name | autoweek.cz

Letní cestování 2022: od přehřívání kolejí po letecké stávky

Letní cestování 2022: od přehřívání kolejí po letecké stávky

20.07.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv s nejnovějším souhrnem zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.  Příští vydání dopravního zpravodaje vyjde 30. srpna.
Sean Goulding Carroll přeje čtenářům odpočinkovou dovolenou, ať už budou ležet na pláži, procházet se po lesní pěšině nebo meditovat ve čtyřhodinové frontě na letišti. Zatím šťastnou cestu.
 
Rostoucí teploty vedou turisty k přechodu od smažicí pánve k ohni
Jedním z aspektů změny klimatu je narušení obvyklého pravidla letních prázdnin, které stanoví, že pokud by se severní Evropané chtěli opálit, musí cestovat na jih, aby tam našli slunce. Nyní se teploty přesahující 30 °C již neomezují na místa, jako jsou Španělsko, Portugalsko nebo Itálie, a spáleniny v barvě humra nejsou zárukou, že někdo ze severu byl v zahraničí.
 
Vzhledem k tomu, že teploty každoročně stoupají, můžeme se dostat do situace, kdy zatažená obloha a mírný vánek budou považovány za letní lahůdku nad standardní spalující pláží – jakýsi inverzní výlet na Kanárské ostrovy v zimě.
 
K nárůstu globálních teplot samozřejmě přispívají i samotné prázdninové lety. Létání je notoricky známý způsob cestování s vysokými emisemi uhlíku, přičemž zvláště dálkové lety poškozují klima. Pro ty, kteří se zajímají o ekologické důsledky emisí, představuje vlak rozumnější možnost cestování. Je pravděpodobně pohodlnější než létání, vyžaduje mnohem méně bezpečnostních pravidel a produkuje mnohem nižší emise uhlíku než letadlo. A i když může být rezervace jízdenek obtížnější a tyto jsou často dražší než místo u některých nízkonákladových leteckých společností (i když ne vždy), je to naprosto schůdný způsob, jak zkoumat Evropu.
 
Ale ti, kteří chtějí tento týden utéct před horkem po železnici, mohou být zklamáni. Extrémní horko zvýšilo riziko vybočení kolejí, což vedlo k rozhodnutí některé trasy úplně uzavřít. Jen Belgie dnes kvůli obavám z horka zrušila 34 příměstských spojů. Ve Velké Británii úřady vyzvaly cestující, aby se během vlny veder vyhýbali jízdě vlakem. Těm, kteří cestují, se doporučuje vzít si s sebou dostatek pitné vody a přijmout „rozumná opatření“. Stovky vlakových spojů v Anglii a Walesu byly zrušeny, přičemž mnohé z dalších stále jezdí s nižšími rychlostními limity.
 
A zatímco severní Evropa dusí vedra, na něž není vybavena, rozsáhlá území jižní Evropy hoří. Ve Španělsku se cestujícím, kteří cestovali po železnici z Madridu do města Ferrol na severu země, naskytl apokalyptický pohled – krajina pohlcená plameny a valícím se černým kouřem (pozoruhodné je, že vlak pokračoval do cíle, byť se zpožděním).
 
Letošní uvolnění omezení vedlo k očekávání, že se obnoví levné cestování. Bohužel se ukazuje, že realita změny klimatu je novou – a potenciálně nevratnou – překážkou.
 
Proč stávkují pracovníci v leteckém sektoru?
Orientace na rušném letišti je během špičkových letních měsíců i v těch nejlepších časech stresující. Letošní léto však pro cestující slibuje vyšší úroveň obtíží, protože nedostatek personálu v důsledku covidu způsobil, že letecké společnosti a letiště čelí problémům při rostoucím počtu letců.
 
Zaměstnanci jsou žádáni, aby pracovali víc, často za plat, který byl zmrazen nebo snížen během poklesu provozu při pandemii. Rostoucí inflace přispěla k napětí, stávky propukající v celém leteckém sektoru zhoršují potíže při cestování.
 
Abychom pochopili, proč si pracovníci v tuto chvíli vybírají protestní akce, Euractiv hovořil s generální tajemnicí Evropské federace pracovníků v dopravě ETF Livií Sperovou. Sperová označila pandemii jako krizi, která prohloubila již desítky let trvající zhoršování pracovních podmínek v leteckém sektoru, které bylo umocněno vzestupem nízkonákladových obchodních modelů. „Situace je výbušná, protože zejména letecký sektor měl strukturální problémy již před covidem. Filosofií politiky v oblasti letectví v Evropě, stejně jako u jakékoli jiné dopravní politiky, byla liberalizace hospodářské soutěže, snižování nákladů, snižování cen ke dnu… Toto není řešení, protože toto odvětví nyní není udržitelné ekonomicky, ekologicky ani sociálně,“ řekla.
 
