name | autoweek.cz

Limity čínských výrobců
23.06.2025 | Aktuality
K věci: šéfredaktor magazínu Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.
V Číně zuří nová cenová válka. Německým automobilkám se to nebude líbit. Na druhou stranu utrpí i čínští výrobci. Pro ty, kteří ještě nevydělávají peníze, by to mohla být dokonce smrtelná rána.
Zvýšená intenzita konkurence jistě povede k otřesům. Čínský automobilový trh je přesycen přibližně 130 značkami. Konsolidace je nevyhnutelná a dávno očekávaná. Ale i fúze státních společností Dongfeng a Changan selhala. Konsolidace se ukazuje jako příliš komplikovaná. Alternativou je však: smrtonosná past.
Je to darwinismus, jaký žádný jiný automobilový trh na světě neviděl. Stát dlouhodobě podporoval výrobce automobilů. Nyní se zdá, že Peking považuje selekci za nezbytnou. Mezi přeživšími by mohli být ti, kteří uspějí na svém domácím trhu a zároveň se budou snažit o mezinárodní expanzi. Zakladatel Nio William Li kdysi řekl, že odhaduje, že jich zbyde 30. Expanze však vyžaduje také obrovské investice, které se prozatím nevyplácejí. Otázkou nyní je: kdo bude mít největší výdrž?
Mezi těmi, kteří postupně získávají na popularitě na jiných trzích, jsou značky BYD a MG. Nio v současné době zahajuje útok v sedmi dalších evropských zemích s levnější subznačkou Firefly. Jejich odvaha je jistě obdivuhodná.
Silní doma, ale ne ziskoví a bez skutečného průlomu v zahraničí – to je situace, které čelí mnoho čínských výrobců. Ve velkých nákupních centrech velkých měst se auta nabízejí vedle oblečení, obuvi a kosmetických produktů zdánlivě v každém druhém obchodě. A jsou to lákavé nabídky, jimž se téměř nedá odolat. Vypadá to jako zoufalství.
Čínští výrobci, tolik chválení a tolik obávaní, toho mají dost, co musejí udělat dělat sami se sebou. Teprve se učí svým limitům.
Ilustrační fioto: Okan Altan (AutoBest)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz