name | autoweek.cz

Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu

Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu

11.10.2023 | Vladimír Rybecký | Doprava

Daimler Truck předvedl nákladní vůz s elektrickým pohonem a akumulátory pro dálkovou dopravu eActros 600 s celkovou hmotností 44 tun. Na jedno plné nabití uveze náklad 22 tun na 500 km. Prodej bude zahájen koncem tohoto roku a sériová výroba má být zahájena na konci roku 2024.

Daimler Truck ukázal Mercedes-Benz eActros 600. S tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce definovat nové standardy v silniční nákladní dopravě z hlediska technologie, udržitelnosti, designu a ziskovosti pro provozovatele elektronických vozových parků.

 

Vysoká celková kapacita tří akumulátorů přes 600 kWh (odtud typové označení 600, přesně je to ale 621 kWh) a vlastní nová vysoce účinná elektrická hnací náprava se dvěma trakčními elektromotory umožňují dojezd 500 km. Mercedes-Benz eActros 600 by měl tedy být schopen ujet přes 1000 km denně. Umožní mu to přerušované nabíjení během zákonem předepsaných přestávek řidiče.

 

„Přibližně 60 % dálkových cest zákazníků Daimler Truck v Evropě je beztak kratších než 500 km, takže dobíjecí infrastruktura v depu a na nakládacích a vykládacích místech je pro tyto případy dostatečná,“ uvádí výrobce. Pro všechny ostatní aplikace je nezbytným předpokladem k tomu, aby byl elektrický nákladní vůz plně využitelný pro celoevropskou dálkovou dopravu, rychlý rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury.

 

Kromě standardního nabíjení CCS s výkonem až 400 kW umožní eActros 600 později také megawattové nabíjení MCS. Od zahájení prodeje si jej mohou zákazníci objednat a bude jim dovybaveno jakmile bude tato technologie MCS dostupná a standardizovaná mezi výrobci. Výrobce ovšem uvádí jen údaj nabití akumulátoru z 20 na 80 % kapacity (tedy pro ujetí 300 km) za přibližně 30 minut v nabíjecí stanici s výkonem 1 MW.

 

Vozidlo je technicky navrženo pro kombinovanou celkovou hmotnost soupravy až 44 t. Se standardním přívěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení 22 t. Vizuálně se elektrický nákladní vůz vyznačuje novým, puristickým designem s jasnými liniemi a aerodynamickým tvarem. Pro použití v těžké dálkové dopravě vyvinul Daimler Truck novou elektrickou nápravu se dvěma elektromotory a čtyřstupňovou převodovkou. Elektromotory generují trvalý výkon 400 kW (544 k) a špičkový výkon 600 kW (816 k).

 

Tři akumulátory mají po 207 kWh, takže celkem 621 kWh. Jsou založeny na technologii lithium-železo fosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Konstruktéři eActros 600 navrhli tak, aby plnil stejné požadavky na odolnost jako běžný Actros pro dálkovou přepravu těžkých nákladů - to znamená až 1,2 milionu km najetých za 10 let provozu. Po této době používání by měl být stav akumulátoru stále přes 80 %.

 

Uhlíková stopa vozidla eActros 600 závisí na elektrickém mixu použitém k nabíjení akumulátoru. Podle výrobce dosahuje se současným evropským mixem úsporu CO2 kolem 40 % ve srovnání se srovnatelným Actrosem na naftu, s plně obnovitelnými zdroji energie to je víc než 80 % za celý životní cyklus produktu deset let.

 

Elektrický nákladní vůz má stanovit nová měřítka i z hlediska ziskovosti pro provozovatele vozových parků, což znamená, že v dlouhodobém horizontu může v důležitém segmentu dálkové dopravy nahradit většinu nákladních vozidel na naftu. Časové období, ve kterém mohou provozovatelé vozových parků v dálkové dopravě s eActrosem 600 dosáhnout paritu se srovnatelným nákladním vozidlem na naftu, se v jednotlivých zemích liší v závislosti na cenách elektřiny, nafty a mýta. Ve velkých tranzitních zemích Francii a Německu může být podle výrobce eActros 600 ziskovější než vůz na naftu za pět let nebo po 600 000 km navzdory pořizovací ceně, která bude 2x až 2,5x vyšší než ekvivalent vozidla na naftu.