name | autoweek.cz

Mercedes-Benz EQS - nová úroveň elektromobility

Mercedes-Benz EQS - nová úroveň elektromobility

04.08.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jestliže doposud byla výkladní skříní schopností techniků Mercedesu třída S, nyní inženýři ze Stuttgartu vložili své nejlepší znalosti a zkušenosti do elektricky poháněného vozu EQS, přičemž vynaložené náklady pro ně nepředstavovaly omezení.
Daimler techniky při návrhu modelu EQS neomezoval v žádném ohledu, protože cílem bylo vytvořit nejmodernější a technicky nejvyspělejší sériově vyráběný automobil na světě. Má elektrický pohon a bude sloužit jako nové měřítko s ohledem na technickou úroveň i míru luxusu cestování. Tento obrovitý sedan, dlouhý 5216 mm s rozvorem náprav 3210 mm, je mnohem víc, než elektricky poháněná verze třídy S nejnovější generace. Mercedes vyvinul od základu zcela nový model těžící z předností elektrického pohonu s rekordním dojezdem.
 
Nový základ a efektivní design
S EQS Mercedes uvádí zcela novou modulární platformu EVA2 (Electric Vehicle Architecture). Bude k dispozici v několika rozměrech, mj. v kratší podobě pro budoucí EQE, a umožňuje integrovat různé motory a akumulátory s mimořádně velkou kapacitou.
 
Špičková technika je ukryta pod originálním designem s klasickými proporcemi, který je současně exkluzivní, elegantní, ale má i mimořádné aerodynamické parametry s novým rekordem pro sériové vozy v podobě součinitele aerodynamického odporu CX 0,20. K tomu dopomáhají uzavřená mřížka na přídi, zatahovací kliky dveří a speciálně navržené ráfky (ale nikoliv kamery namísto vnějších zrcátek jako u nákladního Actrosu). Zajímavostí je, že přední kapotu nelze otevřít - to může pouze servis.
 
Unikátní interiér s hyperscreenem
Vnější design je ale jen předobrazem pro to, co řidiče a cestující očekává uvnitř vozu, kam se dostanou přes plně elektricky otevírané a zavírané dveře. Na rozdíl od třídy S, která je k dispozici ve třech délkách, je EQS připraven pouze s jedním rozvorem náprav. Díky elektrickému pohonu ale je interiér natolik prostorný, že delší varianta není potřeba. Zavazadlový prostor pod rozměrným víkem (v podstatě se jedná o liftback) má objem 610 l, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1770 l.
 
Futuristicky řešený interiér poskytuje unikátní uspořádání plně digitální přístrojové desky MBUX Hyperscreen. Za krycím polykarbonátovým sklem širokým 141 cm jsou ukryty tři velké dotykové obrazovky - po stranách 12,3“ a centrální 17“. Jen několik málo zákonem požadovaných tlačítek se nachází na středovém tunelu. Navíc má EQS head-up displej s virtuálním zobrazením s rozšířenou realitou a ekvivalentním rozměrem 77“. Hlasový asistent dokáže rozlišit mezi hlasy cestujících, aby vyhověl každé konkrétní potřebě na správném místě. Základní verze má místo hyperscreenu dva velké samostatné displeje jako třída S a před spolujezdcem ozdobnou plochu.
 
Interiér EQS plní hlavní funkci, jíž je hýčkání cestujících v luxusním prostředí s možností individuálně konfigurovat všechny komfortní prvky v luxusním prostředí z kůže, dřeva a leštěného hliníku.
 
Dvě základní verze
V základním modelu EQS 450+ pohon zadních kol zajišťuje kapalinou chlazený synchronní motor s permanentními magnety přes jednostupňovou převodovku. Má výkon 245 kW (333 k) a točivý moment 586 N.m. EQS 450+ zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,1 s a jeho největší rychlost je, stejně jako u všech EQS, omezena na 210 km/h. Řidič může řídit intenzitu rekuperace páčkami pod volantem nebo zvolit automatickou rekuperaci využívající i data z navigace. Díky vynikající aerodynamice je spotřeba elektrické energie v cyklu WLTP jen 15,8 kWh/100 km, což poskytuje teoretický dojezd 780 km. Zajímavostí je, že tato hodnota je delší než u odpovídající verze třídy S se spalovacím motorem, ovšem doba dobíjení je samozřejmě mnohem delší než tankování. Pohotovostní hmotnost je 2480 kg, maximální zatížení 545 kg a největší hmotnost přívěsu 750 kg.
 
Vrcholnou verzí je EQS 580 4Matic s pohonem všech kol zajištěným dvěma trakčními elektromotory bez mechanického spojení. Celkový výkon systému je 385 kW (523 k) a točivý moment 855 N.m. Tento 2,6 t těžký sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,3 s a má dojezd podle WLTP 676 km.
 
Obě verze mají akumulátor s obrovskou využitelnou kapacitou 107,8 kWh, což je v současné době rekordní hodnota. Mohou se nabíjet stejnosměrným proudem 200 kW, což by mělo umožnit prodloužit dojezd o 100 km za 5 minut a o 300 km za čtvrtinu hodiny. Palubní nabíječka může přijímat střídavý proud 11 kW (za příplatek třífázový 22 kW). S jejím využitím se samozřejmě doba nabíjení notně prodlužuje.
 
Další varianty by měly následovat ještě do konce roku včetně verze Mercedes-AMG EQS 53 s výkonem 560 kW (760 k) či verzí s akumulátorem o kapacitě 90 kWh.
 
Cesta k autonomnímu řízení
Podvozek je vybaven vzduchovým odpružením s automatickou regulací Airmatic, které snižuje světlou výšku za účelem podpory aerodynamické účinnosti. Standardní systém řízení zadních kol podporuje manévrovatelnost v nízké rychlosti natáčením zadních kol v úhlu 4,5° resp. v rámci příplatkové výbavy po aktualizací softwaru na dálku zvětšeným na 10°. Díky tomu je průměr otáčení jen 11,9 m, se zvětšeným úhlem natočení zadních kol 10,9 m.
 
EQS je vybaven asistenčními systémy směřujícími k autonomnímu řízení. Od roku 2022 by vůz měl být schopen jezdit autonomně na úrovni 3 rychlostí až 60 km/h a zvládat plně automatické parkování - pokud to ovšem legislativa dovolí.
 
Ceny budou zveřejněny do konce srpna, kdy bude také spuštěn příjem objednávek s prvními dodávkami od října. Záruka na udržení 70 % kapacity akumulátoru je 10 let resp. 250 000 km. Pro EQS se poskytuje základní servis na šest let zdarma. EQS se, stejně jako třída S, vyrábí v Sindelfingenu.