name | autoweek.cz

Legenda slaví narozeniny: padesátiny modelu Škoda 1000 MB

Legenda slaví narozeniny: padesátiny modelu Škoda 1000 MB

22.03.2014 | Vladimír Rybecký | Auto archív

První český velkosériově vyráběný automobil debutoval na jaře roku 1964. Používal pokrokové technologie: blok motoru byl vyroben metodou tlakového lití hliníku. Celkem bylo vyrobeno přes 443 000 vozů, z toho byla více než polovina určena pro export.

Škoda 1000 MB oslaví padesátiny. Moderní kompaktní následník modelu Škoda Octavia debutoval 21. března 1964 jako první vůz značky Škoda s motorem vzadu a samonosnou karoserií. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu v litrové třídě a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky.

Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě - Škoda 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku Škoda revolucí. Dnes patří Škoda 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Je vyhledávaným veteránem především ve dvoudveřové verzi MBX.

Odvaha vydat se svého času neprošlapanými cestami se vyplatila. Škoda 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky Škoda v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století.

Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443 000 vozů typu Škoda 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export. Vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.

Zkratka ‚MB’ znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky Škoda, číslovka ‚1000’ pak zdvihový objem motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.

Pro výrobu nového modelu postavila automobilka na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 km nových silnic, bylo položeno také 10 km železničních kolejí a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.

 

Nová koncepce vozu, moderní motory

Škoda 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům své doby. Při vývoji automobilu, označovaného jako NOV (Nový osobní vůz), se vývojáři rozhodli pro tehdy zcela novou koncepci vozu s motorem vzadu, pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií. Opustili tím dosavadní koncept rámové konstrukce vozidel.

Při vývoji motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřrychlostní převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.

Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu (jen 755 kg) přineslo spotřebu pouhých 7-8 l/100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1968 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k).

Před zahájením sériové výbory prošla Škoda 1000 MB náročným testováním. Celkem 50 vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.

 

Elegantní, prostorný a komfortní sedan

Vedle moderní techniky představovala Škoda 1000 MB i velký pokrok v designu značky. Charakteristické pro šedesátá léta dvacátého století bylo klasické tříprostorové uspořádání vozu. K výrazným identifikačním znakům nového modelu značky Škoda patřily klenuté linie a jemné obliny, stejně jako kulaté světlomety elegantně zapuštěné do blatníků, originálně tvarované zadní svítilny, velké panoramatické zadní okno a zakulacené otvory pro vstup vzduchu. V pravém předním blatníku se nacházelo hrdlo palivové nádrže, vtipně skryté za sklopným emblémem značky Škoda.

Při kompaktních rozměrech (délka 4,17 m, šířka 1,62 m a výška 1,39 m) Škoda 1000 MB nabízela dostatek místa a komfortu pro celou rodinu. Přesvědčivá byla i vysoká funkčnost, kdy již standardní verze nabízela lůžkovou úpravu sedadel. Zavazadlový prostor o objemu 220 l se nacházel pod přední kapotou. Náhradní kolo bylo uloženo vpředu pod zavazadlovým prostorem za odklápěcí maskou. Výhodou bylo, že pro vyjmutí rezervy nebylo nutno otevírat zavazadelník.

 

Vozy řady Škoda 1000 MB ve Škoda Muzeu

Atraktivní exempláře modelu Škoda 1000 MB a dvoudveřové verze Škoda 1000 MBX lze dnes obdivovat ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, a to včetně výjimečného prototypu nerealizované verze kombi. Vozy se navíc pravidelně účastní i veteránských výstav a rallye.

Kompaktní model byl představen novinářům 21. března 1964 jako nástupce modelu Škoda Octavia.