name | autoweek.cz

Kvalita není marnotratnost

Kvalita není marnotratnost

07.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Range Rover Evoque přijíždí s velkými ambicemi. Ty jsou plně oprávněné. Jde o skvěle vypadající atraktivní automobil budící pozornost ve městě a přitom s vynikajícími schopnostmi jízdy v terénu.

Land Rover pro představení zcela nového modelu Range Rover Evoque zvolil skutečně originální způsob. Žádné Španělsko či Portugalsko. Začínáme u moře na letecké základně RAF Anglesey ve Walesu.

Jízda po Severním Walesu nám objevila nádhernou krajinu plnou lesů, hor a divokých řek. Přitom se prokázala obratnost kompaktního Range Roveru na úzkých klikatých silničkách. A pak přišly ukázky schopností jízdy v terénu. Ne na krátké, speciálně připravené dráze, ale po horských cestách kraje Snowdonia používaných pro pasení ovcí (v obavách prchajících před autem) a krav (jen neochotně dělajících místo na projetí). Cesty vedly po vlhké trávě, prudkými stoupáními i srázy, po uzoučkých cestách s hlubokými vyjetými kolejemi těsně obklopenými stromy. Pak ještě následovala jízda po dálnici a proplétání se ulicemi Liverpoolu.

A aby toho nebylo dost, přišly ještě dvě hlavní atrakce - jízda tunelem Edge Hill pod městem (abychom poznali i schopnosti xenonových světlometů při hledání cesty mezi hlubokými dírami) ukončená dlouhým broděním. Za tunelem ještě přišel prudký výjezd s dramatickým spádem dolů. A úplně na závěr ještě přišlo hluboké brodění v docích Duke na řece Mersey. Při tom jsme mohli pomocí kamer na voze, normálně usnadňujících manévrování v terénu, hledat pod hladinou ryby.

Na závěr tohoto ojedinělého dobrodružství bylo těžké se rozhodnout, zda nás více nadchly schopnosti vozu nebo zážitky z nádherné přírody a města Liverpoolu. Jisté ale je, že Evoque všechny nástrahy zvládal s naprostým přehledem. Dokonce s takovým, že mne chvílemi napadlo, jestli by nebylo lepší některé z elektronických systémů vypnout, abych se přesvědčil, jestli tento terén dokáži zvládnout i já jako řidič.

Mnozí britští novináři vytýkají konstruktérům Land Roveru, že v případě Evoque udělali až příliš dobré auto. Pro ty, kteří hledají módní zboží s nímž budou jezdit jen po městě to tak může vypadat. Ale Evoque je skutečným Range Roverem, a to i v terénu. Navenek elegantní a trendy, ve skutečnosti nesmírně robustní. Prostě auto, které si toho v terénů dá neuvěřitelně hodně líbit a skutečně toho strašně moc dokáže.

Nový Evoque má schopnosti srovnatelné se svými většími sourozenci, a to vše v kompaktním balení. Pohodlně se do něj nastupuje a z vysoko položených sedadel je skvělý rozhled všemi směry (snad jen vnější zrcátko na straně spolujezdce je mimo zorný úhel řidiče a na vnitřní zrcátko můžete díky uzoučkému zadnímu oknu zcela zapomenout).

Evoque má originální design, který zaujme ze všech stran, zejména ve třídveřové čtyřmístné verzi Coupé. Působí mladistvě i moderně a přitom se jedná nezaměnitelně o člena rodiny Range Rover. Díky své podsaditosti, dané vysoko položenou spodní linií oken, vypadá mohutně, ale ve skutečnosti má rozměry kompaktního hatchbacku (délka 4355 mm, rozvor náprav 2660 mm, průměr zatáčení 11,3 m).

Pohonné jednotky jsou vytvořeny různými výkonovými variantami na bázi dvou čtyřválců - zážehového 2,0 l (ten je přeplňovaný turbodmychadlem a má přímé vstřikování paliva) a turbodieselu 2,2 l. Oba vycházejí koncepčně z motorů používaných už jinými vozy JLR, především v modelu Freelander, ale zde jsou nově vyladěny tak, že překvapí (zejména turbodiesel) svými parametry v oblasti zvané NVH, tedy po stránce minimálních vibrací a hlučnosti.

