name | autoweek.cz

Labuť dolétala

Labuť dolétala

03.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Malé městské auto se značkou Aston Martin nikoho moc nenadchlo. Proto nyní model Cygnet v tichosti zmizel z nabídky. V Japonsku vyráběné mini milovníky Jamese Bonda neoslovilo.

Automobilka Aston Martin se rozhodla nabídnout svým zákazníkům možnost rozumnějšího způsoby dopravy v centrech velkoměst. Jako alternativu ke svým sporťákům (a výhledově i cestu jak splnit přísné emisní limity EU) si proto vymyslela malé městské auto Cygnet.

Vyvinout městské miniauto ale není vůbec nic jednoduchého. Pro specialisty na výkonné sportovní vozy je to dokonce problém takřka neřešitelný. Proto se u Aston Martinu rozhodli použít vůz Toyota iQ. Přidali mu typickou příď svých sporťáků a luxusní výbavu.

Spojení s Toyotou mělo svou logiku. Značka Aston Martin je neodmyslitelně spojena s postavou Jamese Bonda. A také agent 007 se kdysi objevil ve voze Toyota. Jenže to nebylo městské mini, ale nádherný sporťák Toyota 2000 GT.

Cílem bylo prodávat 4000 těchto vozů ročně. Jenže zákazníky tento projekt neoslovil. Ve Velké Británii, která měla být nejdůležitějším trhem pro tento vůz, se od roku 2010 prodalo celkem jen 143 těchto vozů.

Mladou labuť (Cygnet) nikdo nechce, ale chyba není jen na straně Astonu. Ona totiž ani Toyota svého třímístného městského mini iQ moc neprodává. Cygnetu nepomohlo ani to, že jeden z prvních vozů pořídil bývalý tovární jezdec Aston Martinu Stirling Moss pro svou manželku.

Vzhledem k plánované spolupráci Aston Martinu s Mercedesem-Benz se ale možná časem dočkáme nové generace labutě, v níž by se mohl proměnit Smart. Smartů fortwo se alespoň prodává víc než Toyoty iQ.

Jen tak mimochodem - Toyota 2000 GT se jako nová také skoro neprodávala, takže dnes je to velmi vzácný sběratelský kousek. Zastavení prodeje Cygnetu by proto mohlo být popudem pro zajímavou investici do budoucna, která se možná za 45 let také zhodnotí.