name | autoweek.cz
Milion vyrobených vozidel a druhý nejsilnější měsíc roku
29.10.2025 | Statistiky
Za první tři čtvrtletí letošního roku bylo na linkách tuzemských výrobců zkompletováno celkem 1 089 416 osobních vozidel, meziročně jen o 0,7 % méně. Hranice milionu vyrobených vozidel tak byla pokořena opět v září.
Září se po červnu stalo s celkovým počtem 135 983 vyrobených automobilů druhým nejsilnějším výrobním měsícem letošního roku pro výrobce osobních automobilů v České republice.
Za prvních devět měsíců bylo v České republice vyrobeno 1 089 416 osobních vozidel, tj. meziročně o 0,7 % méně než ve stejném období předchozího roku. Výrazný meziroční nárůst produkce o 102,7 % vykázala vozidla s elektrickým pohonem – těch s čistě elektrickým (BEV) bylo vyrobeno celkem 162 264 a 48 242 s plug-in hybridním pohonem (PHEV), celkem tedy bylo elektrických vozidel vyrobeno 210 506 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů se pohybuje na úrovni 15 %..
Na tuzemský trh směřovalo celkem 79 915 vozidel, tedy 7,3 % z celkového počtu vyrobených. Na zahraniční trhy mířilo celkem 1 009 501 osobních aut, tedy 92,7 % produkce. Tuzemský prodej tak v meziročním srovnání zaznamenal 6,6% nárůst, export pokles o 1,3 %.
Škoda Auto v lednu až září 2025 vyrobila ve svých tuzemských závodech celkem 705 393 osobních automobilů (+4,8 %). Na český trh bylo umístěno 67 692 vozidel (+9,8 %), zatímco 637 701 vozů (+4,3 %) směřovalo do zahraničí. Výroba ve všech českých závodech během třetího čtvrtletí probíhala podle plánu a automobilka hlásí překonání historických rekordů. Denní produkce ve třetím čtvrtletí poprvé překročila hranici 4000 vozů denně, což představuje nejvyšší úroveň za více než 130 let existence značky. Rekordní byl i zářijový objem výroby – 95 119 vyrobených vozidel.
Září se zároveň stalo nejúspěšnějším měsícem v historii výroby elektrických vozů Škody Auto, když bylo vyrobeno 19 728 čistě elektrických a 3084 plug-in hybridních, tedy celkem 22 812. Celkově automobilka za prvních devět měsíců roku zvýšila produkci elektrických vozů meziročně o 145,9 %, na 158 831, což představuje 22,5 % z celkové produkce.
V závodě automobilky Hyundai bylo vyrobeno celkem 213 975 vozidel, tj. o 39 475 vozidel méně (-15,6 %) oproti stejnému období loňska. Menší objem výroby byl způsoben několika plánovanými odstávkami, kterými automobilka přizpůsobovala produkci aktuální situaci na evropském trhu. Z celkového počtu zhotovených vozidel mělo 25 605 čistě elektrický a 26 070 plug-in hybridní pohon, celkem 24 % z celkové produkce závodu. Na zahraniční trhy směřovalo 203 239 vozidel (95 % výroby), zatímco na domácí trh putovalo 10 736 automobilů (5 %).
Z výrobní linky automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně sjelo 170 048 vozidel, tedy o 679 méně než ve stejném období minulého roku. Přibližně polovinu z tvoří hybridní vozy Yaris HEV, druhou polovinu pak modely se spalovacím motorem. Téměř veškerá produkce – 168 561 vozidel, tedy 99,2 % – směřovala na export. V tuzemsku bylo registrováno 1487 vozidel (0,8 %). Výrobní plán pro letošní rok je v současnosti plněn nad původní očekávání, což svědčí o stabilní poptávce po obou modelech, které závod vyrábí, i o efektivním řízení výroby. Kolínský závod se zároveň připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X HEV, které začne ještě před koncem letošního roku. Následně se zde budou vyrábět již výhradně hybridní vozidla.
„Překročení hranice milionu vyrobených vozidel a výrobně druhý nejsilnější měsíc letošního roku je v současné situaci jednoznačně úspěchem českého autoprůmyslu a tradičně i dobrou zprávou pro domácí ekonomiku. V případě Škody Auto byla pokořena hranice 4 000 vyrobených vozů denně. Tyto výsledky jasně potvrzují, že český autoprůmysl stojí na pevných základech a má obrovský potenciál i do budoucna, pokud mu k tomu stát a Evropa vytvoří odpovídající prostředí. Od nové vlády proto očekáváme jasnou a dlouhodobou podporu průmyslu. To znamená zaměřit investiční podporu do stávajících firem, posílit technické vzdělávání, podporovat výzkum, vývoj a inovace a vytvořit stabilní a předvídatelné prostředí pro investory. Na evropské úrovni nás čeká klíčová debata o emisních předpisech CO2 pro osobní i nákladní vozidla, kde musíme jednat konstruktivně, hledat spojence mezi podobně smýšlejícími státy a společně prosazovat realistická a proveditelná řešení bez zbytečných regulací,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Ilustrační foto: AutoSAP/Škoda Auto
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
