name | autoweek.cz

Mercedes-Benz Trucks jedničkou na českém trhu

Mercedes-Benz Trucks jedničkou na českém trhu

05.03.2022 | Vladimír Rybecký | Doprava

Mercedes-Benz Trucks v České republice po dvacáté v řadě obhájil prvenství v prodeji nákladních automobilů nad 6 tun celkové hmotnosti.
Na konci roku 2021 bylo završeno rozdělení společnosti Daimler AG na dva samostatné subjekty Mercedes-Benz AG se zaměřením na výrobu a prodej osobních a lehkých užitkových automobilů a Daimler Truck Holding zahrnující výrobu nákladních vozidel a autobusů pod hlavičkou Daimler Truck.
 
Aktivity společnost Daimler Truck AG v České republice se přestěhovaly z Chodova do Prahy-Stodůlek, kde už od jara 2020 využívá nově postavenou administrativní budovu a postupně se sem přesunuly všechny aktivity včetně prodeje a servisu. Společnost Mercedes-Benz Trucks ČR nyní v areálu v Praze 5 Stodůlkách zajišťuje prodej a servis nákladních vozů Mercedes-Benz a Fuso.
 
Úspěšný rok 2021
Daimler Truck v České republice vloni s asi 900 zaměstnanci a 450 zaměstnanci v prodejní síti realizoval obrat 400 milionů eur. Má zde 9 autorizovaných prodejců a 20 smluvních servisů.
 
V roce 2021 bylo v České republice nově registrováno celkem 8270 nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 t, z toho bylo 1520 vozidel Mercedes-Benz. Mercedes-Benz tím dosáhl první místo s podílem na trhu 18,4 %. Z uvedeného počtu bylo registrováno 862 tahačů Mercedes-Benz, což znamenalo tržní podíl 16,4 %, a 507 podvozků pro různé druhy speciálních nástaveb, což představovalo tržní podíl 23,5 %. Prodej vozidel Fuso Canter v roce 2021 dosáhl 72 kusů, což představovalo 42,6 % relevantního trhu malých nákladních aut.
 
Prodejní výsledek mohl být ještě lepší, kdyby bylo z výroby dost vozidel. Podle generálního ředitele Mercedes-Benz Trucks ČR Josefa Maříka budou problémy s dodávkami vzhledem k nedostatku surovin pro výrobu přetrvávat nejen letos, ale i v roce 2023.
 
V roce 2021 bylo v rámci poprodejních služeb vykázáno navýšení počtu servisovaných vozidel o 3 % na 14 058 (některá z nich ale mohla servis navštívit i víckrát), nárůst počtu zakázek o 5 % na 57 462, nárůst obratu práce o 22 % a nárůst obratu prodeje dílů o 9 %. Dokládá to skutečnost, že vloni vozidla jezdila víc, bylo obtížnější je nahradit novými, a tak vyžadovala víc údržby.
 
V rámci obchodu s ojetými vozidly se ročně prodává 1100 až 1250 nákladních vozů Mercedes-Benz přicházejících z operačního leasingu a výkupu. Jde většinou o vozidla ve stáří 3 až 4 roky. Asi 60 % jejich prodeje směřuje k zákazníkům v České republice a kolem 40 % se vyváží do jižních zemí EU.
 
Tajemství úspěchu
Svou pozici nejrozšířenějšího nákladního vozidla na evropských silnicích i v České republice si vloni upevnil Mercedes-Benz Actros. Ten bude v roce 2022 dále inovován. D výroby už přišlo i vrcholné provedení Actros L s největší kabinou, které kromě nové generace asistenčních systémů přináší další zvýšení komfortu pro řidiče. Varianta Actros F zase umožňuje pohodlnější nástup.
 
Jedním z hlavních argumentů pro nákup vozidla značky Mercedes-Benz jsou jejich nízké provozní náklady a bohatá nabídka doprovodných služeb. Telematické služby pod hlavičkou FleetBoard a Uptime patří k hojně využívaným. Uptime pracuje s informacemi o technickém stavu vozidla v reálném čase a umožňuje včasné plánování servisu a údržby tak, aby prostoje vozidla byly co nejmenší. Službou Uptime je v ČR vybaveno průměrně každé třetí nové vozidlo Actros a celkem ji už zákazníci využívají v přibližně 1500 vozidlech.
 
Služby systému FleetBoard využívá kolem 4000 vozidel provozovaných v České republice. Systém FleetBoard v poslední době prošel zásadní technologickou změnou, protože začal využívat cloudové služby. To je důležité především na blízkou budoucnost, protože digitalizace nákladních vozidel se ve všech směrech velmi dynamicky rozvíjí a potřebuje stále rychlejší a výkonnější přenos dat.
 
Vstup do éry elektromobility
Během léta se do České republiky dostanou první vozy s elektrickým pohonem e-Actros. K dispozici budou dvou- i třínápravové podvozky určené pro městské rozvážkové služby nabízené na operační leasing. V rámci prodejní a servisní sítě už probíhá intenzivní školení příslušných pracovníků, aby byli na příchod elektricky poháněných vozidel připraveni. Ještě do konce roku se objeví i elektricky poháněná komunální vozidla e-Econic. Naopak vloni už skončila produkce vozidel na zemní plyn.
 
V rámci přípravy na elektrifikaci nákladní dopravy byla v areálu ve Stodůlkách vybudována nová trafostanice s jmenovitým příkonem 1 MW a kompaktní dobíjecí stanice Siemens Sicharge D s instalovaným výkonem 160-300 kW se dvěma výstupy pro dobíjení elektrických nákladních vozů stejnosměrným proudem.