name | autoweek.cz

Krize Volkswagenu - odbory nabízejí čtyřdenní pracovní týden

Krize Volkswagenu - odbory nabízejí čtyřdenní pracovní týden

06.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Odbory se zavazují, že při řešení krize Volkswagenu prověří všechny možnosti v rámci plánu dosažení úspor aby se našlo řešení, které by zabránilo propouštění.

Největší německý odborový svaz se zavázal, že nenechá žádnou myšlenku neprozkoumanou, včetně přechodu na čtyřdenní týden ve snaze čelit hrozbě vedení Volkswagenu, že poprvé v historii uzavře domácí závody a zruší desítky let staré záruky pracovních míst.

 

Vedení Volkswagenu zvažuje podniknutí bezprecedentního kroku uzavření továren v Německu a ukončení záruk na pracovní místa v šesti ze svých závodů ve snaze dosáhnout snížení nákladů o 10 miliard eur. Na schůzce zaměstnanců ve Wolfsburgu uvedlo, že má možná jeden nebo dva roky na proměnu své hlavní značky aby přežila elektrifikaci.

 

Generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume řekl německému listu Handelsblatt, že ekonomické prostředí pro evropský automobilový sektor se výrazně zhoršilo, zejména pro značku Volkswagen, která bude ovlivněna restrukturalizací. „Chceme rozvíjet skupinu s naším strategickým cílem dosáhnout dvouciferný procentuální výnos. A to nemluvím o roce 2040, ale o roce 2030, a k tomu nyní pokládáme základy,“ řekl Blume agentuře Reuters.

 

Na otázku, zda by odbory zvážily čtyřdenní týden jako alternativní možnost, Christiane Bennerová, předsedkyně celostátní IG Metall, v Hannoveru odpověděla, že je to myslitelné: „Nenecháme žádnou myšlenku neprozkoumanou. Potřebujeme progresivní nápady, kde lze najít potenciál. Volkswagen už v minulosti přežil těžké situace. Je důležité, aby možnosti zavření závodů a provozů, které už VW nevylučuje, byly shozeny ze stolu ze stolu. Toto jsou pro nás absolutně červené čáry.“

 

Nyní odbory chtějí se skupinou rychle společně hledat řešení. Thorsten Groeger, šéf IG Metall pro region Dolní Sasko, kde sídlí Volkswagen, uvedl, že dohody uzavřené mezi společností a odbory během předchozích krizí byly navrženy speciálně proto, aby automobilku dostaly přes složité situace a nyní by neměly být hozeny přes palubu. V rámci další snahy o snižování nákladů v roce 1993 se člen představenstva Peter Hartz dohodl s odbory a podnikovou radou na zavedení čtyřdenního týdne v délce 28,8 hodin od roku 1994, což představovalo 20% zkrácení pracovní doby s menším snížením platů. Dvouletá dohoda, která je široce považována za inovativní model pro záchranu 30 000 pracovních míst v šesti německých závodech, byla v následujících letech upravována, dokud vedení v roce 2006 nerozhodlo, že poškozuje konkurenceschopnost a odstoupilo od ní.

 

Stephan Weil, premiér spolkové země Dolní Sasko, v níž se nachází pět ze šesti závodů VW, které jsou v současnosti chráněny zárukami pracovních míst, v rozhovoru pro německou televizi NDR řekl, že automobilka musí najít způsob, jak spravedlivě sdílet břemeno krize. Znovu vyzval Volkswagen, aby se vyhnul zavírání závodů. Alternativy se podle něho musí projednat předem. „V letech 1993 a 1994 jsme měli vážnou krizi, která otřásla všemi zúčastněnými. I nyní musíme zajistit, aby břemeno bylo vhodně rozděleno mezi všechny zúčastněné. Něco takového by mohlo být znovu základem komunikace,“ řekl Weil o dohodách uzavřených tehdy s odbory. Dolní Sasko je druhým největším akcionářem Volkswagenu a má 2 z 20 křesel v dozorčí radě automobilky. Weil a jeho zástupkyně Julia Willie Hamburgová (Zelení) sedí za stát v dozorčí radě. Spolu se zástupci zaměstnanců tam mají většinu a země má právo vetovat důležitá rozhodnutí.

 

„Nyní potřebujeme mít jasno pro zaměstnance. Proto chceme zahájit jednání se společností co nejrychleji a nechceme dlouho trvající situaci,“ řekl okresní manažer IG Metall v Dolním Sasku Thorsten Gröger. V Dolním Sasku začíná příští čtvrtek kolo kolektivního vyjednávání pro kovoprůmysl a elektrotechnický průmysl a očekává se, že tarify VW budou vyjednány až v polovině nebo koncem října. IG Metall požaduje o 7 % vyšší mzdy a Gröger zdůraznil, že tento požadavek nechce opustit. Odbory tlačí na automobilku, aby jednání posunula dopředu aby nenechala dělníky v obavách. Stávky jsou možné od konce listopadu.

 

Navzdory krizi a špatné náladě v německém automobilovém průmyslu nevidí expertka Ifo Anita Wölflová důvod k odepisování tohoto odvětví. „Není to první krize, kterou automobilový průmysl v Německu musel projí. A nebude ani poslední. V minulosti se automobilový průmysl ukázal být velmi odolný v krizích a silný v inovacích. Tato přizpůsobivost byla jasně viditelná například při řešení potíží s dodavatelskými řetězci v posledních několika letech nebo při vývoji patentů pro elektrické pohony. Celkově vzato ale německý automobilový průmysl reagoval na elektromobilitu velmi pozdě.“

 

Foto (VW Drážďany): VW