name | autoweek.cz

Lada definitivně opouští Evropu
13.06.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V roce 2020 ruská automobilka AvtoVAZ slaví 50 let výroby automobilů. Poprvé od roku 2012 vykázala zisk a současně definitivně odchází z trhů EU.
Podle informace agentury Autostat automobilka AvtoVAZ v roce 2019 poprvé od roku 2012 dosáhla zisk, a to 385,457 milionu rublů (131,48 milionu Kč) proti ztrátě 286 000 rublů (98 000 Kč) v roce 2018. Příjmy společnosti AvtoVAZ v předchozím roce se meziročně zvýšily o 0,1 % na 292 miliard rublů (100 miliard Kč).
Podle výsledků roku 2019 AvtoVAZ na ruském trhu prodal 362 356 automobilů Lada, tedy o 1 % víc než před rokem. Prodej modelu Granta vzrostl o 27,8 % na 135 831 kusů, takže se tento model stal nejprodávanějším vozem na ruském trhu. Druhý byl model Vesta se 111 459 vozy (+2,9 %), z čehož bylo 55 338 kombi Vesta SW a Vesta SW Cross. Model Largus (což je ekvivalent vozu Dacia Logan MCV) dosáhl prodej 52 397 vozidel (-2,4 %), z toho bylo 9274 užitkových verzí.
Kromě toho v roce 2019 AvtoVAZ vyvezl 50 000 automobilů Lada - o 32 % víc než v předchozím roce. Hlavními vývozními trhy ruské značky jsou stále Bělorusko (16 000 vozů, + 53 %) a Kazachstán (15 000 vozů, + 14 %), kde je Lada nejprodávanější značkou. Na jaře roku 2019 AvtoVAZ vstoupil na mongolský trh a v listopadu začala místní výroba a prodej vozů Granta v Egyptě.
V zemích EU bylo v roce 2019 prodáno 4954 vozů Lada, což znamenalo pokles o 3,8 % z 5149 vozů v roce 2018. Dovozní zastoupení měl AvtoVAZ v Německu, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku. V lednu bylo oznámeno, že prodej vozů Lada v Evropě končí, protože se nevyplatí realizovat takové úpravy, aby bylo možné splnit nové emisní limity EU. Přesto prodej ještě pokračoval na Slovensku a v Maďarsku nadále působil oficiální importér. Nyní ale i společnost Lada Hungary oznámila ukončení činnosti. Dovoz nových automobilů ruské značky Lada byl pozastaven oficiálně na dobu neurčitou, nicméně dodávky náhradních dílů, stejně jako servisní a záruční činnosti budou pokračovat.
Výrobce vozů Lada automobilka AvtoVAZ je v majetku Groupe Renault. V rámci nové strategie aliance Renault-Nissan bylo rozhodnuto, že modely ruské značky nebudou určeny pro evropské trhy. V důsledku toho závod AvtoVAZ zastavil výrobu modelů, které splňují evropské emisní normy, čímž se vyloučila možnost evropského dovozu. Poslední vozidla jsou v současné době v některých zemích ještě v prodeji ale žádné další už nepřijdou.
Automobilka AvtoVAZ si přitom před pár týdny připomenula výročí 50 let od zahájení výroby ve Volžském závodě v Togliatti. Prvním a na mnoho let jediným produktem byl automobil vycházející z licence vozu Fiat 124 následovaný z něho odvozenými deriváty. V současné době značku Lada reprezentuje pět modelových řad Vesta, XRay, Granta, Largus a 4x4 (pokračovatel legendárního modelu Niva) s nabídkou velkého výběru modifikací - sedany, hatchbacky, kombi, crossovery a terénní vůz, stejně jako řada speciálních verzí - užitkové automobily, pickupy, obrněná vozidla pro převoz hotovosti, speciály pro překonávání bažin, taxi, sanitky, vozidla pro přepravu psů nebo vozidla záchranné služby.
Podle výsledků roku 2019 AvtoVAZ na ruském trhu prodal 362 356 automobilů Lada, tedy o 1 % víc než před rokem. Prodej modelu Granta vzrostl o 27,8 % na 135 831 kusů, takže se tento model stal nejprodávanějším vozem na ruském trhu. Druhý byl model Vesta se 111 459 vozy (+2,9 %), z čehož bylo 55 338 kombi Vesta SW a Vesta SW Cross. Model Largus (což je ekvivalent vozu Dacia Logan MCV) dosáhl prodej 52 397 vozidel (-2,4 %), z toho bylo 9274 užitkových verzí.
Kromě toho v roce 2019 AvtoVAZ vyvezl 50 000 automobilů Lada - o 32 % víc než v předchozím roce. Hlavními vývozními trhy ruské značky jsou stále Bělorusko (16 000 vozů, + 53 %) a Kazachstán (15 000 vozů, + 14 %), kde je Lada nejprodávanější značkou. Na jaře roku 2019 AvtoVAZ vstoupil na mongolský trh a v listopadu začala místní výroba a prodej vozů Granta v Egyptě.
V zemích EU bylo v roce 2019 prodáno 4954 vozů Lada, což znamenalo pokles o 3,8 % z 5149 vozů v roce 2018. Dovozní zastoupení měl AvtoVAZ v Německu, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku. V lednu bylo oznámeno, že prodej vozů Lada v Evropě končí, protože se nevyplatí realizovat takové úpravy, aby bylo možné splnit nové emisní limity EU. Přesto prodej ještě pokračoval na Slovensku a v Maďarsku nadále působil oficiální importér. Nyní ale i společnost Lada Hungary oznámila ukončení činnosti. Dovoz nových automobilů ruské značky Lada byl pozastaven oficiálně na dobu neurčitou, nicméně dodávky náhradních dílů, stejně jako servisní a záruční činnosti budou pokračovat.
Výrobce vozů Lada automobilka AvtoVAZ je v majetku Groupe Renault. V rámci nové strategie aliance Renault-Nissan bylo rozhodnuto, že modely ruské značky nebudou určeny pro evropské trhy. V důsledku toho závod AvtoVAZ zastavil výrobu modelů, které splňují evropské emisní normy, čímž se vyloučila možnost evropského dovozu. Poslední vozidla jsou v současné době v některých zemích ještě v prodeji ale žádné další už nepřijdou.
Automobilka AvtoVAZ si přitom před pár týdny připomenula výročí 50 let od zahájení výroby ve Volžském závodě v Togliatti. Prvním a na mnoho let jediným produktem byl automobil vycházející z licence vozu Fiat 124 následovaný z něho odvozenými deriváty. V současné době značku Lada reprezentuje pět modelových řad Vesta, XRay, Granta, Largus a 4x4 (pokračovatel legendárního modelu Niva) s nabídkou velkého výběru modifikací - sedany, hatchbacky, kombi, crossovery a terénní vůz, stejně jako řada speciálních verzí - užitkové automobily, pickupy, obrněná vozidla pro převoz hotovosti, speciály pro překonávání bažin, taxi, sanitky, vozidla pro přepravu psů nebo vozidla záchranné služby.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz