byly podmíněny tím, že automobily splňují požadavky na místní podíl produkce.
Strategie podpory akumulátorů
Strategie EU pro podporu akumulátorů nezajišťuje žádné nové financování na podporu odvětví produkce akumulátorů v EU.
William Todts uvedl: „Elektrifikaci firemních vozových parků lze snadno dosáhnout v rámci evropské průmyslové politiky a je skvělé vidět, že Komise v tomto ohledu podniká kroky. Měli bychom se však snažit o to, aby velké společnosti přešly na plně elektrické pohony na trhu, který je podpořen desítkami miliard veřejně financovaných daňových úlev.“
Legislativní návrhy, týkající se norem CO2 pro automobily, firemních vozových parků a malých elektromobilů (nařízení Omnibus) musí být před vstupem v platnost projednány a schváleny Evropským parlamentem a národními vládami. V lednu bude zveřejněn zákon o průmyslovém urychlovači, který definuje, co se považuje za elektromobily a baterie „vyrobené v EU“.

Foto: T&E
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
