name | autoweek.cz

Krize s čipy se zmírňuje, ale problémy mohou být v budoucnu

Krize s čipy se zmírňuje, ale problémy mohou být v budoucnu

15.11.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spor o dodávky čipů od společnosti Nexperii se zmírňuje poté, co Čína částečně zmírnila zákaz jejich vývozu. Jak ale upozorňuje analýza Automotive News Europe, potenciální řešení jen maskuje hlubší zranitelnosti dodavatelského řetězce, takže další problémy s dodávkami v budoucnu lze předpokládat.

Jak tvrdí pozorovatelé v tomto odvětví, evropské automobilky mohou očekávat, že se podobné krize v dodavatelském řetězci budou opakovat, protože geopolitické napětí mezi Čínou, Evropou a Spojenými státy přetrvává,

 

Pedro Pacheco, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner, uvedl, že rostoucí závislost globálních automobilek na dodávkách surovin a zpracovaného lithia v Číně představuje nebezpečí pro dodavatelský řetězec, které by mu dnes mohlo ublížit mnohem víc než před několika lety.

 

Pacheco varuje, že automobilky mohou vždy najít alternativní zdroje surovin mimo Čínu. Skutečným nebezpečím ale je rostoucí závislost na pokročilé čínské technologii, hardwaru a softwaru elektromobilů. Počet západních a japonských automobilek, které začleňují elektronickou architekturu a software vozidel od čínských automobilek, rychle roste.

 

„Pokud se podíváte na největší světové výrobce automobilů, většina z nich to již dělá. Například Mazda prodává v Evropě Mazdu EZ-6 (v Ebropě Mazda6e) s architekturou od čínské společnosti Changan Automobile. A to se začíná dít stále častěji. Nákup technologie od čínského výrobce se může zdát jako rychlé a snadné řešení. Ale v tomto procesu se stáváte závislými na někom, kdo v podstatě zůstává vaším konkurentem. Jako nečínský výrobce automobilů s vlastní tradicí si začínáte kopat jámu, ze které se těžko vyskočí. Jenže vzhledem k tomu, že Čína usilovně zavádí stále sofistikovanější systémy a komponenty, je pro západní výrobce automobilů obtížné vyvíjet elektromobil, aniž by byl závislý na Číně. Globální výrobci automobilů musí začít realizovat nezbytné interní změny tím, že upřednostní své vlastní technologie,“ řekl Pacheco.

 

Pozorovatelé odvětví tvrdí, že klíčové jsou také rychlost a flexibilita a některé automobilky již začaly podnikat kroky ke zlepšení agility svých dodavatelských řetězců.

 

„Automobilky dříve fungovaly na základě 20letého plánu. Dnes existuje tolik narušení a tolik technologických změn, že tradiční automobilka nemůže fungovat tak, jak fungovala před deseti lety. Pro mnohé z těchto společností jde místo toho o budování agility. Jiné naopak uvízly v požadavku přílišného snižování nákladů,“ řekl Pacheco

 

Analytik společnosti Accenture pro globální automobilový průmysl a mobilitu Jürgen Reers uvedl: „Většina dodavatelských řetězců zůstává příliš manuální a postrádá autonomii, což omezuje jejich schopnost rychle se při narušení změnit. Opatření na posílení odolnosti však nevyhnutelně přicházejí s dodatečnými náklady. To je těžké v prostředí, kde se marže zmenšují a cenová konkurence se zostřuje. Až dojde k dalšímu narušení, společnosti s odolnými, diverzifikovanými a autonomními sítěmi pro získávání zdrojů se budou moci rychleji adaptovat a minimalizovat negativní dopad. Vzhledem k tomu, že odvětví čelí tlakům z transformace elektromobilů, omezení dodávek a měnících se obchodních vzorců, schopnost vidět, rozhodovat se a jednat rychleji bude mít zásadní význam. Odolnost je konkurenčním rozlišovacím prvkem, nejen strategií pro zmírňování rizik,“ řekl Reers.

 

Německá automobilová asociace VDA uvedla, že automobilky a jejich dodavatelé v posledních letech přizpůsobili své procesy a staly se odolnějšími, diverzifikovali své dodavatele a dodací trasy. Společnosti si však udržují omezené zásoby a pokud centrum jako Nexperia selže, ostatní výrobci nemohou v tak krátkém čase navýšit výrobu na potřebnou úroveň.

 

Hrozba zastavení výroby v automobilkách, jako je Volkswagen, a jejich dodavatelů, jako jsou Robert Bosch nebo ZF, po obnovení dodávek čipů Nexperia nyní ustoupila. Společnost Nexperia, která sídlí v Nizozemsku ale je v čínském vlastnictví, vyrábí miliardy čipů pro automobily a další elektroniku. Peking zavedl kontroly vývozu produktů společnosti vyrobených v Číně poté, co nizozemská vláda převzala kontrolu nad jejím dodavatelem s odvoláním na obavy ohledně transferu technologií.

 

Foto: Newspress (Mazda6e)