name | autoweek.cz

Květnový pokles prodeje hatí dubnové naděje

Květnový pokles prodeje hatí dubnové naděje

04.06.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud někdo po dubnových prodejních výsledcích uvěřil tomu, že v Evropě nastává mírné oživení automobilového trhu, pak nechtěl vnímat realitu a přehlížel vliv odlišnosti dubnového kalendáře letos a vloni. Opětovný pokles ve Francii, Itálii a Španělsku tlumit nereálné naděje.

Prodej automobilů klesl v květnu ve Francii, Itálii i Španělsku, což naznačuje pokles evropského trhu na minimální úroveň za dvě desetiletí a tlumí naděje na případné navrácení růstu v roce 2013.

V dubnu evropský trh vykázal první nárůst za 19 měsíců, byť jen o 2 %. Jenže růstu počtu registrací osobních automobilů pomáhal větší počet prodejních dnů, protože velikonoční svátky letos připadly celé na březen, takže tradiční jarní pokles prodeje nastal dříve než v roce 2012. Dubnová čísla byla v kontrastu k takřka 10% poklesu registrací v prvním čtvrtletí.
Květen už ale ukazuje něco úplně jiného, než v co věřili optimisté před měsícem. Ve Francii zaznamenali klesající počet registrací o plných 10,3 % proti loňskému květnu, což je mnohem horší, než mírný dubnový pokles o 5,2 %.

Vývoj na francouzském trhu nejvíce postihl Renault s 20% poklesem, ale velký propad prodeje ve Francii hlásí i Opel značky o čtvrtinu a Ford o 16,6 %. Francouzské automobilky nicméně věří v oživení v červnu a červenci s nástupem nových modelů Renault Capture, Peugeot 2008 a Citroen C4 Picasso.

Prodej lehkých užitkových vozidel ve Francii klesl o 11,2 %, tedy dokonce ještě více než prodej osobních vozů, což potvrzuje pokračující nestabilitu trhu ale i celkově špatný stav celé ekonomiky země.

V Itálii prodej aut v květnu meziročně klesl o 7,9 %, což je vlastně dobrá zpráva, protože v dubnu to bylo dokonce o 10,8 %. Od počátku roku se počet registrací nových osobních aut v Itálii propadl téměř o 20 %.

Fiat si udržel podíl na trhu ve výši 30,2 %. Fiat oznámil, že jeho prodejní výsledky negativně ovlivnila skutečnost, že nebylo dodáno 3000 už prodaných vozů v důsledku problémů s dodavatelem komponent.

Ve Španělsku v květnu nové registrace klesly jen o 2,6 %, jenže v dubnu trh vykázal první růst od loňského srpna, a to o 10,8 %. Vláda dotační program pomáhá prodeji aut soukromníkům, jenže to už nedokázalo vykompenzovat pokles prodeje firemní klientele o 14 %. Mezi značkami pokles nejvíce zasáhl Renault (-46 %) a Volkswagen (-17,3 %).

Po pěti letech neustálého klesání objemu prodeje automobilky zoufale potřebují ukončení krize. Věří, že vzhledem k velmi slabé druhé polovině roku 2012 už letos vykáží mírný meziroční růst, což by v celkové bilanci mělo celoroční pokles v porovnání s rokem 2012 snížit na úroveň 5 %.

Ostrůvkem prosperity se, stejně jako v dubnu, ukazuje Belgie, kde v květnu počet registrací meziročně vzrostl o 9,2 %.

Více ale o situaci na evropských trzích napoví zveřejnění německých a britských prodejních výsledků.

Poněkud jiná je situace v USA, kde v květnu zaznamenali celkové zvýšení počtu registrací nových lehkých vozidel o 8 %, přičemž většina velkých automobilek vykázala dvouciferný růst (nejvíc Subaru +34 % a Nissan +25 %) vyjma Hyundaie (+2 %), GM a Toyoty (+3 %) a Volkswagenu (+4 %), přičemž z významných značek je na tom nejhůř Mitsubishi s poklesem o 15 %). Mezi jednotlivými značkami je pozoruhodný vzestup Cadillacu (+40%).