name | autoweek.cz

Land Rover Defender jako lifestylové auto

Land Rover Defender jako lifestylové auto

15.09.2019 | | Aktuality

Může mít technický produkt jako je automobil charakter? Land Rover Defender jej měl. Hranatý, nepříliš pohodlný a málo výkonný odmítal vše, co bylo v posledních letech v automobilech považováno za trendy - a proto vyzrál v kultovní auto.
Příznivci Defenderu by jej rádi udrželi při životě, protože jej znají od konce 40. let. Jenže pak přišel neodvratný konec: „Landy“, naposledy modernizovaný v 80. letech, již nebyl vhodný pro splnění současných emisních limitů a bezpečnostních standardů.
 
Nyní tedy přichází zcela nově vyvinutý terénní automobil a spolu s ním samozřejmě i znepokojivá otázka: Bude mít ten nový podobně silný charakter jako jeho předchůdce? Odpověď můžeme hledat na autosalonu ve Frankfurtu. Názor se samozřejmě bude lišit u každého fanouška i potenciálního kupujícího. Každopádně zůstaly zachovány kultovní proporce, které, jak říká hlavní designér Gerry McGovern, „může nakreslit každé dítě“.
 
Velmi krátké převisy vpředu i vzadu nejen charakterizují tradiční siluetu, ale současně Defenderu dodávají vynikající nájezdové úhly jako základ vynikajících vlastností při překonávání terénních překážek, v čemž předčí veškerou konkurenci mezi vozy 4x4. Přidejte k tomu mnoho dalších detailů, jako jsou zadní výklopné dveře s rezervním kolem, což je podle výrobce „nezbytná funkce“, která spolykala spoustu času a úsilí vývojářů aby se dostala do souladu se současnou legislativou.
 
Moderní Defender je samozřejmě kulatější a působí příjemněji. Každopádně se výrazně zvětšil: pětidveřová verze 110, která se představuje jako první, narostla na více než 5 m délky. Pod heslem „Z divočiny do městské džungle“ toto terénní vozidlo proměňuje svůj hlavní účel: místo auta pro farmáře se stává moderním dopravním prostředkem pro obyvatele z měst.
 
Sofistikovaná konstrukční řešení zdokonalují koncept designu. Interiér působí uklizeně a esteticky, „konstruktivisticky“, jak zdůrazňuje McGovern. Samozřejmostí je digitální kokpit s head-up displejem a nejmodernější porty UBS-C pro chytré telefony. Vše je ale udržováno v drsném venkovním stylu. Je zde i originální třetí sedadlo vpředu a další řadu sedadel vzadu, takže pětidveřový Defender 110 lze objednat s pěti, šesti nebo sedmi sedadly.
 
Nový Defender je samozřejmě mnohem pohodlnější a měl by splnit moderní požadavky na komfort při jízdě po asfaltu s pohonem moderními motory s výrazně vyššími výkony než legendární předchůdce. Při zahájení prodeje budou k dispozici čtyřválce a šestiválec s mild-hybridní technikou. Mezi turbodiesely jsou k dispozici dva moderní úsporné čtyřválce.
 
Co se týče schopností jízdy v terénu, lidé od Land Roveru zdůrazňují, že nový „Landy“ by měl být zcela stejný jako ten starý. Samonosná hliníková nosná struktura se zcela novou platformou D7x nesou jako obvykle všechna stále poháněná kola se dvoustupňovou redukční převodovkou a osmistupňovým automatem zajišťujícími schopnost průjezdu terénem i za velmi obtížných podmínek.
 
Standardně se dodává centrální diferenciál s uzávěrkou, na přání i aktivní diferenciál zadní nápravy. V terénním režimu lze světlou výšku zvýšit o 75 mm, v náročném terénu o dalších 70 mm až do maxima 291 mm. Premiéru zde má konfigurovatelný systém Terrain Response 2: řidič se zkušenostmi z terénu jej může přizpůsobit svým vlastním preferencím, ostatní nechají volbu správného nastavení na počítači.
 
S různými sadami příslušenství si zákazníci mohou Defender přizpůsobit podle svých osobních potřeb - od vozidla pro přechod pouští až po dopravní prostředek do města nebo dodávku, což ale samozřejmě vyhání cenu vysoko nad základní verzi. Základní předběžná cena modelu Land Rover Defender 110 je 1 479 104 Kč včetně DPH. Předběžná cena verze Defender 90 (její výroba začne v roce 2020) začne na 1 322 000 Kč. Nový Defender se začíná vyrábět v Nitře na Slovensku.
 
Britská dceřiná společnost indické Tata Group si za svůj nový „image maker“ nechá dobře zaplatit. To může být důvodem, proč si nejeden skutečný fanoušek bude i nadále udržovat svůj starý „Landy“ nebo se porozhlédne po nějakém ojetém. To nepochybně zajistí růst zůstatkové hodnoty této klasiky.