name | autoweek.cz

Lexus uvádí modernizaci crossoveru NX

Lexus uvádí modernizaci crossoveru NX

18.09.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Lexus na autosalonu IAA ve Frankfurtu v evropské premiéře představuje modernizovaný crossover NX. Kromě úprav vzhledu navenek i uvnitř poprvé přináší vyspělý bezpečnostní systém Lexus Safety System + kombinující mnoho prvků aktivní bezpečnosti.
"Lexus má za sebou v Evropě mimořádně úspěšný rok. Od znovuoživení prodejních aktivit v roce 2014 se podařilo zvýšit objem prodeje ze 40 000 na loňských 75 000 vozů. V letošním roce bude objem prodeje na podobné výši, nicméně rok 2018 by měl přinést další významný skok. Letos totiž nepřišel žádný nový model, ale v příštím roce tomu už bude jinak. Už koncem letošního roku začne nástup zásadních novinek - prodej nové generace luxusního modelu LS, nový LC a k tomu se přidá i modernizovaný crossover NX. Následovat budou další překvapení, takže cílem je do roku 2020 překonat hranici prodeje 100 000 vozů za rok," řekl nám ve Frankfurtu šéf Lexus Europe Alain Uyettenhoven.
 
Klíčová role pro NX
Crossover Lexus NX, uvedený na trh v roce 2014, se rychle etabloval coby klíčový model v nabídce značky Lexus. Od své premiéry se podílí na evropském prodeji značky z více než 30 %. K prodejnímu úspěchu mu napomohla i možnost volit mezi plně hybridním pohonem nebo zážehovým motorem, resp. mezi pohonem předních nebo všech kol.
 
"Prodejní úspěchy předčily očekávání všude, kde se tento model nabízí. Lexus ve snaze navázat na tento úspěšný trend a podpořit atraktivitu tohoto modelu připravil mnoho vylepšení v oblasti exteriéru, interiéru, nabídky bezpečnostních prvků a možností výbavy," pokračoval Alain Uyettenhoven.
 
"Výhodou značky Lexus je, že je průkopníkem hybridního pohonu, takže zpřísňující se evropská legislativa s tlakem na zvyšování jejich prodeje jí vychází vstříc. Lexus má po Evropě okolo 300 prodejců. Snaží se je vzdělávat tak, aby dokázali zákazníkům vysvětlovat přednosti vrcholné techniky, kterou značka nabízí," dodal Alain Uyettenhoven.
 
Vylepšení vzhledu i funkčnosti
Byly zachovány hlavní prvky designu. Úpravy se zaměřily především na detaily. Jinak tvarovaná horní část předního nárazníku navazuje na kapotu a přední dveře, což se odrazilo v elegantnějším tvarování ale i na zlepšení aerodynamiky. U LED světlometů je nový systém adaptivních dálkových světel AHS, jenž je součástí nově nabízeného bezpečnostního paketu Lexus Safety System +. Také zadní skupinové svítilny mají nový tvar.
 
V interiéru je patrný sportovnější a luxusnější charakter. Návrháři se zaměřili i na intuitivnější ovládání a praktičnost. Například tlačítka ovládání klimatizace na středové konzoli nahradily páčkové přepínače. Nejnápadnější změnou je zvětšení centrálního displeje multimediální soustavy - u audio soustavy LDA (Lexus Display Audio) ze 7“ na 8“ a u prémiové navigace na 10,3“. Na středovém panelu je nejnovější generace ovladače připomínajícího touchpad. Přihrádka pro bezdrátové dobíjení je prostornější, aby zde bylo možné dobíjet i smartphony větších rozměrů.
 
Lexus Safety System +
Novinkou je i bezpečnostní Lexus Safety System +. Jeho součástí jsou např. prvky sledující okolí vozidla a příslušné reakce řidiče, schopné rozeznat určitá rizika kolize a nabízející podporu k zabránění nehodě nebo omezení dopadů v případě, že střetu zabránit již nelze. U Lexusu navíc zdůrazňují, že zatímco u konkurence podobné systémy přijdou okolo 2000 eur, Lexus tento systém dodává za třetinovou cenu.
 
Vůz je díky systému Lexus Safety System + vybaven řadou prvků aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení, jako jsou např. přednárazový bezpečnostní systém PCS, adaptivní tempomat ACC, automatické ovládání dálkových světel, systém varování při opuštění jízdního pruhu, automatické ovládání adaptivních dálkových LED světel (AHS) a asistent rozpoznávání dopravních značek. K dispozici je i inteligentní ultrazvukový lokátor.
 
Přednárazový bezpečnostní systém PCS
Systém PCS, který pomáhá řidiči vyhnout se nehodě nebo snížit následky nárazu, a to i ve vyšší rychlosti, využívá radar a kameru. Funguje za jízdy v přímém směru i při zatáčení. Rovněž vypočítává data shromážděná pomocí senzorů kolem vozidla a sleduje nejrůznější parametry, jako jsou rychlost jízdy, úhel natočení kol nebo rychlost stáčení. Tyto informace systému pomáhají stanovit riziko nárazu do zádi vozidla jedoucího vpředu.
 
Pokud systém PCS vyhodnotí riziko jako vysoké, aktivuje se varovná zvuková signalizace a rozsvítí příkaz „BRAKE“ (brzdit) na displeji počítače, aby řidič ihned zareagoval. Jakmile začne brzdit, aktivuje se přednárazová brzda, která zajistí optimální brzdnou sílu. Systém dokáže zpomalit až o 40 km/h ve snaze snížit následky střetu, případně vůz zcela zastavit ještě před nárazem. Pokud řidič ani přes upozornění nereaguje a brzdový pedál nesešlápne, automaticky se aktivuje přednárazová brzda s cílem snížit rychlost vozidla.
 
Součástí systému PCS je i funkce na ochranu chodců. Pokud je v dráze vozidla zaznamenán chodec, aktivuje se automatické brzdění. Tento systém funguje za rychlostí jízdy od 10 do 80 km/h.
 
Adaptivní tempomat ACC
Radar systému PCS zároveň pomáhá adaptivnímu tempomatu ACC řízenému radarem. Ten umožňuje udržovat bezpečný odstup za vozidlem jedoucím vpředu, a to až po velmi nízkou rychlost případně až do zastavení. Po uvolnění vozovky se vůz opět sám rozjede na přednastavenou rychlost. Pokud vůz předtím stál, postačí, když řidič systém aktivuje krátkým sešlápnutím pedálu plynu.
 
ACC funguje ve dvou různých režimech: jako kontrola stálé rychlosti vozidla (tedy tempomat) nebo kontrola vzdálenosti mezi vozidly, kdy řidič sám rozhodne, zda se má mezi vozidly udržovat rozestup dlouhý, střední, nebo jen krátký.