Převodovky jsou šestirychlostní, což se u těch samočinných (dodává je firma Aisin a mají možnost řazení páčkami pod volantem) může zdát málo, protože jinde už se nabízí sedmi- i osmirychlostní skříně. Přímo řazené převodovky jsou vlastní (jen pro verze s předním pohonem) nebo od firmy Getrag. Stálý pohon všech kol je u zadní nápravy vybaven elektronicky řízenou spojkou Haldex speciálně upravenou pro potřeby dynamické odezvy tohoto vozu.

Land Rover se chlubí, že motory Evoque produkují velmi nízké emise CO2, jinými slovy mají nízkou spotřebu paliva. Evoque je velmi lehký, takže je jeho provoz poměrně úsporný, ale při plném využívání jeho schopností si nelze dělat iluze o tom, že by šlo o mimořádně úsporné auto bez ohledu na zvolený typ motoru (samozřejmě nepočítaje v to verzi s pohonem předních kol). Ale po pravdě řečeno spotřeba okolo 9,0 l nafty/100 km, kterou jsme dosahovali při střídání úzkých klikatých silnic a dlouhých jízd v terénu plném prudkých stoupání a sjezdů není zase tak špatná.

Řízení je s elektrickým posilovačem (EPAC) a přesto přesné s rychlou reakcí. \"Za vzor jsme si vzali Audi TT, Volkswagen Scirocco a vozy BMW,\" říkají u Land Roveru.

Excelentní schopnosti jízdy v terénu umožňují Evoque překonávat nástrahy zimou zdevastovaných silnic (to platí i to těch britských). Evoque pro to má ještě jednu obrovskou přednost - vynikající systém samočinného nastavení charakteristiky tlumení MagneRide. Evoque je samozřejmě vysoký, protože je to SUV, ale v zatáčkách díky MagneRide neprojevuje sebemenší tendenci k naklánění se.

V interiéru zaujme přehlednost a jednoduchost uspořádání ovládacích prvků. Nad volbou nejvhodnějšího ze čtyř režimů pro jízdu v terénu už legendárního systému Land Rover Terrain Response není třeba dlouze dumat či studovat návod, protože stačí jen najít ten správný symbol. Podobně pro spuštění systému pro usnadnění jízdy z prudkého svahu stačí stisknutí jediného tlačítka. Vše předvolené se zobrazuje na displeji před řidičem. Originální je i volba režimu samočinné převodovky s otočným ovladačem jako u vozů Jaguar - opět jednoduché a zcela logické uspořádání.

Unikátní jsou také rozměry panoramatického střešního okna, dodávaného na přání. Jeho přednosti vyniknou zejména při jízdách v otevřené přírodě. Nad tímto doplňkem by zájemci o Evoque vskutku neměli váhat.

Zavazadlový prostor je poměrně prostorný (420/1445 l) se samočinným zavíráním po stisknutí tlačítka.

Zajímavostí jsou dvě verze spodní části přídě - jedna elegantní se spoilerem a druhá s větším sklonem a jednodušším profilem pro ty, kteří počítají s častějším využitím vozu v terénu, což zdůrazňuje i poněkud drsnější vzhled. Drobné odlišnosti se u těchto dvou verzí najdou i na zádi, především na koncovce výfuku.

Dodávky prvních vozů ve Velké Británii začnou v září. Další země se budou postupně přidávat během září a října. Jenže prvních 18 000 vozů ze 20 000 plánovaných na letošní rok je už prodáno a po světě je už nyní zaregistrováno více objednávek podpořených s uhrazením zálohy než bude továrna v Halewoodu schopna ještě řadu měsíců schopna uspokojit.

Kolik vlastně chce JLR vozů Evoque vyrobit? Přesné číslo nám nikdo nechtěl prozradit. Jen jeden cíl - Evoque se má stát nejprodávanějším vozem značky. Dosud jím byl Freelander, jehož se za loňský rok dodalo 55 000 kusů.

Po dvou dnech s Evoquem (ten první jsem na jaře absolvoval na testovacím okruhu v Gaydonu) jsem si jistý, že o tohle auto bude obrovský zájem, takže bude reálné atakovat hranici 100 000 prodaných aut ročně.