name | autoweek.cz

Maximalizace ziskovosti na úkor Fiatu

Maximalizace ziskovosti na úkor Fiatu

04.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sergio Marchionne v Baloccu představil svůj pětiletý plán pro Fiat Chrysler. Odcházející generální ředitel chce koncern FCA orientovat na SUV vozidla s elektrickým a hybridním pohonem a do roku 2022 zdvojnásobit zisk. Pro značku Fiat se ovšem moc světlé zítřky nerýsují.
Sergio Marchionne (65) už dřív oznámil, že počátkem roku 2019 opustí funkci generálního ředitele FCA. V Baloccu odložil své vytahané svetry a zcela výjimečně vystoupil v kravatě aby se pochválil, že zachránil před bankrotem jak Fiat, tak Chrysler. Poté představil nové cíle pro koncern FCA na příštích pět let. Paradoxní je, že obě značky, které má koncern FCA v názvu, tedy Fiat a Chrysler, stejně jako značku Dodge žádné světlé zítřky nečekají. Marchionneho totiž zajímá jen ziskovost a růst hodnoty akcií. Nezvyklé ale je, že stále není jasné, kdo se za rok stane Marchionneho nástupcem a tedy kdo vlastně bude realizátorem uvedených plánů.
 
Marchionne rovněž představil program dalšího rozvoje značek Jeep, Ram, Alfa Romeo a Maserati, o nichž se předpokládá, že po pěti letech budou společně s divizí užitkových vozidel představovat okolo 80 % prodeje. Jeep, Alfa Romeo a Maserati mají mít globální působení. V tom jim pomůže rozsáhlý investiční program ve výši 45 miliard eur.  „Tyto značky představují nejvýznamnější část našeho zisku a našich příjmů,“ vysvětlil Marchionne.
 
Místo turbodieselů elektromotory, místo sedanů SUV
V rámci prezentace pětiletého plánu Marchionne ohlásil, že do roku 2021 FCA ve všech regionech zcela opustí vznětové motory a nahradí je elektrickým a hybridním pohonem. Do vozidel s elektrickým a hybridním pohonem chce FCA investovat 9 miliard eur. FCA se současně zaměří i na vývoj autonomních vozidel v projektech jako je spolupráce se společností Waymo patřící do koncernu Alphabet, tedy provozovatele služeb Google, na vozidlech s úrovní autonomního řízení 4.
 
FCA už zreorganizovala některé závody v USA tak, aby se rozšířila výroba ziskových SUV a pick-upů a současně skončila produkce málo ziskových sedanů. K tomuto kroku Marchionne přikročil proto, aby zvýšil ziskovost, v níž zaostává za GM i Fordem. Marchionneho cílem je proměnit FCA v automobilku, která v USA vykáže nejvyšší míru ziskovosti.
 
K podobným krokům by mělo dojít i v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika). Provozní zisk v Evropě by měl vzrůst z loňských 3,2 % na 5 až 7 % v roce 2022. Tomu by mělo dopomoci omezení masové produkce pro určité trhy, omezení výroby nebo její přesun jinam. Italské továrny by se měly zaměřit na výrobu vozů značek Alfa Romeo, Jeep a Maserati.
 
Jeep zdvojnásobí prodej
Historická značka Jeep se pod kontrolou FCA stala vysoce ziskovou, a proto rozšíří svou činnost s celosvětovým dosahem. Podle Marchionneho by se do roku 2022 měl prodej vozů této značky b zdvojnásobit. Proto Jeep do roku 2022 uvede na trh devět nových modelů a vstoupí do tří nových segmentů včetně velkých SUV v podobě Grand Cherokee se třemi řadami sedadel. Současně přijde se čtyřmi verzemi s plně elektrickým pohonem. Přitom také Jeep v Evropě ukončí prodej vozidel poháněných vznětovými motory.
 
Výrobce velkých pickupů Ram by měl zvýšit celosvětový prodej o 30 % a stát se druhou nejprodávanější značkou v segmentu užitkových vozidel v Severní Americe. Toho chce dosáhnout mj. i uvedením pick-upu střední velikosti, který, na rozdíl od Fordu a GM, nemá v nabídce.
 
Maserati proti Tesle
Značka Maserati uvede na trh crossover střední velikosti s plug-in hybridním pohonem a vozy s hybridním a čistě elektrickým pohonem aby se tak stala konkurentem vozů Tesla a Porsche. Přímým konkurentem Tesly by mělo být především nové sportovní kupé s plug-in hybridním pohonem na bázi konceptu Alfieri. Cílem je prodej 100 000 vozů značky Maserati v roce 2022.
 
Alfa Romeo: stejný cíl jako před pěti lety
Alfa Romeo by v roce 2022 měla prodávat 400 000 vozů ročně namísto současných 170 000 očekávaných v letošním roce. Uvedenou úroveň prodeje Marchionne pro Alfu plánoval už pro letošní rok jako mezistupeň pro růst na hranici 700 000 prodaných vozů ročně. Jenže to se z mnoha důvodů nepodařilo, stejně jako se dosud nepodařilo dosáhnout pro milánskou značku zisk.
 
Podle nového šéfa Alfy Romeo Tima Kuniskise přijde na trh luxusní sedan 8C a skončí produkce malého MiTo bez nástupce. Modely Giulia a Stelvio během příští pětiletky čeká modernizace a nabídku rozšíří i velké SUV. Kuniskis rovněž slíbil návrat GTV a nový sportovní vůz, stejně jako varianty s prodlouženým rozvorem pro většinu modelů.
 
Limitovaná budoucnost pro Fiat, Chrysler a Dodge
Pro příznivce značky Fiat neměl Marchionne žádné optimistické zprávy. Kdysi jedna z nejprodávanějších značek v Evropě kralující segmentu malých aut bude omezena jen na několik málo modelů. „Prostor pro Fiat v Evropě budeme nově definovat. Musíme opustit ty modely, které nemají dostatečný finanční přínos,“ vysvětlil Marchionne. Ve výrobě by měly zůstat zřejmě jen modely 500 a Panda, přičemž modelová řada 500 by se měla stát součástí připravované elektrifikace modelů nabízených v Evropě. Model Punto nebude mít pokračovatele.
 
Stejně tak nemá Marchionne žádný konkrétní plán pro značky Chrysler a Dodge, nicméně s jejich likvidací se údajně v žádném případě nepočítá. Značky Chrysler a Dodge se budou zaměřovat především na severoamerické trhy.
 
FCA je na nejlepší cestě splnit cíle týkající se ziskovosti a splacení všech úvěrů, což byl poslední Marchionneho strategický plán do roku 2018. Nyní Marchionne chce do roku 2022 dosáhnout výplaty dividend ve výši 20 %. V roce 2022 by proto koncern FCA měl dosáhnout zisk před zdaněním a splátkami úroků 13 - 16 miliard eur, zatímco vloni to bylo 6,6 miliardy eur.