name | autoweek.cz

Lehký elektromobil z Drážďan

Lehký elektromobil z Drážďan

15.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jedna z méně nápadných premiér na frankfurtském autosalonu byla zároveň jednou z nejzajímavějších - elektromobil InEco má hmotnost menší než 1000 kg.

Automobil InEco s elektrickým pohonem, vyvinutý Institutem lehkého strojírenství a technologie polymerů při Technické univerzitě Drážďany, v sobě spojuje inovační směsici materiálů, které udrží hmotnost vozu pod hranicí jedné tuny a umožní mu maximálně využít malou elektrickou pohonnou jednotku.

InEco je probíhající projekt Technické univerzity Drážďany a několika komerčních partnerů, mezi něž patří Leichtbau-Zentrum Sachsen a ThyssenKrupp. Spolupracující strany ve Frankfurtu představily první pojízdný předváděcí model, čtyřmístný hatchback určený pro městský provoz.

Projekt InEco se zaměřil na experimentování s konstrukčními metodami a kombinacemi materiálů. Karoserie a šasí vozu jsou postaveny z různých typů materiálů, z nichž nejvýznamnější jsou ocel a polymer zesílený uhlíkovými vlákny.

Použitím ocelové konstrukce k rozšíření a vyztužením polymeru CFRP projekt InEco kombinuje výhody obou - netříštivé pružnosti oceli, což je výhodné při ochraně při nárazu, a lehkosti, tuhosti a schopnost absorbovat energii polymeru CFRP. Některé struktury jsou vyrobeny výhradně z oceli, některé z polymeru CFRP, jiné jsou kombinací obou materiálů a další tvoří jiné materiály, jako např. hliník.

Technická univerzita Drážďany uvádí, že hybridní konstrukce z oceli a polymeru CFRP umožnila zjednodušení konstrukce automobilu, takže nemuselo být použito 70 % tradičních komponent karoserie. Výzkumné vozidlo má hmotnost jen 900 kg, z čehož 150 kg tvoří šasí, akumulátory a elektrická pohonná jednotka.

Tato malá hmotnost umožňuje použít nenáročnou kombinaci synchronního elektromotoru o výkonu 120 k a sady lithio-ionových akumulátorů o kapacitě 15 kWh. Díky tomu čtyřmístný hatchback akceleruje z klidu na 100 km/h za 7,5 s a dosahuje maximální rychlost 160 km/h. Sada akumulátorů, skládající se ze sta článků, umožňuje dojezd 120 km.

Tyto údaje o výkonnosti se příliš neliší od charakteristiky současné generace elektrických vozidel, ale díky malé hmotnosti vozu je sada akumulátorů menší než odpovídá průměru. Například Nissan Leaf používá sadu akumulátorů o kapacitě 24 kWh, kapacita akumulátorů Fordu Focus Electric je 23 kWh a hybridní vůz Chevy Volt, využívající elektrický pohon s prodlouženým dojezdem se spalovacím motorem, má akumulátor o kapacitě 16,5 kWh.

Design karoserie bývá v případě technického výzkumu druhořadou záležitostí myšlenkou, nicméně InEco dokáže zaujmout i svým vzhledem energického hatcbacku připomínajícím Hyundai Veloster. Je tomu tak zásluhou ostře tvarovaných předních světlometů, klesající linie střechy a všeobjímající stylizace prosklení.

Třebaže se prototyp InEco v nejbližší době u prodejců neobjeví, některé z metod použitých při jeho konstrukci mohou automobilový průmysl v brzké době ovlivnit.