name | autoweek.cz

LEVC představil novou platformu SOA pro elektromobily

LEVC představil novou platformu SOA pro elektromobily

08.05.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Dceřiná společnost Geely LEVC představila svou modulární elektrickou platformu SOA (Space Oriented Architecture), která byla vyvinuta společně s mateřskou společností. S její pomocí se chce stát celosvětově předním poskytovatelem řešení čistě elektrické mobility.

Výrobce legendárních černých londýnských taxi, nejnověji s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu, LEVC plánuje první model založený na platformě SOA jako „Zcela novou nabídkou, která kromě stávajících produktů LEVC uvede do nových odvětví.“ Další podrobnosti zatím neuvádí. Pravděpodobně se však nebude jednat o další taxi, protože pro ta LEVC tradičně používá uspořádání sedadel proti sobě a zcela oddělený prostor pro řidiče.

 

LEVC zatím nabízí taxík TX a z něj odvozenou dodávku VN5. Tato vozidla jezdí výhradně s elektrickým pohonem, ale mají spalovací motor jako prodlužovač dojezdu. Už delší dobu je ale známo, že LEVC hodlá vyrábět i čistě elektricky poháněná vozidla.

 

Zveřejněné fotografie ukazují model platformy se sedadly uspořádanými ve třech řadách, není však jasné, zda budou umístěna v karoserii podobné SUV nebo vanu. Platforma podporuje různé typy elektricky poháněných vozidel pro osobní i nákladní dopravu s délkou 4860 až 5995 mm a s rozvorem náprav 3000 až 3800 mm. Umožňuje také konstrukci vozidel s pohonem předních, zadních i všech kol. Kromě toho jsou k dispozici tři různé velikosti akumulátoru s kapacitou 73 kWh, 102 kWh nebo 120 kWh pro dojezd až 695 km.

 

Akumulátor je umístěn uprostřed, takže podlaha vozidla je plochá a maximalizuje se tak prostor pro cestující. Za tímto účelem bylo optimalizováno i uspořádání komponent elektrického pohonu v přední části vozidla, čímž vznikl další prostor pro řidiče a spolujezdce. Podle LEVC je možné pro interiér využít 75 % délky vozidla, zatímco u konkurence je to maximálně 67 %.

 

Vývoj platformy ve společnosti Geely trval dva a půl roku. Lze proto předpokládat, že ji budou využívat i další značky koncernu. SOA je rovněž platformou s otevřeným zdrojovým kódem. To znamená, že v budoucnu bude k dispozici i výrobcům mimo skupinu Geely. E/E architektura SOA vychází z  GEEA2.0, kterou společnost Geely oznámila v listopadu 2021.

 

Skupina rovněž představila novou platformu konektivity L-OS, která má zahrnovat všechny komponenty od čipu až po cloud a má mj. ve vozidlech LECV umožnit autonomní řízení od úrovně 2 do 4.

 

Automobilka tím podle svého prohlášení zahajuje novou významnou kapitolu své historie a určuje směr pro příští desetiletí. LEVC se také chce posunout od výrobce taxi k přednímu poskytovateli řešení elektromobility.