name | autoweek.cz

Krize v německém automobilovém průmyslu se prohlubuje

Krize v německém automobilovém průmyslu se prohlubuje

27.09.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

VW pozastavuje výrobu v německých závodech na elektromobily kvůli nízké poptávce a dopadu amerických cel. Také Bosch a další dodavatelé propouštějí. Situaci v německém a evropském automobilovém průmyslu rozebírá magazín Automotive News.

Automobilky v čele s BYD se svými elektromobily přebírají trh v Číně, který byl před pandemií hlavním motorem růstu a zisku německých automobilek VW, BMW a Mercedes-Benz. A nyní se prosazují také v Evropě s dobře vybavenými a cenově dostupnými vozy. Navíc se německý export na lukrativní americký trh kvůli clům, která mají podpořit výrobu v USA, prodražuje.

 

VW Group, Porsche a Ford snižují počet zaměstnanců a omezují produkci jako kompenzaci slabých tržeb. Tlak nutí automobilky a dodavatele k bolestivým škrtům. VW prochází v Německu masivní restrukturalizací - do konce desetiletí v zemi zruší 35 000 pracovních míst. Porsche oznámilo stažení elektromobilů z výroby. Spolu s Audi se také zbavuje tisíců pozic (Porsche 1900 do roku 2029 a Audi 7500 – tedy 14 % zaměstnanců v Německu - do roku 2029), protože obě značky se potýkají s poklesem prodeje luxusních elektromobilů. Plán společnosti Bosch snížit do roku 2030 počet svých globálních pracovních sil o 3 % svědčí o tom, že se celé odvětví nachází v krizi.

 

Konkurent VW, Stellantis kvůli pomalému trhu snižuje výrobu a pozastavuje výrobu v šesti závodech v Evropě včetně Německa. Ford oznámil, že kvůli nízké poptávce zruší dalších 1000 pracovních míst ve svém závodě na elektromobily v Kolíně nad Rýnem. Ford v Evropě neustále snižuje náklady, omezuje výrobu, propouští zaměstnance a uzavírá provozy ve snaze zefektivnit podnikání, které dlouhodobě zaostává za jeho severoamerickou pobočkou.

 

Jak uvádí Sdružení německého automobilového průmyslu VDA, německý automobilový sektor za poslední dva roky ztratil celkem 55 000 pracovních míst a do roku 2030 by jich mělo zmizet dalších 100 000 v odvětví, které zaměstnává přes 700 000 lidí.

 

VW v Německu snižuje výrobu

Společnost VW kvůli pomalejší než očekávané poptávce snižuje výrobu v německých továrnách, které vyrábějí elektromobily Volkswagen, Audi a Cupra. Skupina VW přitom těží z rostoucího prodeje elektromobilů – značka Volkswagen byla v srpnu opět nejprodávanějším výrobcem elektromobilů v Evropě před Teslou, ale celkové tempo růstu je pomalejší a nerovnoměrnější, než se očekávalo. To zanechává v továrnách, které byly nákladně přestavěny na výrobu elektromobilů, nadbytečnou kapacitu. Prodej elektromobilů je navíc zasažen nejen americkými cly, ale i ohlasem na snahu Německa odsunout zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory ze strany Evropské unie.

 

Továrna VW ve Cvikově na týden zastaví výrobu kvůli slabé poptávce po Audi Q4 E-tron. Výroba bude na týden pozastavena také v Drážďanech. Závod VW v Emdenu, který vyrábí modely ID.4 a ID.7, zkrátil délku pracovní doby a očekává se, že také na několik dní zastaví výrobní linky. „Společnost přizpůsobuje svůj výrobní harmonogram aktuální situaci na trhu,“ řekl mluvčí.

 

Přerušení výroby elektromobilů odráží plány automobilky snížit výrobní kapacitu a počet zaměstnanců v Německu v reakci na rostoucí náklady. Pozastavení výroby elektromobilů následuje po širších škrtech v kapacitách tovární sítě VW. V Hannoveru se během podzimních prázdnin na pět dní zastaví výroba modelů ID. Buzz a Multivan T7. Závod v Osnabrücku zkracuje každý výrobní týden nejméně o jeden den do konce roku a v říjnu přidá týdenní odstávku.

 

Vedení VW se s vedením odborů vloni v prosinci dohodlo na snížení výrobní kapacity v Německu o 700 000 vozů a snížení počtu pracovních míst o 35 000 do roku 2030. Podle této dohody budou pracovní místa v Emdenu a Cvikově zachována. Závod ve Cvikově vyrábí modely ID.3 a Cupra Born, které by se měly v příštích letech přesunout do Wolfsburgu. Ve Cvikově bude pokračovat výroba Audi Q4 E-tron a stane se místem projektu recyklace automobilů.

