name | autoweek.cz

Letadla, lodě a auta: zákonodárci rozhodnou o budoucnosti dopravy v EU

Letadla, lodě a auta: zákonodárci rozhodnou o budoucnosti dopravy v EU

31.08.2022 | | Aktuality

Vítejte zpět u nejnovějšího souhrnu zpráv Euractiv Transport Brief o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.

Přestože se pláže pozvolna začínají vyprazdňovat, fronty u aerolinek se zkracují a teploty klesají, v Bruselu legislativní agenda narůstá. V příštích měsících se budou projednávat hlavní části balíčku klimatických zákonů EU, které budou formovat dopravní politiku v Evropě v nadcházejících letech.

 

Vzhledem k tomu, že postoje ke klimatickým zákonům EU „Fit for 55“ jsou většinou definovány, v nadcházejících měsících zahájí jednání Evropský parlament a Rada. Výsledky tohoto interinstitucionálního sporu budou v nadcházejících desetiletích utvářet dopravní politiku v celé EU. Pro rychlé osvěžení paměti uvádíme hlavní části takzvané legislativy „Fit for 55“, kterou se budeme zabývat v roce 2022, rozdělené podle oblastí dopravy:

 

Silniční doprava: Ti, kteří očekávají epické střetnutí mezi Radou a Parlamentem ohledně osudu spalovacího motoru, budou zklamáni, protože obě legislativní složky se jednomyslně dohodly na zákazu prodeje nových vozů s motory na benzin a naftu od roku 2035.

 

Když přijde čas na vyjednávání, problematickým bodem bude pravděpodobně role syntetických neboli e-paliv. Rada ke svému stanovisku přidala doložku o přezkumu v roce 2026, která by zavázala Evropskou komisi, aby prozkoumala, zda syntetická elektropaliva, která jsou teoreticky uhlíkově neutrální pokud jsou vyrobena ze zelené elektřiny, lze použít ke splnění klimatických cílů EU. Parlament je však používáním e-paliv méně nadšený a tvrdí, že by měla být vyhrazena jen pro těžko elektrifikovatelné druhy dopravy, jako jsou letadla a lodě.

 

Političtí jestřábi budou také dávat pozor na vydání legislativy Euro 7, která stanoví normy znečištění ovzduší. Návrh má být zveřejněn koncem tohoto roku, protože byl několikrát odložen.

 

Letectví: Poslouchejte ty, kteří v bruselské bublině řeční o letectví, a je pravděpodobné, že často uslyšíte slovo „SAF“. Udržitelná letecká paliva – vyrobená z elektropaliv a některých biopaliv – se stanou povinnou součástí létání v EU. SAF mají tu výhodu, že jsou mísitelná s petrolejem aniž by bylo nutné měnit letecké motory (alespoň do 50 %), takže jsou průmyslem preferována jako způsob, jak snížit emise. Jednání mezi Radou a Parlamentem, která mají začít v září, se zaměří na dvě otázky: jaké procento SAF by mělo být ve směsi paliv a co by měla EU jako SAF posvětit?

 

Zatímco Parlament chce, aby do roku 2050 bylo 85 % leteckého paliva tvořeno SAF, Rada zůstala u původního návrhu Komise s cílem 63 %. Které suroviny pro biopaliva by měly být považovány za udržitelné, je také důvodem k diskusi.

 

Námořní doprava: Za účelem dekarbonizace odvětví lodní dopravy EU navrhla cíle, které by postupem času snížily emise skleníkových plynů. Na rozdíl od letectví existuje širší rozsah paliv vhodných pro použití v lodích. K velké nelibosti ekologických nevládních organizací to pro námořní sektor nechalo otevřené dveře k využívání zkapalněného zemního plynu (LNG). Zelení aktivisté místo toho chtějí, aby zákonodárci urychlili příjem zeleného vodíku a čpavku prostřednictvím zahrnutí multiplikátorů a povinných dílčích cílů.

 

Evropský parlament stále zvažuje svůj postoj ke spisu FuelEU Maritime. Debata na toto téma by měla proběhnout v dopravním výboru koncem září.

