name | autoweek.cz

Meet Czech Design v Mladé Boleslavi

Meet Czech Design v Mladé Boleslavi

15.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tisíce návštěvníků ve Škoda Muzeu a Vzdělávacím centru Na Karmeli navštívily expozice designu a historie značky Škoda.

Mladá Boleslav žila tento víkend designem. Tisíce návštěvníků z řad odborné i laické veřejnosti přijely na festival Meet Czech Design, který pořádala agentura Czech Tourism. Jedná se o celorepublikový cyklus, který představuje přední města českého designu. Mladou Boleslav reprezentoval především design spojený s firmou Škoda Auto.

 

Design studio na Karmeli

Od pátku měli návštěvníci jedinečnou možnost nahlédnout do dílny designérů značky Škoda. Ve Vzdělávacím centru Na Karmeli bylo připraveno designové studio. Samotní designéři poodkryli kouzlo tvorby exteriérů i interiérů či výběru barev a materiálů. Návštěvníci si mohli projít celým procesem tvorby designu a vidět, jak vzniká vůz od prvních ručně vytvořených skic přes tvorbu hliněného modelu až k 3D modelování v počítači. Vlastní hliněný model mohli návštěvníci shlédnout ve vstupní hale, kde byla k vidění modelářská dílna, v níž modeláři ukázali techniku práce s modelářskou hlínou. Tu si návštěvníci mohli sami vyzkoušet.

 

K vidění byly i designové studie jako Škoda VisionC, Škoda Rapid Sport, Škoda Citigo Rally, Škoda Yeti Xtreme a Škoda Fabia RS 2000. Designové studie jsou zhmotněním představ designérů o budoucích formách a funkcích automobilů Škoda. Ukazují směr, kterým se bude ubírat designový jazyk značky Škoda a také to, jak budou v příštích generacích vypadat její typické vizuální prvky.

 

Vrcholem prezentace Škoda Designu byla přednáška šéfdesignera značky Škoda Jozefa Kabaně. Ten zodpovídá za nový designový jazyk produktů značky Škoda, který už tři roky oslovuje odbornou veřejnost i zákazníky. Klade důraz na jednoduché, ostře řezané linie a elegantní tvary. Rozvíjí přitom tradiční designové prvky značky Škoda a pokračuje v dlouhodobé snaze nabídnout jednoduchá a přitom chytrá řešení v duchu motta Simply Clever. „Náš nový design je jasným, precizním a emocionálním spojením estetiky a funkčnosti,“ říká Kabaň.

 

Letní kino ve Vzdělávacím centru Na Karmeli při této příležitosti nabídlo filmy s auty v hlavní roli: Upír z Feratu a Kdyby tisíc klarinetů. Připraven byl i bohatý doprovodný program pro ty nejmenší.

 

Škoda Auto Muzeum

Dalším místem, které se těšilo velkému zájmu návštěvníků, bylo Škoda Muzeum, kde se návštěvníci seznámili s historií automobilového designu jedné z nejstarších dosud aktivních automobilových značek na světě, a to formou komentovaných prohlídek a tematických přednášek. Jedním z přednášejících byl i Petr Hrdlička, přední český automobilový konstruktér, vývojář a hlavní inženýr stojící za vznikem modelu Škoda Favorit.

 

V muzeu byly připraveny také výstavy. Škoda Popular: Indická Odysea přinesla více než 60 unikátních fotografií Lubomíra Šebely, člena expedice, která se ve vozu Popular vydala z Prahy až do Kalkaty. Jak vypadala reklamní fotografie, ukázala výstava Škoda očima Viléma Heckela, kde s dobovými reklamními fotografiemi vozů z 50. a 60. let minulého století v Café restaurantu Václav a ve foyer muzea.

 

Design stezka

Škoda Auto pootevřela také brány svého výrobního závodu v Mladé Boleslavi a nabídla zájemcům jedinečnou možnost prohlídky výrobních hal. Během prohlídky s průvodcem bylo možné navštívit továrnu M6 - motorárnu a montážní halu M13.

 

Součástí speciální design stezky byla i další zajímavá místa – muzea, divadlo, umělecká škola a řada historických památek. V rámci festivalu ožilo také náměstí, kde probíhaly koncerty a prezentace umělců.