name | autoweek.cz

Kupte si auto, druhé dostanete zadarmo

Kupte si auto, druhé dostanete zadarmo

16.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vypadá to, jakoby se auta začínaly prodávat jako nějaké oplatky: Kupte si auto, dáme vám dvě, hlásá propagační heslo automobilky Hyundai ve Francii.

Ač k tomu z makroekonomických hledisek není sebemenší důvod, leckdo věří, že pokles prodeje aut v Evropě už dosáhl dna a situace se začne zlepšovat. I kdyby tomu tak po stránce objemu prodeje skutečně bylo, slevy, s jejichž pomocí se automobilky snaží nalákat alespoň nějaké kupující, aby udržely v provozu výrobní závody s vysokou přebytečnou kapacitou, hrozí, že mnozí výrobci aut nemají šanci vydělat dost peněz, aby mohly zůstat konkurenceschopné.

Tajná analýza automobilového trhu v Evropě ukazuje, že na velkoobjemovém trhu s auty se v květnu nabízely slevy o 17 % vyšší než před rokem, což znamená, že automobilky za prodané (resp. dodané) auto utrží v průměru o 2518 eur méně.

Analytici i představitelé automobilek už několik měsíců tvrdí, že tento trend musí během pár měsíců přestat. Skutečnost je ale taková, že to, co se leckdo snaží vydávat za příznaky zpomalování propadu, a tedy blížící se obrat, je ve skutečnosti uměle vyvoláno nabízenými slevami, jejichž výše v současné době zdaleka přesahuje hodnoty, které byly před časem nabízeny v rámci různých šrotovacích akcí. Současný efekt ve zvyšování prodeje je ale podstatně menší, než byl efekt šrotovného.

Automobilky se samy dostaly do situace, jejíž náprava nebude snadná a která je pro ně samotné dlouhodobě likvidační. Případné zvýšení cen by v nejbližších měsících znamenalo další dramatický propad prodeje nových aut.

Největší slevy podle zprávy Reuters poskytuje PSA/Peugeot-Citroen. Proti loňskému roku vzrostly na nejdůležitějších evropských trzích (Německo, Británie, Francie, Itálie a Španělsko) o plných 33 % na 3013 eur u značky Peugeot a 21 % na 3429 eur u Citroenu.

General Motors nabízí jedny z nejvyšších slev -  u Opelu dosáhly za prvních pět měsíců 3301 eur na vozidlo, zatímco celoevropský průměr vykazuje růst o 15 % na 2440 eur.
Ford zvýšil prodejní pobídky jen o skromná 4 %, jenže stále činí 2632 eur a Renaultu je dokonce snížil o 1 % na 2291 eur. Obě společnosti prohlašují, že chtějí udržet reálné prodejní ceny i za cenu ztráty podílu na trhu.
Finanční pobídky vzrostly o 5 % v Německu, o 10 % v Itálii, o 15 % ve Velké Británii (což je jediný významný evropský trh dlouhodobě vykazující růst), ve Francii o 18 % a ve Španělsku o 28 %.
Z obavy o ztrátu pověsti značky, mnoho automobilek (ve velké míře i prémiové značky) maskují slevy tím, že jejich prodejci jsou nuceni některá svá vozidla sami zaregistrovat jako prodaná a poté je nabídnout k prodeji jako ojeté, nebo je na konci měsíce poskytují půjčovnám.

Jiní se snaží přicházet s nápaditějšími způsoby. Ve Španělsku například Hyundai nabídl kupujícím, že jim vrátí 150 eur za každý gól, který vstřelí španělský národní tým na Poháru konfederace. To se ale dramaticky prodražilo, když Španělé porazili Tahiti 10:0 a díky tomu nastříleli celkem 15 gólů, což každému kupujícímu vozu značky Hyundai vyneslo 2250 eur.

Toyota raději volí osvědčenou metodu, když poskytuje slevu až 5000 eur na prvky nadstandardní výbavy. Jeden prodejce v Itálii zase zákazníkům nabízí úhradu dovolené. Téměř všechny automobilky v Evropě, s výjimkou Volkswagenu a německých prémiových značek, nabízejí podobné finanční výhody, které jsou pro ně v konečném efektu likvidační. Není divu, že čím dál více firem vykazuje ze své evropské činnosti ztráty počítané ve stovkách milionů eur. Proto také všichni vykládají sebemenší snížení poklesu za dlouho očekávaný obrat k lepšímu.

Hyundai ve Francii nyní přišel s novou strategií. Nabízí kupujícím dvě auta za cenu jednoho. Vypadá to jako nesmysl, ale při podrobné kalkulaci to vůbec není špatný nápad. Při koupi vozu ix35 zákazník dostává zdarma vůz i10. Při ceně 29 619 eur za ix35 a 10 120 eur za i10 jde vlastně o slevu 25 %, což při dnešních poměrech není zase tak mimořádná hodnota, ale Hyundai přitom dosahuje registraci dvou nových aut na místo jednoho.

Je to v principu jinak pojatá propagační akce, kterou se snaží Renault získat zájem kupujících o své elektrovozítko Twizy. Proto jej ve Španělsku nabízí zdarma (prodejní cena je 6990 eur) všem kupujícím nových vozů Laguna nebo Espace.