name | autoweek.cz

Land Rover dostal nový impuls

Land Rover dostal nový impuls

30.01.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po měsících nejistoty konečně i v České republice mohou příznivci vozů Land Rover a Jaguar  hledět do budoucna s optimismem, protože se prodeje a servisu těchto vozů ujala zcela nová organizace přímo vlastněná automobilkou.

Po odkoupení skupiny Jaguar/Land Rover od Fordu začala společnost Tata Motors reorganizovat prodejní síť obou exkluzivních britských značek. Nyní přišla na řadu i Česká republika.

Už delší dobu nefunkčního dovozce A. M. T. Group, který za sebou nechal desítky nespokojených zákazníků čekajících kvůli nedostatku náhradních dílů týdny či měsíce na servis, byl nahrazena novým. Nový majitel skupiny Jaguar/Land Rover se snaží zabezpečovat dovoz prostřednictvím organizací, jejichž je přímým vlastníkem. Proto se novým dovozcem do České republiky stala rakouská společnost Jaguar Land Rover Austria sídlící v Salcburku, která plní tuto podmínku, neboť je stoprocentně vlastněná přímo automobilkou.

Nejbližším úkolem pro nového dovozce je stabilizace prodejní sítě a především zabezpečení potřebného servisu pro vozy obou značek. Až poté bude možné tuto síť začít rozšiřovat. Obojí by mělo být podle generálního ředitele společnosti Jaguar Land Rover Austria Georga Staudingera vyřešeno ještě letos.

Nový dovozce zákazníkům v České republice nabídne také tzv. šestý produkt značky – velmi populární program Land Rover Experience. V jeho rámci si pod dohledem zkušených instruktorů mohou na speciálních tratích vyzkoušet jízdu v extrémních podmínkách. V Rakousku získává každý kupující zdarma jednodenní účast v jednom z osmi výcvikových středisek, pro ostatní přijde jeden den na 290 eur.

Přiložené grafy ukazují, že o automobily značky Land Rover je v České republice stále zájem. Především 620 nově registrovaných vozů v roce 2007 ukazuje na velký potenciál českého trhu. Je z nich patrné, že s klesajícími aktivitami dosavadního dovozce se kupující stále častěji obraceli do zahraničí a tyto vozy si nechávali dovážet individuálně. Z registrací individuálně dovezených vozů (rubrika nezařazeno) ale nelze zjistit o jaké modely byl největší zájem. Z loňských 42 nově registrovaných vozů prostřednictvím oficiálního dovozce nelze činit žádné závěry. Proto jsme graf zájmu o jednotlivé modely sestavili podle údajů z roku 2008. V roce 2009 vypadal dovoz vozidel značky takto:

Discovery            21

Freelander            10

Range Rover Sport   7

Range Rover            3

Defender            1

nezařazeno            143

celkem 185

Pozn.: tabulky a grafy vycházejí z údajů SDA a vzhledem ke specifické situaci na českém trhu v posledních letech jsou sestaveny ze součtů registrací osobních a lehkých užitkových vozidel.

Základem prodeje na českém trhu by měl být model Freelander 2, který se nyní nabízí s cenami od 711 317 Kč. Akční verze Freelander 2 Sport začíná s cenou na 859 002 Kč.

Stabilizace zastoupení značky by měla napomoci jednání o pokračování spolupráce s českou armádou a dalšími fleetovými zákazníky. Pro ty bude brzy nabídnuta mj. také dvojice užitkových verzí modelů Freelander 2 a Discovery 4. Půjde o dvoumístné dodávky s úložným prostorem zvětšeným až na 2,6 m3, přístupným i prostřednictví zachovaného druhého páru dveří, a zachovávající si unikátní off-roadové vlastnosti.

Vedle nesmrtelné klasiky, modelu Defender, současná modelová nabídka Land Roveru je směsicí platforem vzešlých ze spolupráce s dosavadními vlastníky značky, tedy BMW a Fordem.

Defender si přes všechny diskuse o jeho budoucnosti udržuje stálý prodej okolo 25 000 kusů ročně a pomineme-li tlaky evropské legislativy není žádný důvod na něm cokoliv zásadního měnit.

Pro letošní modelový rok Land Rover společně se čtvrtou generací Discovery představil výrazně modernizované modely Range Rover a Range Rover Sport. Dostaly nově řešený interiér, mnoho nových technických vymožeností i zcela nové motory.

Na zářijovém autosalonu v Paříži Land Rover představí šestou modelovou řadu - kompaktní SUV, což by měla být nejmenší podoba Range Roveru vycházející z konceptu LRX, poprvé představeného v Detroitu 2008. Byl vytvořen na platformě modelu Freelander.

Poslední pozůstatek partnerství s BMW bude opuštěn v roce 2011, kdy se představí zcela nová generace Range Roveru. Ta vzniká na společném základě s modelem Discovery 4.