name | autoweek.cz

Krize dodavatelů v automobilovém průmyslu
03.10.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V Německu roste počet bankrotů dodavatelů vlivem slabého trhu, vysokých nákladů a čínské konkurence. Velké společnosti plánují ve velkém propouštět. Problém analyzoval magazín Automobile News Europe ve spolupráci s agenturou Bloomberg.
Oznámení společnosti ZF Friedrichshafen o zrušení 7600 pracovních pozic dál zdůraznilo problémy německého dodavatelského průmyslu. Výrobci autodílů se potýkají s přechodem na elektromobily ve spojení s klesající poptávkou po dílech pro spalovací motory a rostoucí konkurencí ze strany čínských dodavatelů. Analýza agentury Bloomberg uvádí, že spolu se ztrátami pracovních míst ve společnostech Volkswagen, Audi a Porsche se očekává, že se v německém automobilovém průmyslu do roku 2030 zruší 100 000 pracovních míst.
Počet bankrotů mezi německými dodavateli dramaticky roste. Jak uvádí zpráva konzultační společnosti Falkensteg, v roce 2025 se jich očekává o 30 % víc než v loňském roce. Mezi lednem a srpnem zaznamenal Falkensteg bankroty 36 dodavatelů oproti 33 za celý předchozí rok. Zpráva sledovala dodavatele s tržbami alespoň 20 milionů eur do roku 2024. Jak vyplývá z průzkumu zveřejněného v magazínu Automobilwoche, ve druhém čtvrtletí zaznamenaly dodavatelé pro automobilový a elektrotechnický průmysl také po 11 korporátních platebních neschopnostech, což je nejvyšší počet ze všech odvětví.
Čínští konkurenti jsou rychlejší a inovativnější
Analytik společnosti Gartner Pedro Pacheco konstatuje, že se dodavatelé potýkají s problémy i přes růst trhu s elektromobily, protože většina tohoto růstu se odehrává v Číně, kde je konkurence s místními dodavateli tvrdá a vysoké tempo inovací.
„Na čínském trhu se věci dějí mnohem rychleji pokud jde o rychlost vývoje a rychlost s jakou se výrobci originálního vybavení pohybují. Pokud chcete na tomto trhu hrát významnou roli, musíte dohnat několik dodavatelů, kteří tam již působí. Západní dodavatelé automobilového průmyslu musí víc využívat čínský trh, aby zvýšili výrobu a prodej, a tím dosáhli úspory z rozsahu a snížili náklady. To je ale mnohem těžší, když musíte vyvíjet technologie, které stále nemáte,“ řekl Pedro Pacheco.
Propouští ZF, ale i Bosch, Continental i Schäffler
ZF 1. října oznámila, že v divizi elektrifikovaných pohonů do roku 2030 zruší 7600 pracovních míst, což představuje čtvrtinu pracovní síly v její největší divizi. Jednotka zastaví vývoj produktů souvisejících s elektromobily a přesune investice do jiných technologií, např. plug-in hybridních pohonů. Generální ředitel ZF Mathias Miedreich na tiskové konferenci řekl: „Omezujeme investice do elektromobilů, protože přechod na plně elektrické vozy pravděpodobně nastane později, než jsme si před několika lety mysleli. Vzhledem k tomu, že trh s převodovkami se zmenšuje, musíme zvážit, jak na tomto trhu budeme působit abychom byli mezi vítězi. Musíme k tomu přistupovat s dlouhodobým výhledem.“
Společnost ZF chce do roku 2027 dosáhnout úspory přesahujících půl miliardy eur. „Cílem je dlouhodobě posílit naši pozici předního technologického hráče na trhu a výrazně zvýšit naši konkurenceschopnost. Jsme si vědomi toho, že dosažení tohoto cíle bude znamenat výrazné škrty i pro naše zaměstnance,“ uvedl na závěr jednání s vedením odborů generální ředitel ZF Mathias Miedreich.
Oznámení ZF následuje krátce po zprávě, že Robert Bosch plánuje propustit dalších 13 000 pracovníků, což představuje 3 % jeho globální pracovní síly. Společnost Continental v únoru oznámila plán na zrušení 3000 pracovních míst ve své divizi výzkumu a vývoje pro automobilový průmysl v rámci restrukturalizace, která zahrnuje oddělení automobilové jednotky s cílem zaměřit se na ziskovější divize pneumatik a průmyslového podnikání.
Další významný německý dodavatel, společnost Schaeffler, propouští 3 % ze svých 120 000 zaměstnanců, přičemž nejvýznamnější část propouštění proběhne v Německu.
Dodavatelé komponent spalovacích motorů mají malou šanci na přežití
Zpráva společnosti Falkensteg uvádí, že v německém automobilovém sektoru existují velmi hluboké strukturální problémy, které budou mnoho dodavatelů držet pod tlakem. Ve zprávě uvádí, že společnosti vázané na komponenty spalovacích motorů mají jen malou šanci na přežití. „Je obtížné najít investory pro takovéto společnosti pokud dodavatelé nevyrábějí kritické díly, které automobilky nemohou snadno získat jinde,“ řekl Automobilwoche autor zprávy Jonas Eckhardt.
„Automobilky dnes zaujímají tvrdší postoj ke svému dodavatelskému řetězci a jsou stále ochotnější nechat dodavatele opustit trh. Nadměrná kapacita na německém trhu v kombinaci s pomalejším než očekávaným využíváním investic do elektromobility pohání konsolidaci v tomto odvětví. Dodavatelé, kteří do elektromobility investovali značné prostředky, se potýkají s nevyužitou kapacitou. Ti, kteří navzdory přísným restrukturalizačním opatřením nemohou prokázat životaschopný obchodní model, nenajdou nové investory,“ řekl Jonas Eckhardt.
Samotné výrazné snižování nákladů není řešením
Pedro Pacheco ze společnosti Gartner varuje, že propouštění u dodavatelů první úrovně, jako jsou ZF a Bosch, problémy v odvětví nevyřeší. Dodavatelé musí uskutečnit významné strukturální změny, které zahrnují i posun v kultuře společnosti, což je proces, který vyžaduje čas. „V takových situacích je často první věc, kterou tyto společnosti udělají, výrazné snižování nákladů. Když se pustíte do výrazného snižování nákladů, omezíte si tím schopnost inovovat,“ varuje Pedro Pacheco.
Dodavatelé musí i nadále upřednostňovat inovace, přičemž v popředí musí být investice do softwarově řízených technologií elektromobilů. I když je realizace všech těchto změn možná, stále to nemění hlavní nevýhody, kterým čelí dodavatelé se sídlem v Německu. „Jak se sníží náklady na pracovní sílu v Německu? Jak se sníží náklady na elektřinu? Tyto aspekty bude pro vládu náročné řešit. Všechny tyto faktory představují obchodní nevýhody ve srovnání s čínskými společnostmi,“ řekl Pedro Pacheco.
Foto: IAA Mobility
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz