name | autoweek.cz

MCE-5 - spalovací motor s proměnlivou kompresí

MCE-5 - spalovací motor s proměnlivou kompresí

15.07.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Francouzská společnost MCE-5 Development se už řadu let věnuje vývoji motoru s proměnlivým kompresním poměrem.

Akciová společnost MCE-5 Development byla vytvořena v roce 2000 za účelem vývoje motorů s proměnlivým kompresním poměrem VCRi (Variable Compression Ratio). Celý projekt vychází z vývoje zahájeného ve spolupráci s koncernem PSA. Od roku 2004 přešly vývojové práce od PSA pod státní vývojový program inovací pozemní dopravy PREDIT.
Ukázkový motor VCRi 1,5 l využívá nejmodernější dostupné technologie, jako jsou přímé vstřikování, proměnlivé časování rozvodu a přeplňování turbodmychadlem. Jeho kompresní poměr se navíc mění v rozsahu od 6:1 do 15:1, což mu umožňuje neustále pracovat za optimálních podmínek. Jeho výkon je 160 kW v rozsahu otáček od 4000 do 5000/min a točivý moment 420 N.m už při 1500/min. To vše při kombinované spotřebě zkušebního vozu Peugeot 407 6,7 l/100 km (v mimoměstském cyklu dokonce jen 5,4 l/100 km). Výkon motoru je tedy srovnatelný se třílitrovým šestiválcem, ale točivý moment je o 40 % vyšší a spotřeba o 30 % nižší.
Na rozdíl od jiných technických řešení, vedoucích ke snižování spotřeby a zvyšování efektivity využívání pohonných hmot, motor VCRi při splnění nejvyšších nároků, včetně Euro6, neubírá na výkonnosti, kterou zákazníci požadují. MCE-5 slibuje možnost využití tohoto principu jak pro malé dvouválce, tak i pro velké motory pohánějící monstrózní americké pick-upy.
Princip motoru s proměnlivým kompresním poměrem spočívá v tom, že píst není spojen s klikovým hřídelem přímo ojnicí, ale přes vahadlo. Řízená změna polohy vahadla posouvá hřeben, na němž je upevněn píst, a tím mění kompresní poměr. Vahadlo je spojeno přes ozubené kolo s ojnicí přenášející posuvný pohyb na klikový hřídel.