name | autoweek.cz

Mercedes-Benz přidal plyn v cestě k elektromobilitě

Mercedes-Benz přidal plyn v cestě k elektromobilitě

23.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern Daimler, výrobce prémiových automobilů značky Mercedes-Benz, chce do roku 2030 investovat do elektromobility více než 40 miliard eur, ale varuje, že posun v technice pohonu povede ke snížení počtu pracovních míst.
Koncern Daimler načrtl svoji strategii pro elektrickou budoucnost. Z „Electric first“ nyní přeřazuje na „Electric only“ a plánuje do roku 2030 investovat více než 40 miliard eur do elektromobility. „Opravdu chceme jít do toho a být do konce tohoto desetiletí dominantně, ne-li zcela električtí. Mercedes-Benz bude na konci dekády připraven na elektrický pohon všude, kde to podmínky na trhu dovolí. Výdaje na tradiční technologii spalovacích motorů by se do roku 2025 měly blížit nule,“ řekl generální ředitel Ola Källenius. Jeho slova zjevně naznačují, že Mercedes bude i nadále stávající modely dodávat v regionech, kde nebude po elektromobilech poptávka.
 
Žádný termín konce spalovacích motorů
Daimler, který bude v rámci plánu vyčlenit divizi kamionů později v tomto roce přejmenován na Mercedes-Benz, však přestal stanovovat pevný termín pro ukončení prodeje automobilů na fosilní paliva. Někteří výrobci, jako jsou čínská společnost Geely, což je největší akcionář Daimleru, a jím vlastněná automobilka Volvo Cars, se zavázaly, že do roku 2030 plně přejdou na elektrický pohon.
 
„Musíme přestat debatovat o době, kdy bude vyroben poslední spalovací motor, protože to není relevantní. Otázkou je, jak rychle se můžeme přiblížit 100 % elektrického pohonu, a na to se zaměřujeme,“ řekl Ola Källenius. Současně vyzval politiky, že zároveň musí udělat vše pro vybudování infrastruktury nabíjení a zajištění elektrické energie, při jejíž produkci se nebude uvolňovat CO2.
 
Daimler uvedl, že od roku 2025 očekává, že elektricky poháněná auta a plug-in hybridní vozidla budou tvořit 50 % tržeb s tím, že většinu budou představovat elektromobily, tedy dvojnásobek než se ještě před rokem předpokládalo.
 
Přímý dopad na zaměstnanost
Ve společnosti Mercedes-Benz bude tento posun mezi lety 2019 a 2026 znamenat pokles investic do spalovacích motorů a plug-in hybridních technologií o 80 %, což podle skupiny bude mít přímý dopad na pracovní místa. Elektricky poháněná vozidla mají méně komponent, a proto vyžadují méně pracovníků než vozidla se spalovacími motory.
 
„Transformace naší pracovní síly bude zahrnovat náročná rozhodnutí. Ano, celkově musíme snížit naše osobní náklady,“ uvedla členka správní rady Mercedes-Benz a vedoucí lidských zdrojů Sabine Kohleisenová.
 
Tři platformy pro elektromobily - včetně AMG
Automobilka představí tři elektrické platformy - MB.EA pro pokrytí nabídky osobních automobilů a SUV, VAN.EA pro lehká užitková vozidla a AMG.EA pro vysoce výkonná vozidla jako jsou vozy Mercedes-AMG. Ty budou uvedeny na trh v roce 2025. Také vrcholné modely Maybach a třída G by měly mít elektrickou budoucnost.
 
Källenius prohlásil, že Mercedes chce již v příštím roce představit elektromobil Vision EQXX, který bude mít dojezd více než 1000 km při jednociferné spotřebě energie v kWh/100 km při rychlosti jízdy na dálnici (tzn. nižší než 10 kWh/100 km). Na konceptu pracuje tým specialistů včetně zaměstnanců divize High Performance Powertrain (HPP) Mercedes-Benz F1. Daimler rovněž získává britskou firmu YASA, která mu pomáhá vyvíjet vysoce výkonné elektromotory.
 
Ola Källenius prohlásil, že Mercedes neplánuje používat syntetická paliva, nicméně považuje vývoj těchto paliv za cenný, protože by je bylo možné používat například ve vozidlech se spalovacími motory a pro další aplikace jako je letectví.
 
Vlastní akumulátory z osmi továren
Společnost uvedla, že vybuduje výrobní závody na akumulátory s kapacitou 200 GWh. Čtyři z těchto nových závodů budou v Evropě, jeden ve Spojených státech a další tři v Asii. To je zásadní změna strategie, protože po fiasku projektu spolupráce na výrobě akumulátorů s firmou Evonik v roce 2008 bývalý dlouholetý generální ředitel Daimleru Dieter Zetsche tvrdil, že články akumulátorů jsou zaměnitelný hromadný produkt a Daimler je nakupoval od tradičních asijských dodavatelů.
 
Daimler rovněž informoval, že v rámci své elektrifikační strategie postaví závod na recyklaci akumulátorů v německém Kuppenheimu, který začne fungovat v roce 2023.