 

Bosch bude rušit pracovní místa

Plán společnosti Bosch na zrušení dalších 13 000 pracovních míst v divizi Mobility, celkem tedy 18 500 míst, ukazuje, jak se úpadek německého automobilového průmyslu dotýká největší evropské ekonomiky. Automobilky a jejich dodavatelé se potýkají s klesající poptávkou, rostoucími náklady na pracovní sílu a energie a zesilující konkurencí ze strany rychle se rozvíjejících čínských konkurentů. Automobilky investovaly miliardy eur do výroby akumulátorů jen aby zjistily, že přechod na elektromobily bude pomalejší, než se očekávalo, a s evropskou produkcí článků nejsou schopni konkurovat dovozu z Asie.

 

Ve společnosti Bosch zasáhnou nejhlubší škrty její historickou základnu ve Stuttgartu. Tisíce pracovních míst zaniknou v závodech vyrábějících vše od komponent pro vznětové motory až po malé elektrické pohony. Společnost Bosch, založená v roce 1886, se rozrostla v jednu z nejvýznamnějších německých průmyslových skupin. Rychle rozšířila svou výrobní základnu ve východním Německu a ve střední a východní Evropě. Pronikla také do Asie. Čína se pro Bosch stala jedním z jejích největších trhů a hlavních výrobních center.

 

Také konkurenti Continental (ruší 10 150 míst ve vývoji v Německu a uzavřením továrny v Hessensku) , Schaeffler (propustí 4700 zaměstnanců především v Německu do roku 2029) a ZF Friedrichshafen (14 000 zrušených míst do roku 2028) snižují počet pracovních míst a omezují výdaje.

 

„Oznámení o významném propouštění ve společnosti Bosch je stále pouze začátkem velké průmyslové restrukturalizace v Německu. V nadcházejících letech uvidíme mnoho dalších propouštění a také bankrotů,“ tvrdí prezident Německého institutu pro výzkum DIW Marcel Fratzscher.

 

Zásah do srdce

„Propouštění ve společnosti Bosch ukazuje, že strukturální změny nyní zasahují jádro německé výroby založené na znalostech. Přechod na elektromobily znamená, že je potřeba méně pracovníků a politici musí podporovat rekvalifikaci pracovníků, aby se mohli přesunout do rostoucích odvětví, jako je obrana,“ uvedla předsedkyně Německé rady ekonomických expertů Monika Schnitzerová.

 

„Zprávy od společnosti Bosch jsou posledním budíčkem, zásahem do průmyslového srdce Německa. Spolková vláda by měla přijmout politiku příznivější pro podnikání a vyzvala Evropskou unii, aby zrušila svůj termín pro postupné vyřazování spalovacích motorů do roku 2035. Pro náš automobilový průmysl je pět minut po půlnoci,“ řekla Nicole Hoffmeister-Kraut, ministryně hospodářství, práce a cestovního ruchu spolkové země Bádensko-Württembersko, jejímž hlavním městem je Stuttgart.

 

Mnoho dodavatelů nevyužívá své výrobní kapacity. Jsou pod tlakem automobilek, aby snižovali ceny, i když jejich vlastní vstupní náklady rostou. K problému Německa přispívají i náklady na pracovní sílu ve výrobě, které jsou podle údajů Eurostatu víc než dvakrát vyšší než na Slovensku a v České republice. Současně jejich asijští konkurenti získávají podíl na trhu s levnějšími bateriemi a elektronickými součástkami, což snižuje marže tradičních výrobců.

 

Tento vývoj vrhá pochybnosti na slib kancléře Friedricha Merze vyvést Německo ze stagnace uvolněním stovek miliard eur na výdaje na infrastrukturu a obranu. Německá ekonomika by letos měla po dvou letech poklesu růst o 0,2 %, ale výrobci stále propouštějí a varují, že vysoké ceny energií a byrokracie je nutí k budoucím investicím jinde. Merz se snažil posílit důvěru vyššími výdaji na zbrojení a svou investiční iniciativou „Made for Germany“ ve výši 100 miliard eur, ale naděje, že některá pracovní místa v nedostatečně využívaných továrnách na automobily a díly se podaří zachránit zakázkami na obranu se dosud nenaplnily.

 

Foto: IAA Mobility