name | autoweek.cz

Matoucí statistiky

Matoucí statistiky

08.10.2022 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Svaz dovozců automobilů zveřejnil statistiky registrací motorových vozidel v České republice za září a tři čtvrtletí letošního roku. Vzhledem k současné chaotické ekonomické situaci uváděná čísla ovšem toho o skutečném stavu automobilového trhu moc neříkají.

Prodej nových automobilů bývá označován za věrné zrcadlo stavu ekonomiky. Jenže současná situace se vymyká všemu, co pamatujeme. Za tři čtvrtletí roku 2022 významně poklesl prodej nových osobních i lehkých užitkových vozů v porovnání s loňským covidem ovlivněným rokem. Vysvětlením není prohlubující se krize, ale skutečnost, že dodávky nových vozidel s ohledem na problémy ve výrobě nadále zdaleka neuspokojují poptávku. Zákazníci tak dostávají auta nezřídka objednaná už v loňském roce.

 

V září meziročně vzrostl počet zaregistrovaných nových osobních automobilů. To by mohlo naznačovat posun k lepšímu. Jenže automobilky z celého světa i nadále hlásí pokračující problémy v dodavatelských řetězcích a opětovné omezování výroby. Radost z plných knih objednávek ovšem od léta bere skutečnost, že těch nových zájemců o koupi přichází jen velmi málo. Vše tedy nasvědčuje tomu, že letošní registrace poklesnou za celý rok výrazně pod hranici 200 000 nových osobních aut – společnost PwC je odhaduje na 185 000 až 195 000, ale může to být i kolem 180 000, každopádně na nejnižší úroveň od roku 2013. Přitom výhled pro příští rok je ještě pesimističtější.

 

Je logické, že ve výrobě dostávají přednost dražší vozy, takže zájemci o nová auta jsou nuceni volit nejdražší verze. Přitom souběžně s rostoucími problémy výrazně rostou základní ceny všech aut, což se projevuje především u nejlevnějších modelů, které se tak pro mnoho kupujících stávají nedostupnými. To potvrzuje i skutečnost, že ubývají především privátní zákazníci. Celoroční podíl soukromých kupujících osobních aut 27,6 % proti 72,4 % firemních se v září výrazně posunul – na 23,5 % privátních zákazníků proti 76,5 % firemních.

 

Klesající poptávku po autech, vyvolanou snahou rodin šetřit kde se dá a vyhýbat se větším investicím, potvrzuje i náhle klesající dovoz ojetých aut (o 7,4 %). Přitom navzdory nedostatku kvalitních ojetin po nedávném významném růstu začaly stagnovat jejich ceny. S ohledem na postupující zvyšování průměrného věku aut na našich silnicích už na 15,7 roku (před 10 lety to bylo 12,7 roku!) je alarmující podíl 23,25 % dovážených ojetin starších 15 let při výhledu na další zpomalení obměny vozového parku zpomalením příchodu nových vozů!

 

Z nových vozidel s alternativními palivy se v září zaregistrovalo nejvíc plug-in hybridů (328), elektromobilů bylo 305, následuje 187 vozidel na LPG a pouhých 58 nových registrací potvrzuje pokračující propad prodeje vozů na CNG. V bilanci za devět měsíců je zajímavý opětovný posun aut se vznětovými motory nad hranici 20 % - konkrétně na 24,4 %. Elektromobily přes meziroční vysoký procentní růst nepřesahují hranici podílu 2 % a předstihly je i vozy na LPG s podílem 2,1 % – především díky nabídce tohoto pohonu u cenově dostupných vozů Dacia. U elektricky poháněných vozidel je přes 90 % pořizováno firemami.

 

Hodně alarmující pro stav ekonomiky je propad registrací nových lehkých užitkových vozidel – za devět měsíců o 12,7 %, přičemž v září už to bylo o plných 26,95 %! Potřebu těchto vozidel nahrazuje rostoucí dovoz ojetých dodávek, jejichž počet už se blíží registracím nových LUV. To samozřejmě není dobrá zpráva pro stav ovzduší v našich městech, kde jsou tato vozidla nejčastěji provozována. Mezi užitkovými vozy jako palivo samozřejmě dominuje nafta s 90,4 %, benzin zaujímá 5 % a navzdory výhodnosti pro rozvážkové služby drží elektrický pohon podíl pouze 0,6 %.

 

Poněkud příznivější je situace u těžkých nákladních vozidel, u nichž registrace nových vzrostly o 3,3 %, v září to bylo dokonce o 19,4 %. U autobusů registrace závisí především na větších zakázkách souvisejících s obnovou vozového parku. Celoročně zde počet registrací vzrostl o 24,65 %, ale v září poklesly o 15,2 %. Také u traktorů od začátku roku výrazně vzrostly registrace nových o 23,2 %, přičemž v září to bylo o 28,55 %.