name | autoweek.cz

Meeting Point CzechTrade

Meeting Point CzechTrade

05.03.2024 | | Tiskové zprávy

Na největší proexportní akci pro střední a malé firmy Meeting Point CzechTrade přišlo své exportní záměry konzultovat 427 českých firem. K dispozici jim bylo všech 56 ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade z celého světa.

Rekordní účast potvrdila, že zájem firem o export je i přes problémy, jimž exportéři čelí, stále vyšší. V letošním roce agentura CzechTrade nadále posiluje zahraniční síť kanceláří a zaměří se na propojování technologických sektorů s vhodnými trhy, startupy a vysoce inovativními firmami. Podpora exportních aktivit tuzemských firem je také letos prioritou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

 

 „Export je jedním z motorů naší ekonomiky a naší prioritou je v něm české firmy co nejvíce podporovat. To jsme také vyjádřili v nové Exportní strategii České republiky, která určuje směřování podpory exportu na příštích deset let. Naším cílem je najít nové národní šampiony, kteří se dokáží trvale prosadit na zahraničních trzích. V tuto chvíli se již soustředíme na naplňování stanovených opatření, mezi něž patří i rozvoj sítě zahraničních kanceláří CzechTrade. Podporu exportu zintenzivňujeme i v dalších oblastech, v loňském roce jsme například navýšili počet podnikatelských misí a společných účastí na výstavách a veletrzích v zahraničí. V této podpoře budeme pokračovat i letos,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

 

Zástupci českých firem z nejrůznějších oborů s ambicemi exportovat do celého světa se v průběhu dvou dnů setkávali s řediteli zahraničních kanceláří agentury CzechTrade v areálu O2 universa, aby projednali své exportní záměry. Tradičně jako každý rok se nejrychleji zaplnily konzultace do evropských teritorií, jako je Německo nebo Skandinávie.

 

„Meeting Point CzechTrade je jednou z nejdůležitějších akcí pro internacionalizaci českých firem. Je unikátní tím, že ředitelé zahraničních kanceláří mohou exportérům na jednom místě předat zpětnou vazbu, zda jejich produkt nebo služba může na daném trhu reálně uspět, a navrhnout individuální řešení vstupu na trh. Letošní ročník byl opět úspěšný, všechny konzultační sloty se nám rekordně brzy po spuštění akce na webu zaplnily. Exportéři se v rámci diverzifikace stále více zajímají také o mimoevropské vzdálenější trhy,“ uvedl generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

 

Z konzultací mezi firmami a řediteli zahraničních kanceláří vyplynulo, že většina firem hledá nové trhy pro svůj stávající výrobek. Roste také počet technologických firem a firem v oblasti vývoje softwaru, které nabízejí produkty a služby s vyšší přidanou hodnotou, jejichž cílem je exportovat na západoevropské trhy. O konzultace měly zájem také startupy a nově vzniklé technologické start-upy, které se brzy po svém vzniku snaží najít zákazníky na trhu USA. Ředitelé zahraničních kanceláří dále uvedly, že firmy mají stále větší zájem o mimoevropské trhy z důvodu přesycenosti evropského trhu nebo jako náhradu za Rusko. Firmy se také zajímají, jak se mají připravit na etapu rekonstrukce Ukrajiny, aby včas vstoupily na ukrajinský trh.

 

Agentura CzechTrade v letošním roce otevírá nové kanceláře v Saúdské Arábii, Jižní Koreji, Uzbekistánu a bude podporovat české firmy v rámci týmu generálního komisaře Expo 2025 v japonské Ósace. Exportérům tak chce nabídnout další perspektivní trhy. CzechTrade tímto způsobem výrazně přispívá k naplnění vládou schválené Exportní strategie ČR.

 

Na 22. ročníku proexportní události konzultovalo rekordních 427 českých firem s 56 řediteli zahraničních kanceláří. Novinkou byli zástupci z Ósaky, Rijádu a Mnichova. Další konzultace poskytli specialisté z Design Centra CzechTrade, specialisté na projekty NOVUMM2 a NOVUMM2KET, z Klientského centra pro export a Business Klubu Ukrajina.

 

„Firmy využívají konzultací, aby se zorientovaly na daném trhu a získaly prvotní byznysové informace o teritoriu a například exportéři, kteří mají zájem exportovat do vzdálenějších teritorií zjišťují, jak se v teritoriu exportně prosadit a jak kulturně byznysově odlišnou zemi uchopit,“ říká Radomil Doležal.

 

Průzkum CzechTrade potvrdil plány a potřeby firem

Podle interního průzkumu agentury CzechTrade mají firmy stále největší zájem o export do evropských teritorií. Například do Německa má v letošním roce v plánu začít exportovat 27 % dotázaných firem. Podle průzkumu nejvíc firem (58 %) exportuje napřímo, ale velmi atraktivní distribuční cestou je také kombinace exportu napřímo a pomocí distributora, kterou uvedlo 42 % firem.

 

Za nejsilnější konkurenční výhodu v zahraničí firmy považují unikátnost výrobku, zákaznický servis, cenu výrobku a profesionální design výrobku. Nejvíce firem hodlá v blízké budoucnosti investovat do rozšiřování exportu do dalších teritorií a inovace svých produktů, do inovací výroby a výrobních procesů či rozšiřování pracovního týmu.