 

Sunak se zavazuje ukončit válku (na motoristy)

Možná jste se během letní přestávky ve chvíli sebemrskačství rozhodli sledovat zprávy, které se šíří přes kanál La Manche. Loď Jejího veličenstva Brexit Britannia hledá na své zelené a příjemné palubě nového kapitána, přičemž se objevuje řada potenciálních premiérů, kteří by nahradili vůdce exilu Borise Johnsona. Soutěž o vedení konzervativní strany se zatím ukázala jako depresivní podívaná. Zdá se, že oba přední kandidáti – Rishi Sunak a Liz Trussová – věří, že klíče od Downing Street 10 budou předány kandidátovi, který může dělat ty nejzáštiplnější komentáře k čemukoli, co je levicí považováno za nejasně tolerovatelné, jako jsou novináři BBC, příjemci sociálních dávek, imigranti…

 

Součástí této rétoriky je samozřejmě doprava – konkrétně údajné špatné zacházení s těmi, kteří sedí za volantem. Rishi Sunak se zavázal, že bude předsedou vlády, který „ukončí válku proti motoristům“: „Velká Británie je vášnivým řidičským národem, protože řízení poskytuje svobodu. Musíme přestat ztěžovat život drtivé většině lidí ve Spojeném království, kteří spoléhají na auto jako primární zdroj dopravy do zdravotnictví, zaměstnání a dalších důležitých každodenních potřeb,“ řekl Sunak v komentářích zveřejněných agenturou Bloomberg.

 

Pod Sunakovým vedením přijdou ke kontrole čtvrti s nízkým provozem, zatímco přísné vymáhání zákazů parkování bude zrušeno. Tato drsná řeč, pravděpodobně navržená pro voličskou základnu Toryiů, znamená odklon od postoje Borise Johnsona. Přes všechny své konzervativní bona fides měl Johnson překvapivou slabost pro aktivní cestování. Bývalý starosta Londýna otevřeně chválil například zvýšení počtu cyklostezek ve Spojeném království. Ale začíná nová éra. Pokud bude Sunak korunován premiérem, automobil, jak se zdá, znovu získá své ústřední postavení v britské dopravní politice.

 

Zaplacení účtu za vodíková a elektrická letadla

Pokud máte rádi řešení problémů, možná vás láká kariéra leteckého inženýra. Cíl vypustit letadla na vodíkový pohon do poloviny příštího desetiletí, který s velkou fanfárou oznámil Airbus, je důstojný. Než však bude uhlíkově neutrální let realitou, je třeba překonat vážné technické problémy.

 

S problémy se potýkají i elektrická letadla. Letadla poháněná akumulátory pravděpodobně obslouží pouze regionální trasy, protože kvůli hmotnosti akumulátorů a jejich omezené kapacitě nejsou vhodné pro delší cesty.

 

A jakmile bude tato technologie zavedena, další výzvou bude dodávat letadlům skutečně stálý zdroj paliva. Aby vodík zůstal v kapalné formě, musí být udržován při extrémně nízké teplotě (kolem -252 °C). Je také objemnější než petrolej, což znamená, že potřebuje výrazně více prostoru.

 

Dovybavení evropských letišť kryogenními skladovacími zařízeními a elektrickými nabíjecími kabely bude nákladné. Kdo by tedy měl zaplatit účet? Letiště jsou jasným kandidátem na postavení hlavního plátce. Aerolinky ale k tomu jsou opatrné, protože se obávají, že výrazně vzrostou letištní poplatky, protože letiště se budou snažit zajistit si návrat svých investic.

 

Letecké společnosti proto tlačí na zákonodárce, aby posílili směrnici o letištních poplatcích, která zajistí regulační dohled. „Směrnice o letištních poplatcích ve své současné podobě opravdu nemá dost možností k tomu, aby zajistila, že tyto investice budou řádně prozkoumány, dimenzovány a vyčísleny. A můžete se dostat do situace, kdy se velké náklady přenesou na letecké společnosti a potažmo na cestující prostřednictvím letištních poplatků,“ řekl mluvčí A4E.

 

Nouzový plán berlínského dopravního sektoru neprošel

Německý nouzový plán na to, aby se stavební a dopravní sektory nasměrovaly na klimatickou neutralitu, nedosáhl svůj cíl, uvedla tamní rada pro klima pod vedením odborníků.

 

Kontroverze parkování elektrických skútrů je součástí „křivky učení“, říká Bolt

Značková sdílená vozidla, od elektrických skútrů po auta, jsou nyní běžným jevem v ulicích evropských měst. Ale jak se zvýšil jejich počet, tak roste i kritika ze strany regulátorů i občanů.

 

Paříž bude na zasedání ministrů EU prosazovat zákaz soukromých letadel

Ministr dopravy Clément Beaune řekl, že je připraven zařadit zákaz letů soukromých proudových letadel na pořad jednání evropských ministrů dopravy v říjnu po rostoucím odporu veřejnosti kvůli odhalení emisí soukromých tryskáčů francouzských bohatých.