name | autoweek.cz

Města budoucnosti budou patřit cyklistům
07.08.2015 | Vladimír Rybecký | Trendy
Podle nejnovější studie mobility Allianz bude v roce 2023 na evropských ulicích jezdit třikrát více elektrokol než dnes. Závěr studie Allianz svědčí o tom, že města budoucnosti patří cyklistům.
Skupina Allianz ve své studii s názvem Město budoucnosti patří cyklistům vysvětluje, jak se mění struktura městské mobility v důsledku rychlého nárůstu užívání elektrických kol a automatizovaných půjčoven bicyklů. Podle výzkumů přibude každoročně 27 % elektrických kol, což je více než 40 milionů kusů. Vloni jich na celém světě zákazníci koupili více než 30 miliónů kusů, z toho 85 % v Číně.
Nejdále ve využívání elektrokol jsou v Evropě Nizozemci či Dánové, postupně se přidávají i Španělé a Němci. V Německu se v minulém roce prodalo 480 000 elektrokol, což byl oproti roku 2013 nárůst prodeje o 17 %.
Půjčit si kolo na ulici si turisté i domorodci mohou v 700 městech 57 zemí světa. Čína drží prvenství také v pouličním půjčování kol, tzv. bikesharingu. Ve velkoměstě Chang-čou je například k dispozici na pronájem 78 000 kol, zatímco v Paříži je to jen 20 000 a v Londýně 10 000.
V současnosti elektrická kola nejčastěji používají spíše lidé po padesátce. Mladí lidé, kteří si na ně sedají a překonávají na nich i delší tratě, jsou průkopníky zcela nového trendu, každodenního dojíždění do zaměstnání.
Za evropské město, které je ke kolům nejpřátelštější, byla vyhlášena dánská Kodaň. Z trůnu sesadila do této doby nejvíce cyklistický Amsterdam. V Německu jsou ke kolům a kolařům ohleduplní nejvíce v Berlíně, který je mezi všemi evropskými městy na 12. příčce.
Počet prodaných elektrokol roste po celé Evropě o desítky procent. Česká republika je v tomto boomu spíš na začátku, ale již dávno ani u nás nejde jen o módní výstřelek. Odhady hovoří o několika tisících prodaných kusů ročně. Lidé používají elektrokolo jako běžný dopravní prostředek, třeba k dennodennímu dojíždění do práce, tedy mnohem častěji, než běžné sportovní kolo. Tento typ dopravy je ekologický a levný.
Že města budoucnosti budou patřit cyklistům, si uvědomuje i ministerstvo dopravy, které chce podle aktuálních informací v příštím roce vyčlenit na podporu cyklistiky v ČR 150 milionů korun, což by mělo vystačit na 500 projektů. Chystá také finanční podporu pro města, která plánují budovat cyklostezky a plánuje prosadit do nového silničního zákona novinku - takzvané cyklistické ulice nebo cyklistické zóny, kdy by měli kolaři přednost před auty.
Nejdále ve využívání elektrokol jsou v Evropě Nizozemci či Dánové, postupně se přidávají i Španělé a Němci. V Německu se v minulém roce prodalo 480 000 elektrokol, což byl oproti roku 2013 nárůst prodeje o 17 %.
Půjčit si kolo na ulici si turisté i domorodci mohou v 700 městech 57 zemí světa. Čína drží prvenství také v pouličním půjčování kol, tzv. bikesharingu. Ve velkoměstě Chang-čou je například k dispozici na pronájem 78 000 kol, zatímco v Paříži je to jen 20 000 a v Londýně 10 000.
V současnosti elektrická kola nejčastěji používají spíše lidé po padesátce. Mladí lidé, kteří si na ně sedají a překonávají na nich i delší tratě, jsou průkopníky zcela nového trendu, každodenního dojíždění do zaměstnání.
Za evropské město, které je ke kolům nejpřátelštější, byla vyhlášena dánská Kodaň. Z trůnu sesadila do této doby nejvíce cyklistický Amsterdam. V Německu jsou ke kolům a kolařům ohleduplní nejvíce v Berlíně, který je mezi všemi evropskými městy na 12. příčce.
Počet prodaných elektrokol roste po celé Evropě o desítky procent. Česká republika je v tomto boomu spíš na začátku, ale již dávno ani u nás nejde jen o módní výstřelek. Odhady hovoří o několika tisících prodaných kusů ročně. Lidé používají elektrokolo jako běžný dopravní prostředek, třeba k dennodennímu dojíždění do práce, tedy mnohem častěji, než běžné sportovní kolo. Tento typ dopravy je ekologický a levný.
Že města budoucnosti budou patřit cyklistům, si uvědomuje i ministerstvo dopravy, které chce podle aktuálních informací v příštím roce vyčlenit na podporu cyklistiky v ČR 150 milionů korun, což by mělo vystačit na 500 projektů. Chystá také finanční podporu pro města, která plánují budovat cyklostezky a plánuje prosadit do nového silničního zákona novinku - takzvané cyklistické ulice nebo cyklistické zóny, kdy by měli kolaři přednost před auty.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz