name | autoweek.cz

Měření emisí čeká už za týden focení a CIS

Měření emisí čeká už za týden focení a CIS

26.10.2017 | | Autoservis

Od 1. listopadu 2017 by měl naběhnout zkušební provoz zpracovávání emisních protokolů přes centrální internetový server Ministerstva dopravy zvaný CIS SME. ASEM ale varuje: nedá se očekávat, že spuštěním zkušebního provozu bude vše fungovat.
Provozovatelé emisních stanic byli vyzváni, aby svým úřadům s rozšířenou působností vyplnili poměrně rozsáhlý dotazník. Mezi jiným musí uvádět i kompletní seznam továrních značek vozidel a CIS je potom k měření jiných značek vůbec nepustí.
 
Na trhu bude programů CIS Emise + focení (včetně nutného a pro pokrytí výpadků internetu důležitého offline programu) hned několik. Zatím je schválen jen jeden (DEKRA Emise 2013 CIS), ale ani ten ještě dnes není schopen v tandemu s CIS fungovat úplně bez chyb. Jedná se spíše o programové nedostatky, než se programy sladí.
 
Méně problémů se dá očekávat u programů, kde mezi přístrojem a CIS nebude žádný mezičlánek, který nyní tvoří mezi uživateli rozšířené programy dva (DEKRA a TEAS). Měření emisí s jediným schváleným programem pro CIS totiž ukázalo, že styčných bodů je po cestě až příliš a ve všem musí existovat shoda. Čím více mezičlánků, tím vyšší šance že se něco po cestě nezadaří…
 
Při testování za posledních deset dnů se z 23 vozidel podařilo na CIS dostat jen jedno vozidlo, a to ještě v testu v přístroji vyhovělo, avšak CIS vytiskl protokol stejně nevyhovující. Je tedy co dohánět, na pořadu dne je trpělivost.
 
Proč se zavádí CIS a focení u SME?
Focení se zavádí z toho samého důvodu, jako u STK: i na SME se vydávaly kladné protokoly i bez aut. CIS bude po odstranění prvních dětských nemocí novou a velmi účinnou zbraní proti podvodům. Dá se očekávat, že se bude hodně vozidel vracet do opraven, protože na poprvé jich nevyhoví vyšší počet než v minulosti.
 
Stačí po roce vyfiltrovat hodnoty kouřivosti u 1,9 TDi a bude jasno…
Šéf projektu programátorů AutoCont: „Z dat půjde vytvářet libovolný počet porovnávání čehokoliv s čímkoliv, data z měření máme všechna. Z CIS se dá zpětně vytáhnout cokoliv. Data budeme stahovat a archivovat pro účely statistik i kontroly všechna.“
 
Po roce se tak dá ze systému vytáhnout jak u které stanice vypadají Readiness Code a z toho lze odhadovat, u které stanice Měření emisí je ve zvyku často mazat paměť závad aby se zvýšilo procento vyhovujících vozidel.
 
Ministerstvo dopravy získá i kýžený přehled o desítkách typů vedlejších informací, např. fluktuující vozidla od SME k jiné, kolik měření stihne stanice za směnu, za den či měsíc, jestli se ve stanicích jen měří nebo i seřizuje, jaká je vytíženost stanic v jednotlivých měsících v roce, jak dlouho trvá měření emisí, jak přesně měří jednotlivé přístroje a jak se od sebe jednotlivé SME liší u stejných aut hodnotami z měření. Tedy nástroj vskutku mocný - pokud bude fungovat.
 
Stručný popis funkce CIS
Mechanik se přihlásí do CIS přes internet, zahájí časové okno pro sdělení výsledků měření emisí, provede focení vozidla (nejméně předobok/zadobok), vyplní identifikační údaje o provozovateli a o vozidle, přenese výsledky z měření na server Ministerstva dopravy a vytištěním protokolu o měření emisí zkoušku zakončí.
 
Nezbývá než si přát, aby se co nejdříve vychytaly počáteční mouchy a systém přestal obtěžovat a začal skutečně pomáhat.
 
Abychom končili optimisticky, našli jsme také jednu velmi příjemnou záležitost CIS, a to nalezení vozidla podle VIN, které už měřeno bylo. Po vyplnění VIN se totiž všechno vyplní úplně samo a stačí jen vyfotit, naměřit a poslat. Do budoucna tedy nebude ani třeba obstarávat emisní data, všechny budou pohromadě na CIS a po pár letech odpadne nákladné a nepříjemné shánění těch správných předepsaných dat. Aktuálně se totiž databáze od databáze mnohdy různí.
 
Zkušenosti ASEM
CIS přichází a bude efektivní. Nedá se však očekávat, že spuštěním zkušebního provozu bude vše fungovat. Z 23 pokusů se na CIS dostal jen jeden, a ten bezvadnému autu uštědřil nevyhovující protokol. Jsou to však jen očekávané první dětské nemoci, které se objevují při spuštění jakéhokoliv systému.
 
ASEM jako jeden z prvních CIS testoval a stále je co ladit. Podobná hlášení jako „Element typ Motoru je neplatný kvůli datovému typu String, chyba 311 - skutečná délka je menší než Min Lenght“ naskakují v různých momentech a u různých vozidel. Tato chyba „zatloukla“ protokol před dokončením zkoušky a výtiskem. V ostrém režimu to znamená kolaps emisních stanic. Zkouší se minimálně a termín natéká do bot.
 
Vždycky když programátoři odstraní chyby a pošlou další update programu, ASEM zkouší mnohdy do pozdních večerních hodin. Bohužel chyb je hodně a máme pocit, že toto není naše práce, ale že někdo něco vzhledem k termínu 1. 1. 2017 asi zanedbal…
Text podle ASEM