name | autoweek.cz

Maminky, mladí lidé a aktivní padesátníci za boomem SUV

Maminky, mladí lidé a aktivní padesátníci za boomem SUV

16.05.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Průzkum sponzorovaný Fordem ukázal, že motorem růstu popularity vozů SUV v Evropě jsou matky, „millennials“ a lidé nad 50 let s aktivním životním stylem. Podíl SUV na celém automobilovém trhu v Evropě se zvýšil z 6 % v roce 2005 na 23 % v roce 2015 – a očekává se, že ještě poroste.
V Evropě se dnes prodává čtyřikrát více vozů SUV než v roce 2005. Jejich podíl přitom dále poroste, protože vozy této kategorie oslovují stále širší skupinu zákazníků. Vyplývá to z průzkumu, který si nechal zpracovat Ford mezi 5000 respondenty z různých evropských zemí, aby lépe porozuměl prudkému vzestupu zájmu o SUV.
 
Dříve bývaly vozy SUV volbou lyžařů a vyznavačů outdoorových aktivit. Dnes po nich touží matky malých dětí, mladí ve věku od 17 do 24 let (tzv. „millennials“) ale také lidé, kterým je přes 50, ale cítí se mladí duchem a vedou aktivní život. Pro ty se vžilo anglické označení „quintastics“. Pořízení SUV zvažuje přibližně každá třetí „moderní matka“, jeden ze čtyř „millennials“ a zhruba pětina všech „quintastics“.
 
Ukázal to průzkum mezi 5000 respondenty z Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie. Osloveni byli lidé, kteří vlastní automobil nebo plánují jeho pořízení v horizontu 12 měsíců. Ford zveřejnil výsledky průzkumu v souvislosti s právě probíhajícím uváděním nového SUV Ford Edge na evropské trhy.
 
Výzkum upozornil na skutečnost, že vnímání kategorie SUV prošlo dramatickou proměnou. Celkem 82 % dotazovaných uvedlo, že SUV již nejsou jen luxusní automobily, ale že za posledních pět let klesla jejich spotřeba a staly se šetrnějšími k životnímu prostředí. Téměř všichni jsou si vědomi skutečnosti, že vozy SUV jsou dnes k dostání v nejrůznějších velikostech a provedeních.
 
Podíl SUV na celém automobilovém trhu v Evropě se podle JATO Dynamics zvýšil ze 6 % v roce 2005 na 23 % v roce 2015. Podle analytické společnosti IHS by měl dále růst až na 27 % v roce 2020.
 
„Mnoha lidem dává SUV smysl, protože se jedná o všestranné řešení, podobně jako když chytrý telefon dokáže současně nahradit fotoaparát, hudební přehrávač a kapesní svítilnu. Očekáváme, že letos v Evropě prodáme 200 000 SUV značky Ford, což je o 200 % více než v roce 2013,“ uvedl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby.
 
Pro skupinu moderních maminek je důležitá zejména praktická stránka a styl:
- 91 % z nich uvedlo, že v posledních letech je pro ně důležitější, aby auto ochránilo celou rodinu, a 59 % si tuto schopnost spojuje právě s vozy SUV
- Pro více než 80 % matek je také důležitější než dříve, aby měl vůz dobré jízdní vlastnosti za špatného počasí nebo na špatných silnicích a 63 % se domnívá, že SUV jsou v tomto ohledu lepší než jiná auta
- U 56 % dotazovaných z této skupiny získaly v posledních letech na důležitosti vzhled a styl, což jsou atributy, které má 48 % maminek spojené s kategorií SUV.
 
Pro millennials je SUV symbolem úspěchu:
- 47 % mladých lidí ve věku 17 až 24 let touží více než v minulosti, aby jejich auto udělalo dojem na okolí, a 37 % si myslí, že SUV splňují tento požadavek lépe než jiné vozy
- 45 % chce více než dříve jezdit autem, které je „sexy“, což jsou pro 35 % z dotazovaných millennials právě SUV
- Pro 36 % z nich je důležitější než dříve jezdit autem, ve kterém si připadají mocní či silní, přičemž podle mínění 45 % dotazovaných millennials tomuto požadavku nejlépe odpovídají vozy SUV.
 
Lidé ve věku nad padesát let dnes stále vedou aktivní život a vozy SUV vnímají následovně:
- Za několik posledních let získala u 81 % respondentů ve věku 50–59 let na důležitosti vyvýšená pozice za volantem; 65 % má tuto vlastnost nejvíce spojenou s kategorií SUV
- Pro 63 % z nich je důležitější než dříve dojet autem všude tam, kam chtějí, a 54 % se domnívá, že nejlépe jim to umožní vozy SUV
- 44 % uvedlo, že dnes je pro ně důležitější než dříve, aby automobil podporoval aktivní životní styl, a rovněž 44 % si myslí, že nejlepší jsou v tomto ohledu SUV.
 
Možnost, že si jako svůj příští vůz vyberou právě SUV, je nejpravděpodobnější u respondentů z Itálie (31 %) a Velké Británie (28 %).