name | autoweek.cz

Marchionne vidí Apple či Google jako potenciální partnery

Marchionne vidí Apple či Google jako potenciální partnery

15.05.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sergio Marchionne dlouhodobě hledá pro FCA další partnery. Nejnověji překvapil tím, že už se neobrací jen na automobilky, ale na Google nebo Apple.
Šéf Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne hledá partnera, se kterým by se spojil. Nejnověji dal najevo, že je otevřen i alianci s giganty Apple nebo Google, pokud jej odmítnou jiné automobilky.
 
„Myslím, že tento dialog bychom měli podpořit. Vždy jsem měl představu, že výrobci průlomových technologií se dostanou na trh a změní zaběhnuté modely. Jestli se objeví, a oni jsou velmi úspěšní se svou spoustou peněz a znalostmi, mohli by tento průmyslu zásadně poškodit,“ uvedl Marchionne.
 
Marchionne uvedl, že šéfové konkurenčních automobilek na jeho dveře zrovna neklepají. Ford a GM mají o spolupráci s FCA minimální zájem. Marchionne zdůraznil změny, které automobilový průmysl i technická odvětví čekají, neboť se stále více proplétají a otevírají tak dveře nezvyklým hráčům.
 
Představa spojení FCA s Applem není tak zvláštní, jak by se mohlo zdát. Apple pracuje na vývoji vlastního vozidla s elektrickým pohonem a nutí své inženýry, aby jej připravili do výroby již k roku 2020. Šéf Applu Tim Cook vede výrobce iPhonu a iPadů k tomu, aby vstupoval do nových kategorií výrobků a ještě více tak zaplňoval digitální životy uživatelů ve světě Applu.
 
Fiat se již s Applem přátelí. Eddy Cue, technický ředitel pro softwarové a internetové služby, od roku 2012 zasedá v představenstvu Ferrari. Finanční ředitel Applu Luca Maestri strávil mnoho let v GM a v exekutivní funkci byl i v období spolupráce Fiatu a s GM v letech 2000-2005.
 
Také investoři jsou tomuto vývoji nakloněni. Výroční zasedání akcionářů Applu tlačilo Cooka do spojení s Tesla Motors s tím, že Tesla by používala vestavěné informační a zábavné systémy od Applu. Vedení Applu na tyto úvahy ale nereagovalo. Takové spojení je zatím nepravděpodobné. Apple, který se bránil velkým akvizicím,  ještě zpracovává loňský nákup Beats Electronics za 3 miliardy dolarů. Apple také přestal vyrábět vlastní výrobky a obrátil se s tím na nízkonákladové asijské smluvní partnery. Vlastnictví globální automobilky tedy této firemní strategii neodpovídá.
 
Někteří pozorovatelé říkají, že když Marchionne již měsíce hovoří o spojení FCA s automobilovým gigantem, jako jsou GM nebo Ford, je známkou toho, že propadá panice. Prodej koncernu FCA rychle roste a americká divize získává podíl na trhu rychleji než její konkurence, ale je tomu tak jen proto, že u mnoha modelů nabízí velké slevy a prodává u běžných zákazníků už neoblíbené sedany a kompakty půjčovnám, které jsou klíčovými zákazníky na trhu USA, a provozovatelům velkých vozových parků. To snižuje marži, což znamená, že vývoj vlastní nové generace vozidel FCA vydělává příliš málo peněz.
 
„Sergio je zneklidněn tím, že prodej sice roste, ale zisk klesá místo toho, aby vydělával spoustu peněz," říká nezávislý poradce Maryann Keller. Vloni proto Marchionne opustil myšlenku na vytvoření nového globálního modelu a stěžuje si na růst nákladů na vývoj nových aut. Marchionne podle Kellera potřebuje dohodu víc než ostatní, protože marže FCA za rivaly z Detroitu zaostávají.
 
Analytik Max Warburton ze společnosti Sanford C. Bernstein říká, že ve skutečnosti to vše zapadá dohromady. Marchionne tvrdí, že chce konsolidaci, která pomůže pokrýt náklady na vývoj drahých komponent, jako jsou motory, pokročilé technologie a díly. Pokud se automobilky spojí a rozdělí tyto náklady do většího objemu, zvýší se jejich návratnost. Warburton souhlasí s Marchionneho předpokladem, že vysoké kapitálové náklady přinášejí automobilovému průmyslu nízké zisky, ale dodal, že jiné automobilky podle všeho s dalším slučováním nespěchají.
 
Loňský zisk FCA před zdaněním byl 3,3 %, zatímco GM uváděl 4,9 %. V Evropě FCA přišla o 131 milionů dolarů kvůli pomalému ekonomickému růstu. Bylo to sice méně než v roce 2013, ale stále to oslabuje hospodaření společnosti. Peníze v Evropě vydělávají jen Ferrari a Maserati. Zátěž tak spočívá na obchodu v USA, který vytvořil více než polovinu loňského zisku.
 
Slevy značky Fiat se v USA oproti předešlému roku téměř zdvojnásobily a jsou největší ze všech automobilek vyrábějících ve velkém. GM a Ford v podstatě od podobných pobídek už upouštějí. FCA US tak nyní utrácí na 1 vozidlo průměru o 200 dolarů více než GM, o 500 dolarů více než Ford a propast proti Toyotě a Hondě se prohloubila na 1400 dolarů za vozidlo.
 
FCA rovněž nabízí bonus prodejcům, kterým se podaří prodat málo prodejné vozy jako Chrysler 200 a Dart Dodge. Další známko slabosti je podpora prodeje půjčovnám a vozovým parkům, neboť tyto dodávky obvykle přinášejí nižší marže než prodej obyčejným zákazníkům. Do vozových parků jde více než třetina prodeje Chrysleru 200.
 
Marchionnemu se podařilo hospodaření Chrysleru v USA navzdory dlouhým potížím oživit a v kombinaci s Fiatem z něj vytvořit globální automobilku. Zmodernizované Jeepy Grand Cherokee a Cherokee se velmi dobře prodávají a řada pickupů Ram vydělává velké peníze.
 
Vzhledem k tomu, že zisky plynou jen z  malého počtu aut, je pochopitelné, proč se Marchionne poohlíží po partnerovi, který by mu pomohl investovat do vývoje. Marchionne říká: „Obávám se, že pokud nenajdeme lepší způsob, jak tento podnik vést, dostaneme se znovu do problémů.“
 
Marchionne tvrdí, že během životnosti výrobku se nepokryjí ani vývojové náklady a proto je nutná konsolidace. Automobilky loni na výdajích na výzkum a vývoj vydali 113,8 miliard USD. Tyto náklady budou pouze růst kvůli stále přísnějším předpisům na emise a požadavkům bezpečnost. Další zvýšení nákladů přijde se zaváděním autonomní techniky.
 
Marchionne uvedl, že zisky automobilek před zdaněním se v průběhu uplynulých 10 let pohybovaly mezi 4-6 %, zatímco farmaceutický průmysl dosahuje marže téměř 30 %. V automobilovém průmyslu se, na rozdíl od ostatních odvětví, dělá vše neustále stejně a nikdo nemá odvahu zaběhnuté modely změnit. Automobilky snižují počty aktivních platformem a rozšiřují výrobu ve velkém. Jiné se snaží o širší používaní společných komponent různými značkami. Několik se jich snaží snížit náklady jednorázovou spoluprací.