Zatímco odbory leteckých společností se během pandemie obecně dohodly na zmrazení nebo snížení platů vzhledem k prudkému poklesu provozu, nyní je podle Sperové čas tyto škrty zvrátit, protože aerolinky opět vydělávají: „Ceny letenek rostou. Nyní, když se situace mění, musí si společnosti s námi znovu sednout u stolu a vyjednávat. Mnoho společností to v tuto chvíli odmítá, a tak je stávka jedinou zbraní, kterou máme.“
 
Sperová uvedla: „Odbory jsou velmi nakloněny lidem, kteří postrádají dovolenou, ale že stávka je pro pracovníky poslední možností, kterou neberou na lehkou váhu. Stále panuje obraz letecké posádky, který má nádherný život, ale to už není pravda. V některých dopravcích si musí kupovat vodu, jídlo, uniformu, platit si trénink.“
 
Šéfka ETF kritizoval rozhodnutí národních vlád poskytnout během covidu záchranné služby leteckým společnostem, aniž by byly finanční injekce spojeny s udržením pracovních míst, jak tomu bylo ve Spojených státech, s argumentem, že současnou krizi podnítilo hluboké snižování pracovních míst. „Letecké společnosti, letiště a další společnosti dostaly spoustu veřejných peněz. A to se zaměstnáním nesouviselo. To byla velmi velká chyba, na kterou jsme upozorňovali od samého začátku,“ řekla.
 
Aby toho nebylo málo, pracovníci, propuštění během pandemie covid, se již nevracejí, protože podmínky, které letecký sektor nabízí, nejsou pro ně atraktivní. „Pokud můžete mít stejný nebo dokonce vyšší plat, nemusíte pracovat nespolečensky, nemít těžkou práci, která je fyzicky velmi náročná, pak se do leteckého sektoru nevrátíte,“ řekla.
 
Zatímco zlepšení platů a podmínek pracovníků v letectví je krátkodobým cílem, celkovým cílem ETF je přepracovat přístup EU k letectví. „Existuje skutečná potřeba přehodnotit toto odvětví a nenechat ho řídit politikou hospodářské soutěže, ale obecným zájmem. Je to základní filozofie, kterou je třeba změnit," řekla Sperová.
 
V hluboké noci se ekoaktivisté zaměřují na SUV
Kde je hranice mezi spravedlivými činy občanské neposlušnosti a otevřeným vandalismem?
 
Vzestup agresivního ekoaktivismu – jako je typ, který provádějí Extinction Rebellion nebo Insulate Britain – vyvolal bouřlivou debatu o právech a škodlivosti účelového blokování určité části společnosti aby se upozornilo na klimatickou změnu.
 
Ve městech po celém západním světě získává na popularitě nová forma ekologicky orientované destrukce. Samozvaní „Hasiči“ se zaměřují na řidiče SUV a za hluboké noci jim vypouštějí pneumatiky. Podle jejich webových stránek je cílem „znemožnit vlastnictví obrovského znečišťujícího 4×4 v městských oblastech.“
 
„Bráníme se před klimatickými změnami, znečištěním ovzduší a nebezpečnými řidiči,“ říká skupina ve zdůvodnění a dodává, že SUV jsou způsobem, jímž se „pár privilegovaných může chlubit svým bohatstvím. Protože nás vlády a politici nedokázali ochránit před tímto nebezpečím, musíme se chránit sami.“
 
Skupina (správně) poukazuje na to, že prodej SUV roste navzdory zvýšené uhlíkové stopě těchto vozidel. Na každém voze, na který se skupina zaměří - neboli jej „odzbrojí“, abychom použili jejich termín - je ponechán leták, který řidiči vysvětluje, proč je obtěžovali.
 
Zda to podnítí řidiče SUV, aby svá mohutná motorová vozidla vyměnili za něco ekologičtějšího (možná elektrické kolo), se teprve uvidí. Ale spolu s tím, jak rostou teploty, destruktivní akce klimatických aktivistů budou pravděpodobně stále extrémnější.
 
Zákonodárci parlamentu zvýšili cíle pro e-paliva ve snaze posílit trh
Zákonodárci v průmyslovém výboru Evropského parlamentu odhlasovali více než zdvojnásobení cíle pro paliva vyráběná ze zelené elektřiny v odvětví dopravy do roku 2030, což je krok zaměřený na posílení nově vznikajícího trhu se syntetickými elektropalivy.
 
Litva nebude vyzývat Brusel kvůli Kaliningradu aby se vyhnula „vítězství“ Ruska
Litva uvedla, že se nebude pokoušet zpochybnit objasnění Evropské komise, které umožňuje, aby se sankcionované zboží pro civilní použití přepravovalo po železnici přes její území do ruské exklávy Kaliningrad, což podle Bruselu nepředstavuje „žádnou změnu pozice“ vůči k Moskvě.
 
Zákonodárci EU hlasovali o zařazení sójové bionafty na černou listinu kvůli obavám z udržitelnosti
Průmyslový výbor Evropského parlamentu odhlasoval omezení sójového oleje jako suroviny pro výrobu biopaliv, což je krok, který by tuto plodinu v EU postavil na stejnou úroveň jako palmový olej.
 
Pro znečišťující autobusy je nutná lhůta EU
„Výrobci vozidel budou držet krok s rostoucí poptávkou po elektrobusech pouze tehdy, pokud regulační orgány stanoví datum ukončení prodeje autobusů na fosilní paliva v roce 2027,“ tvrdí James Nix, manažer nákladní dopravy z Transport & Environment.
 
EU koupí letadla pro hašení lesních požárů, protože klimatická krize zesílí
Evropská unie jedná s výrobci o nákupu hasicích letadel, aby bojovala proti zvýšenému riziku vážných požárů, jako jsou ty, které zuří v jižní Evropě.