name | autoweek.cz

LaFerrari, klenot automobilového průmyslu

LaFerrari, klenot automobilového průmyslu

08.02.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vůz s kultovním názvem LaFerrari je vyjádřením hodnot, které definují exkluzivitu značky Ferrari v celém jejím lesku i bohaté historii. Prohlédněte si jej na fotografiích Luďka Šiply.
Hybridní supersport poháněný kombinací vidlicového dvanáctiválce 6,2 l a elektromotoru dosahuje kombinovaného výkonu 707 kW (963 k), z 0 na 300 km/h zrychlí za 15 s a stojí více jak milion eur.
 
LaFerrari je sice sériově vyráběný vůz, avšak koupit si jej nemůže každý. Automobilka si totiž v případě LaFerrari své zákazníky doslova vybírá. V České republice byly oficiálně do této chvíle pouze dva takové vozy. Třetí vůz zamířil do showroomu Ferrari, aby mohl být slavnostně předán novému majiteli. Tím je automobilový závodník a spolumajitel společnosti Scuderia Praha, oficiálního zastoupení automobilek Ferrari a Maserati u nás, Mgr. Robert Pergl.
 
Jak lze získat LaFerrari?
Na otázku, jak složité bylo získat tak jedinečný vůz, kterého Ferrari vyrobilo pouhých 499 kusů a v současné době si jej tedy už nikdo jiný nemůže objednat, Robert Pergl odpovídá: „Pro mě to bylo logické pokračování v řadě vozů Ferrari, které jsem vlastnil a některé z nich ještě stále vlastním. Před deseti lety jsem například získal předchůdce LaFerrari, kterým bylo úchvatné Ferrari Enzo.

Mohu vám upřímně říci, že splnit podmínky pro získání tak exkluzivních vozů, jakým bylo například již zmíněné Enzo a dnes je jím LaFerrari, není vůbec jednoduché. V první řadě musíte vlastnit minimálně pět vozů z modelových řad Ferrari, mít dlouholeté vazby k automobilce jako její oddaný a loajální zákazník. Teprve potom získáte možnost se vůbec zapsat na výběrovou listinu. Tu poté posuzuje samotné Ferrari. Vybírá si, hledí na vaši historii, kdo jste, jaký máte vztah k Ferrari a jak dlouho.

LaFerrari není určeno pro každého. Peníze jsou až na druhém místě. Automobilka chce mít jistotu, že jste ten pravý koncový zákazník, ne nějaký překupník či kšeftař. To by bylo pro tak vyspělý technologický klenot, kterým LaFerrari bezesporu je, naprosto nepřijatelné.“
 
LaFerrari, Ferrari s konstrukcí F1
LaFerrari je vyjádřením jedinečnosti značky Ferrari a zhodnocením zkušeností, které byly získány ve formuli 1. Limitované série a speciály Ferrari představují pro automobilku příležitost jak experimentovat s nadčasovými technologickými řešeními, které se později přenesou i do ostatních modelových řad. Zvláštního významu nabývá také přítomnost hybridního systému. Při konstruování LaFerrari bylo cílem dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti a dokonalého dynamiky.
 
Sedadlo je pevně přizpůsobeno k rozměrům řidiče, zatímco oba pedálové boxy a volant jsou nastavitelné.  Pozice jezdce je tedy podobná jako u monopostu a byla navržena po konzultacích se stájí Scuderia Ferrari a jejími jezdci Fernandem Alonsem a Felipem Massou, kteří hráli aktivní roli v celém procesu vývoje.
 
Podvozek LaFerrari je vyroben ze čtyř různých typů uhlíkových vláken. Vše ručně laminované a vytvrzené v autoklávech závodního oddělení. Při jeho výrobě byly použity stejné postupy jako při výrobě monopostů formule 1. Různé funkce byly jednak integrovány do podvozku, například sedadla a prostor baterie, za účelem snížení hmotnosti, ale také pro zlepšení torzní tuhosti včetně tuhosti nosníku. Karoserie je s aktivní aerodynamikou.
 
TECHNICKÁ SPECIFIKACE LAFERRARI
HY-KERS systém
Celkový maximální výkon:707 kW (963 k)
Celkový maximální točivý moment: > 900 N.m
V12 - maximální výkon: 590 kW (800 k) při 9000/min
Maximální otáčky: 9250/min
Maximální točivý moment: 700 N.m při 6750/min
Výkon elektromotoru: 120 kW (163 k)
Emise CO2: 330 g/km

Spalovací motor
Typ: V12/65°
Vrtání a zdvih: 94 x 752 mm
Zdvihový objem: 6262 cm3
Kompresní poměr: 13,5: 1
Měrný výkon: 128 k/l

Převodovka
sedmi rychlostní DCT

Rozměry
Délka: 4702 mm
Šířka: 1992 mm
Výška: 1116 mm
Rozvor: 2650 mm
Rozložení hmotnosti: 41 % přední, 59 % zadní náprava

Zavěšení kol
Přední: dvojité trojúhelníkové rameno
Zadní: víceprvkové uchycení
Uhlíko-keramické brzdy Brembo
Přední: 398 x 223 x 36 mm
Zadní: 380 x 253 x 34 mm
Pneumatiky Pirelli P-Zero
Přední: 265/30 - 19
Zadní: 345/30 – 20

Elektronické systémy
Kontrola stability: ESC
ABS/EBD : antiblok. systém/elektron. řízení brzdové rovnováhy
EF1 –Trac : F1 elektronická kontrola trakce integrovaná do systému hybridního pohonu
E-Diff 3: třetí generace elektronické uzávěrky diferenciálu
tlumení se dvěma elektromagnety SCM-E Frs magnetoreologické (Al-Ni trubice)

Výkonnostní parametry
Maximální rychlost: přes 350 km/h
0-100 km/h: <3 s
0-200 km/h: <7 s
0-300 km/h: 15 s