name | autoweek.cz

LEVC VN5 - revoluční dodávka s elektrickým pohonem

LEVC VN5 - revoluční dodávka s elektrickým pohonem

14.07.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost LEVC slibuje revoluci v segmentu užitkových vozidel svým VN5 s elektrickým pohonem, lehkou konstrukcí a schopností spojit nulové emise ve městě s dlouhým dojezdem.
Čínský Zhejiang Geely Holding od roku 2014 investoval půl miliardy liber do výrobce londýnských taxi společnosti LEVC (London Electric Vehicle Company). V Ansty u Coventry díky tomu vybudoval výrobní halu s projektovanou výrobní kapacitou 20 000 vozidel ročně. Nad ní je výzkumné a vývojové centrum, které pro holding Geely vyvíjí nízkoemisní systémy pohonu a extrémně lehké konstrukce.
 
Nový koncept dodávkového vozidla na bázi elektrického taxi
Koncem roku 2017 začala v Ansty výroba prvního taxi speciálně vyvinutého pro čistě elektrický pohon TX. Jeho platforma eCity byla navržena s tím, aby mohla sloužit pro tři typy vozidel: taxi TX, z něho odvozený osobní TX Shuttle pro VIP dopravu a dodávkové vozidlo VN5.
 
VN5 je moderní dodávka, která svým vzhledem vybočuje z davu. Koncem tohoto roku vstoupí na trh do vysoce konkurenčního segmentu s nabídkou velkorysého standardního vybavení, nízkých provozních nákladů, komplexní zárukou a příslibem vysoké zbytkové hodnoty.
 
VN5 sdílí svůj osobitý vzhled s typickým londýnským taxi TX, využívajícím více než století trvající dědictví společnosti jako vedoucího dodavatele v oboru taxidopravy. Přední část VN5 je společná s nadčasovým vzhledem elektrického taxi TX. Standardně je osazena LED světlomety, které přeměňují 80 % energie na světlo oproti 20% účinnosti halogenových žárovek. Navíc jsou jasnější a mají delší životnost. VN5 používá 60 % komponent shodných s taxi TX včetně kompletního systému pohonu.
 
Inovativní systém elektrického pohonu
VN5 má flexibilní dojezd - s nulovými emisemi 93 km a celkový přesahující 484 km (podle WLTP). To je umožněno inovativním systémem elektrického pohonu LEVC eCity převzatým z elektrického taxi TX. Pohon zadních kol zajišťuje trakční elektromotor o výkonu 110 kW (150 k) napájený z akumulátoru s kapacitou 31 kWh. V přídi vozidla je zážehový tříválec Volvo 1,5 l/60 kW (81 k), který pracuje jako prodlužovač dojezdu (Range extender). Ten nemá žádné mechanické spojení s pohonem vozu a slouží pouze pro dobíjení akumulátoru. Pozoruhodný je údaj emisí CO2 29 g/km, který, na rozdíl od plug-in hybridů, platí nejen pro prvních 30 km měřicího cyklu, ale pro celý dojezd vozidla.
 
Díky možnosti stejnosměrného nabíjení výkonem 50 kW může být úplné nabití zvládnuto za 30 minut, tedy v době, kdy probíhá nakládání. Z hlediska uživatele jsou významnou předností i dlouhé servisní intervaly 40 000 km. K nabíjení akumulátoru lze využít všechny dostupné systémy.
 
Revoluční nosná struktura připomínající sportovní vozy
VN5 používá stejnou spolehlivou nosnou strukturu jako taxi TX. Jde o v tomto odvětví první vysoce pevnou a přitom lehkou skořepinu vytvořenou lepením hliníkových profilů a kompozitního materiálu SMC. Tato technologie je odolná vůči korozi a absorbuje dvojnásobnou energii nárazu proti oceli. Karoserie je z panelů z SMC, které jsou odolné vůči drobných nárazů.
 
Při délce 5233 mm má VN5 objem nákladového prostoru až 5,5 m3, do něhož se snadno vejdou dvě europalety s celkovou užitečnou hmotností 830 kg. Vůz je na boku vybaven velkými posuvnými dveřmi umožňujícími i nakládku palet a asymetricky dělenými křídlovými dveřmi.
 
Stejně jako TX byl VN5 navržen pro mobilitu v rušném městském prostředí, kde může bez problémů pracovat v úzkých městských prostorech. Unikátní konstrukce přední nápravy, vycházející z osvědčeného konceptu londýnských taxi, umožňuje, že má bezkonkurenční průměr zatáčení pouhých 10,1 m. Lepší dostupnost přináší významnou výhodu a velké časové úspory.
 
Prověřený koncept pracoviště řidiče
Také kabina orientovaná na řidiče je shodná s TX. Vytváří ergonomický pracovní prostor prověřený tisíci taxíky v ulicích Londýna. Ergonomicky navržené sedadlo řidiče je plně nastavitelné, stejně jako volant. Prostor kabiny je optimalizovaný pro profesionální použití s nastavením přístupným přes centrální dotykový displej 9“, zatímco jasné LED osvětlení osvětluje další klíčové ovládací prvky. Úložné prostory ve dveřích, odkládací schránce v přístrojové desce a centrální konzoli jsou navrženy tak, aby v případě potřeby umožňovaly pohodlný přístup. Rozdíl proti TX je v tom, že v taxi je vedle místa řidiče prostor pro zavazadla cestujících, zatímco v dodávce je sedadlo.
 
Součástí standardního vybavení jsou autonomní nouzové brzdění AEB, airbagy řidiče a spolujezdce, tempomat, 9“ dotykovým displejem a dvouzónová klimatizace, jakož i rychlé nabíjení 50 kW stejnosměrným proudem a nabíjení minimálně 11 kW střídavým.
 
Společnost LEVC spolupracuje s řadou předních evropských přestavbářů aby zajistila, že VN5 může být vybaven regály, střešními nosiči, světelnými lištami a dalšími zakázkovými úpravami vyžadovanými zákazníky v tomto odvětví. Kromě toho bude vozidlo při startu k dispozici s celou řadou příslušenství, včetně potahů sedadel, rohoží a držáků ručních zařízení, které umožní vozidla přizpůsobit konkrétním potřebám a chránit.
 
Výroba ve výrobním závodě společnosti LEVC v Ansty u Coventry už se rozebíhá. První vozy VN5 s pravostranným řízením zákazníci dostanou ještě letos, verze s levostranným řízením budou k dispozici od března 2021. VN5 přichází s pětiletou resp. na 240 000 km zárukou na vozidlo a zárukou na akumulátor 8 let resp. 240 000 km. Zákazníci se mohou rozhodnout i pro prodlouženou záruku na šest let/320 000 km na vozidlo a 8 let/320 000 km na akumulátor.
 
Generální ředitel LEVC Joerg Hofmann nám v Ansty řekl: „VN5 stanoví nové standardy zelené mobility v oboru a zavádí nový, velmi žádoucí segment elektrických dodávek. Použili jsme své rozsáhlé znalosti ze světa taxi a vytvořili vysoce kvalitní dodávkový automobil jezdící s nulovými emisemi i se schopností ujet velké vzdálenosti. Kromě výhodných provozních nákladů VN5 naplňuje rostoucí poptávku jak ze strany firem, tak i zákazníků po čistších a udržitelnějších užitkových vozidlech.“